VI rocznica Tragedii Smoleńskiej

TWOJE BRYLANTY

Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL

  • https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f


niedziela, 4 listopada 2012

50 metrów - wyjaśnienie manipulacji Macieja Laska z KBWL

Flaga Polski - Flaga Polska

ANKIETY PRESYNODALNE – WYNIKI

ANKIETY PRESYNODALNE – WYNIKI

Ostatnim razem pisaliśmy o ankietach presynodalnych – jaki był ich cel i jak były skonstruowane. Wspomnieliśmy także o tym, że na stronie II Synodu Archidiecezji Katowickiej dostępne są już wyniki kwestionariuszy (w dziale „Archiwum”). W tym artykule opowiemy, co wynikło z kwestionariuszy i jakie to ma przełożenie na organizację synodu.
W ramach krótkiego przypomnienia: interpretacja wyników ankiet dotyczy przede wszystkim kwestii ważności danego tematu, następnie zasięgu (ogólnodiecezjalnego lub specjalistycznego) oraz powiązań z innymi tematami. W opracowanych przez Sekretariat Zespołu Presynodalnego wynikach do każdego pytania jest także przyporządkowany wykres, który mówi o tym jak rozkładały się głosy w każdej z głównych grup respondentów – prezbiterów, parafialnych rad duszpasterskich, ruchów i stowarzyszeń oraz zgromadzeń zakonnych.
Uszeregowanie tematów według średniej oceny ważności było najważniejszym kryterium, dzięki któremu Zespół Presynodalny ustalał ilość i tematykę komisji synodalnych. Zagadnieniami, które respondenci wskazali na najbardziej wymagające przemyślenia, okazały się kolejno (w nawiasach podana jest średnia ilość głosów w skali 0 – 10):
1. Kwestia duchownych – ich informacji, moralności, dyscypliny, utrzymania, zdrowia fizycznego i psychicznego, wsparcia w sytuacjach kryzysowych (9,03);
2. Świeccy w kościele – ich formacja, zaangażowanie apostolskie w życiu parafii, napotykane trudności i zagrożenia itp. (8,79);
3. Duszpasterstwo młodzieży (8,68);
4. Formacja do prezbiteria tu – WŚSD, jakość formacji, obserwowane problemy, realizacja okresu propedeutycznego (8,66);
5. Katechizacja – katecheza szkolna, rekolekcje, formacja katechetów, najczęstsze zgłaszane trudności, rola Wydziału Katechetycznego: inicjująco – nadzorująca (8,62);
6. Głoszenie Słowa Bożego – w ścisłym sensie: posługa związana ze święceniami (8,57);
7. Duszpasterstwo parafialne – wizja, akcenty, środki, współpraca (8,55);
8. Duszpasterstwo rodzin – także problemy związków niesakramentalnych (8,54);
9. Duszpasterstwo sakramentów i sakramentaliów (liturgiczne) – stan, „jakość” liturgii w parafiach archidiecezji (8,51);
10. Katecheza parafialna – przygotowanie do sakramentów, katecheza inicjacyjna, systematyczna, dla dorosłych itd. (8,47).
Najmniejszym zainteresowaniem respondentów cieszyły się tematy związane z duszpasterstwem specjalistycznym (m.in. grup zawodowych), środowisk twórczych i osób w żałobie, a także kwestie dotyczące organizacji kurii archidiecezjalnej, współpracy Kościoła lokalnego z organizacjami pozarządowymi i wykorzystania programów unijnych.
Kwestie dotyczące powiązań danego zagadnienia z innymi miały pomóc w ustaleniu zakresów tematycznych poszczególnych komisji. W ankietach wyszły one najsłabiej, ale w kilku przypadkach respondenci sugerowali, żeby kilka szczegółowych pytań zgrupować w jedno bardziej ogólne, lub włączyć dany temat do innego (np. kwestię duchownych na emeryturze włączyć w zagadnienie dotyczące duchownych w ogóle). Co do rozróżnienia na dyskusję ogólno diecezjalną lub specjalistyczną ankietowani nie zawsze byli zgodni i w kilku przypadkach przewaga jednej z opinii była niewielka.
Ciekawych wniosków dostarczyła analiza wykresu, który obrazował różnice pomiędzy wynikami w poszczególnych grupach (wśród księży, Parafialnych Rad Duszpasterskich itd.) Były one bardzo niewielkie, co świadczy o tym, że zasadniczo, niezależnie od różnicy punktów widzenia, zgadzamy się w diagnozowaniu ważnych dla Kościoła kwestii.
Na podstawie wyników ankiet Zespół Presynodalny ustalił ilość i tematykę komisji tematycznych. Mimo, że oficjalnie zostaną one powołane dopiero w dniu otwarcia Synodu, to Ksiądz Arcybiskup wstępnie zatwierdził i zezwolił na opublikowanie projektu ich podziału. Lista dostępna jest na stronie synodu (www.synodkatowice.pl) w dziale „Synod”.
Sekretariat Zespołu Presynodalnego

Sesja Naukowa Biskup August Hlond i jego diecezja

Zaproszenie na sesję naukową Biskup August Hlond i jego diecezja


Diecezja katowicka powstawała w określonych warunkach społecznych i politycznych i pośrednio wpływała na ukształtowanie się współczesnego oblicza tej części Śląska, która po plebiscycie została włączona w granice odrodzonej Polski. W historii bardzo często zdarza się tak, że okoliczności powstania, wybitne jednostki stoją nie tylko u fundamentów nowych dzieł kościelnych, ale również wpływają na ich dalszy rozwój. Niewątpliwie ks. August Hlond należy do takich postaci, które tworząc fundamenty materialne diecezji katowickiej, wywarły również osobiste piętno w jej wewnętrznym - duchowym wymiarze.
Pierwszą część konferencji poświęcamy wyłącznie pierwszemu rządcy Administracji Apostolskiej/diecezji katowickiej ks. Augustowi Hlondowi stojącemu przed wyzwaniem, jakim była budowa diecezji. W drugiej części zostanie zaprezentowany ideał biskupa w nauczaniu i praktyce Kościoła starożytnego.
7 listopada 2012 roku przypada 90 rocznica powstania Administracji Apostolskiej dla Śląska Górnego. Zakład Teologii Pastoralnej i Historii Kościoła Uniwersytetu Śląskiego włączą się w obchody organizując konferencję naukową poświęconą okolicznościom, genezie powstania Administracji Apostolskiej oraz osobie pierwszego rządcy diecezji katowickiej (śląskiej) - ks. Augusta Hlonda. 15 października 2012 Sejmik Województwa Śląskiego w Katowicach przyjął jednogłośnie uchwałę w sprawie ogłoszenia roku 2013 – Rokiem Kardynała Augusta Hlonda. Sesja „Biskup August Hlond i jego diecezja” rozpoczyna obchody Roku Hlondiańskiego.
ks. prof. dr hab. Jerzy Myszor

Program
Patronat Honorowy
Metropolita Górnośląski Marszałek Województwa Śląskiego
Arcybiskup Wiktor Skworc Adam Matusiewicz


Sesja naukowa
Biskup August Hlond i jego diecezja
W rocznicę powstania Administracji Apostolskiej Śląska Polskiego
7 XI 1922
7 listopad 2012, godz. 10.00
Abp Wiktor Skworc Metropolita Katowicki - słowo wstępne


Ks. prof. Jerzy Myszor - Czy na Górnym Śląsku potrzebna była nowa diecezja?
Dr hab. Lech Krzyżanowski - Polsko-niemiecka rywalizacja o Górny Śląsk
w latach 1919-1921
Dr hab. Piotr Greiner - Granice Diecezji Śląskiej (Katowickiej) w kontekście historyczno-politycznym
Ks. dr Grzegorz Olszowski - Ks. August Hlond - program duszpasterski dla nowej diecezji
Ks. dr hab. Leszek Szewczyk - Diecezja Śląska (Katowicka) na łamach Gościa Niedzielnego w latach 1923-1926


Godz. 14.30
Ks. prof. Jan Słomka - Teologiczne przesłanki urzędu biskupiego w starożytności
Ks. dr hab. Andrzej Uciecha - Granice geograficzne metropolii i diecezji w starożytności – problem badawczy
Ks. dr hab. Jacek Kempa - Biskup w nauce soboru trydenckiego. Ujęcie teologiczno- dogmatyczne


Patronat medialny
Gość Niedzielny
Portal Wiara
Radio eM

„Wierzę w jeden, święty i apostolski Kościół”

„Wierzę w jeden, święty i apostolski Kościół” – co tydzień wypowiadamy te słowa podczas niedzielnej mszy. Co one dla nas znaczą i jak ma się do tego, jeśli w ogóle, II Synod Archidiecezji Katowickiej?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie musimy najpierw uściślić, co myślimy, gdy wypowiadamy słowo Kościół. Doświadczenie pokazuje, że jednoznaczne wyjaśnienie w krótkiej definicji jest w tym przypadku bardzo trudne, jeśli w ogóle jest możliwe.
Od Soboru Watykańskiego II próżno szukać dokumentów, w których znalazłaby się taka definicja Kościoła. Zarówno soborowa Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”, jak i Katechizm Kościoła Katolickiego opisują Kościół, za pomocą zbioru obrazów, a każdy z nich ukazuje Kościół z innej perspektywy, naświetla niejako inną stronę tej rzeczywistości, dzięki czemu zyskujemy obraz wielowymiarowy, pełniejszy. W teologii mówi się czasem o „modelach Kościoła” ( na ten temat warto wysłuchać konferencji z tegorocznej pielgrzymki księży, w której mowa o związku rozumienia Kościoła z wizja synodu. Nagranie jest dostępne na stronie synodu pod adresem: http://synodkatowice.pl/ii-synod-archidiecezji-katowickiej/synod/istota-cele-przebieg,175).
Wielokrotnie już, w czasie ostatnich tygodni, zostało podkreślone, że to my – jako wspólnota – odpowiedzialni jesteśmy za kształt naszego Kościoła lokalnego. To poczucie odpowiedzialności za Kościół, które wynika ze świadomości, że Kościół to nie tylko duchowieństwo, ale Ciało Chrystusa, które tworzymy my wszyscy – jest chyba najważniejszym punktem wyjścia dla synodu. Jest to także punkt dojścia, bo doświadczenie współodpowiedzialności za Kościół, którym jesteśmy, być może będzie istotniejsze od tego, co uda nam się ostatecznie ustalić w formie przepisów prawnych.
Zastanówmy się teraz jak rozumieć słowa „wierzę w Kościół”. Na pewno nie chodzi tutaj o to, że wierzę w poszczególnych ludzi, którzy go tworzą. Wiara w Kościół wiąże się ściśle z wiarą w Boga – wierzę, że Bóg obecny jest w Kościele, a to znaczy, że słowo głoszone przez Kościół jest Jego słowem, że działa w sakramentach. Chrystus działa w Kościele, a to znaczy, że działa także przez konkretnych ludzi. Bóg nie działa abstrakcyjnie, ale za pośrednictwem nas – grzeszników. Dlatego musimy uczyć się rozróżniać to, co Boże od tego, co pochodzi z naszych grzechów – to jest bardzo trudne, ale bardzo ważne. Inaczej istnieje niebezpieczeństwo gorszenia się ludźmi Kościoła – bo traktujemy nasze grzechy jako coś nie do pogodzenia z Boskim działaniem.
Często słyszy się deklarację „Chrystus – tak, Kościół nie”. Jest w niej swoisty paradoks. Jezus przecież wszedł w świat w konkretnym czasie, żył i działał wśród konkretnych ludzi. To oni zachowali pamięć o Nim. Nie można dojść do Chrystusa inaczej jak przez pamięć Kościoła, przez wspólnotę, która tę pamięć zachowała. Oczywiście obraz Jezusa, jaki mamy dziś nie jest doskonały, ale ufamy, że Duch Święty chroni jej główny trzon i tam nadal można spotykać żyjącego Jezusa. Nie ma pewniejszej drogi do Ojca niż Chrystus działający w Kościele. Nie znaczy to, że Bóg nie może do nas dotrzeć w inny sposób, ale – skoro wybrał taka drogę – poprzez wcielenie, śmierć i zmartwychwstanie – to pewnie nie po to, żebyśmy szukali teraz innej.
„Gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich” (Mt 18,20) Te słowa Chrystusa powinniśmy ciągle mieć w pamięci. Jesteśmy – jako Kościół – wspólnotą, w której aktywnie działa Duch Święty. Nie może On działać inaczej jak tylko przez nas. Wierzyć w Kościół to także wierzyć w Ducha obecnego w Kościele, przemieniającego nasze serca. Dlatego tak ważne jest, abyśmy doskonalili naszą umiejętność wsłuchiwania się w Jego głos.
Mamy nadzieje, że II Synod Archidiecezji Katowickiej wspomoże te wysiłki i zobaczymy, że w Kościele – także tym lokalnym – towarzyszy nam nadal żywa obecność Chrystusa, który w Duchu Świętym prowadzi nas do Ojca.
Sekretariat Zespołu Presynodalnego