ŻELAZNY
MOST KOLEJOWY W BLISKOŚCI TRÓJKĄTA TRZECH CESARZY PRZESZEDŁ DO HISTORII
Któż
z Mysłowiczan nie zna „Trójkąta Trzech Cesarzy” [1]
i jej historię. U zbiegu Białej i Czarnej Przemszy znajduje się historyczne
miejsce, gdzie kiedyś przebiegały granice Prus i terenów Rzeczypospolitej, a po
rozbiorach znalazły się pod panowaniem Austrii i Rosji. Na górce Słupeckiej [2]
została wybudowana w 1907 roku tzw. „Wieża Bismarcka” [3]
i była wielką atrakcją turystyczną okresu międzywojennego do 1938 roku.
W
1937 roku rada miasta Mysłowie podjęła decyzję o zburzeniu wieży. Wielu z nas
często się przechadzało w tamte rejony.
Na mapach gogle jest nawet oznaczony punkt widokowy
wiaduktów kolejowych nad Przemszą. [4] Niedawno spacerując w rejonie
„Trójkątach Trzech Cesarzy” idąc dalej w stronę Brzezinki w bliskości trasy S1 mogliśmy
zobaczyć jeden z demontowanych mostów kolejowych. Kiedyś tamtędy wiodła linia
tzw „ Kolej piaskowej” [5] zarządzanej przez
Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego [6] tu warto dodać że firma ta
była przedsiębiorstwem niezależnym od PKP i posiadała własny tabor.
W latach 90 tamtego wieku przedsiębiorstwo zostało
sprywatyzowane.
Kolejową infrastrukturę wraz z mostami kupiła CTL
logistics z Sosnowca [7] i ona jest odpowiedzialna
za demontaż mostu.
Szkoda że władze Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna nie
potrafią zagospodarować tą piękną perełkę architektoniczną te mosty nitowane
mają swoją historię i dziedzictwo przodków np. Szlaku Zabytków Techniki. [8] Sam rejon Przemszy i „Trójkąta
Trzech Cesarzy” mogły też być odzwierciedleniem tras rowerowych [9] łączący Mysłowice,
Sosnowiec i Jaworzno.
Te miejsce straci wiele na uroku i turystycznej
atrakcji.
JZ [10]
DO
GALERII ZDJĘĆ
http://www.vertis.pl/albumy/jacekzr/
Podróżnicy
polecają sprawdzoną bazę noclegową
https://www.booking.com/s/11_6/jacekz97
[1] „Trójkąt Trzech
Cesarzy” to miejsce które w latach 1846-1915 zbiegły się granice trzech
mocarstw biorących udział w rozbiorze Polski. Symboliczny trójkąt to łącząca
się rzeka Czarna i Biała Przemszą. Warto zwrócić uwagę że pierwsze ważniejsze zmiany
graniczne w tym obszarze zaczęły się już pojawiać w 1742 roku podczas wojny
prusko- austriackiej to właśnie wtedy spora część Śląska z rąk Austrii przeszła
do Prus, a Czarna Przemsza była granicą oddzielającą Prusy od Księstwa
Siewierskiego jako lennika Polski.
[2] Górka Słupecka –
dzisiejsza ziemia Mysłowicka
[3] Wieża Bismarcka – punk
widokowy wybudowany na Górce Słupeckiej w 1907 roku zburzony ostatecznie w 1937
roku na podstawie decyzji wojewody Śląskiego Michała Grażyńskiego. Warto tu
dodać że miejsce to było znane w całej Europie. Urok trójkąta i wieży był jedną
z atrakcji. Niewątpliwie też była wyprawa przez mosty graniczne.
[4] Punk widokowy
wiaduktów nad Przemszą w Rejonie Trójkąta Trzech Cesarzy i Podgórskiej w
Brzezince – na mapach Google.
[5] „Kolej Piaskowa”-
to kolej użytku niepublicznego, a zadaniem jej był transport materiałów
podsadzkowych do zabezpieczania wyrobisk
kopalnianych i odznaczały się własnym specjalistycznym taborem .Warto tu dodać
że kolej piaskowa powstała w latach 50 XX wieku poprzez rozbudowę
znacjonalizowanych po II wojnie światowej niezależnych od państwa kolej
przemysłowych na Górnym Śląsku. Kolej przemysłowa na Śląsku to między innymi
kolej kopalniana, hutnicza. Zwróćmy jeszcze uwagę że koleje przemysłowe to też
różny rozstaw szyn. Jednym z takich przykładów to tzw kolej Wąskotorowa.
[6] Przedsiębiorstwo
Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego – dawna firma funkcjonująca na Górnym
Śląsku w latach 1951-1991. PMP-PW zajmowało się wydobyciem kruszywa i piasku
podsadzkowego i przewozami kolejowymi .Centralnym punkt węzłowy kolei znajdował
się na stacji kolejowej Jęzor.
[7] CTL Logistics to
dawne PMP-PW po przekształceniu w spółkę handlową w 2013 roku. Tak też infrastruktura
kolejowa KP Maczki –Bór i KP Szczakowa były zalążkiem przewoźników kolejowych
wchodzących w skład holdingów CTL Logistics i DB Cargo Polska.
[8] Szlak Zabytków
Techniki na Śląsku.
[9] Trasa rowerowa.
–mógłby połączyć region „Trójkąta Trzech Cesarzy” jako produkt turystyczny i
zielony ład Śląska.
[10] Jacek Źróbek –
Członek Archikonfraterni Literackiej od 2000 roku, podróżnik, fotograf, -
udział w konkursach World Press photo, reporter pasjonat turystyki górskiej,
miejskiej, pisarz, dziennikarz, Katolik blogowy redaktor parafialnego ,,Dzwonka
Janowskiego” lata 2007- 2018, oraz współautor publikacji w gazecie „Co
tydzień”, i innych, książkowych religijnych między innymi o Prymasie Józefie
Glempie. Autor zdjęć i filmów podróżniczych.
Autor
kilku wystaw. Między innymi wystawy o dekanacie Mysłowickim w 140 rocznicę
istnienia.
W
działalności publicznej- współpraca z Muzeum Miasta Mysłowice, dla Śląska –
współpraca z Stowarzyszeniem –Solidarni 2010, oraz wspieranie patriotycznych
inicjatyw dla Ojczyzny. Byłem fotografem kilku wielkich wydarzeń i uroczystości
państwowych w Polsce i Europie. Moje szlaki przemierzone to południowe,
północne, zachodnie, w niewielkiej część wschodnia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz