VI rocznica Tragedii Smoleńskiej

TWOJE BRYLANTY

Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL

  • https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f


wtorek, 2 maja 2017

VIA LUCIS - Droga Światła

VIA LUCIS - Droga Światła 
Droga światła jest to nabożeństwo odprawiane jest w okresie wielkanocnym. Powstało we Włoszech w 1988 roku w rodzinie salezjańskiej. Inspiracją do jego powstania były freski z katakumb świętego Kaliksta w Rzymie przedstawiające zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, który przechodzi z ciemności do światła (stąd nazwa Droga Światła).
W latach 90-tych nabożeństwo było stopniowo rozpowszechniane na całe Włochy.
Droga Światła została umieszczona w oficjalnym modlitewniku na Wielki Jubileusz Roku 2000. W 2002 roku została oficjalnie zatwierdzona przez rzymską Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Od tamtego czasu w wielu parafiach na świecie wprowadzono jej odprawianie.
Głównym celem tego nabożeństwa jest podkreślenie znaczenia czasu wielkanocnego w Kościele.
Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa jest dla chrześcijan kluczowym wydarzeniem w przeżywaniu wiary, jednak brakuje rozważania tej tematyki poza liturgią.Droga Światła i Droga Krzyżowa mają sobie wzajemnie odpowiadać. O ich podobieństwie przypominają łacińskie nazwy: Via Crucis (droga krzyża) i Via Lucis (droga światła).


poniedziałek, 1 maja 2017

skryté oči

skryté oči

Klášter svatého Anežky České, můžeme vidět výstavu ze sbírek Národního muzea v Praze zvané „Skryté oči‚‘jsou díla středověkých umělců -XVI třináctého století.
Na výstavě můžeme objevit dekorativní techniky v malbě a sochařství od 1200 - 1550 rok. Stojí za to věnovat pozornost malým detailům, které zdůrazňují vlastnosti středověkých umělců. Jít do dílny umělců středověké knižní monografii byl připraven. -Která si můžete prohlédnout v době učení a předávání každé expozici určitého oddělení, a nachází se v několika výstavních prostorách. Výstava více než 50 děl středověkých umělců z České republiky. Kromě výstavy jsou díla umělců regionu střední Evropy a patří Franks, Rakousko Sasko - umělci Hans Pleydenwurff, Albrecht Altdorfer Hans Hesse Lucas Cranach a další. Mezi exponáty můžeme objevovat poklady a národního dědictví kousky z vlády Lucembursko - Král Jan, císař Karel IV. a jeho synové - Michle -Madonny master, master Hohenfurth, Mistra Theodorika, Master of třeboňského oltáře a platí to funguje styl. - a umělecká díla vztahující se k opětovnému rozšíření v českých zemích v době panování Władysława i Ludwika jagellonské
Je také třeba poznamenat, že celá výstava byla podrobena důkladnému testování a dokumentování dědictví řemeslné dílny mistrů středověkého českého jazyka. Výstavu připravila Štěpánka Chlumská a Helena Dáňová
Výstavu je možné vidět až do 17. září 2017 roku.
JZ
http://swiatznanyinieznany-jack.blogspot.com/2017/05/ukryte-oczy-wystawa-w-konwencie-swietej.html
https://plus.google.com/u/0/events/c7boi882o5eekhcnbne7sd4ca4o

UKRYTE OCZY- Wystawa w Konwencie Świętej Agnieszki Czeskiej

UKRYTE OCZY


W konwencie Świętej Agnieszki Czeskiej[1], możemy zobaczyć wystawę ze zbiorów Narodowego Muzeum w Pradze-zatytułowaną „ukryte oczy’’ [2] to dzieła średniowiecznych artystów o XIII -XVI wieku. Na wystawie możemy odkryć dekoracyjne techniki w malarstwie i rzeźbie od 1200 – 1550 roku. 
Warto zwrócić uwagę na drobne szczegóły, które podkreślają cechy artystów średniowiecznych.
 Wgłębiając się w warsztat artystów średniowiecznych została przygotowana książkowa monografia[3]. -którą można przeglądać w czasie poznawania i przechodzenia na każdą ekspozycję danego działu, a znajdująca się w kilku salach ekspozycyjnych. Wystawa to ponad 50 dzieł artystów średniowiecznych z Czech.

 Dodatkiem do wystawy są dzieła artystów regionu  Środkowej Europy, a obejmują Franków, Austrię Saksonii – artyści to Hans Pleydenwurff, Albrecht Altdorfer Hans Hesse Lucas Cranacha i inni. Wśród eksponatów możemy odkryć na ekspozycji - Skarbów Narodowego Dziedzictwa Kulturowego utwory od panowania Luksemburg - króla Jana, cesarza Karola IV i jego synów - mistrza Michle -Madonny, mistrz Hohenfurth, mistrza Teodoryka, majstra z Trzeboni pokazujące ołtarze, a dotyczy dzieł ,,piękny styl" - i dzieła sztuki związane z ponowną ekspansję na ziemiach czeskich w okresie panowania Władysława i Ludwika Jagiellończyka
Warto też zwrócić uwagę, że cała ekspozycja została poddana wnikliwym badaniom dokumentującym dziedzictwo kunsztu i warsztatu mistrzów średniowiecza czeskiego. Wystawę przygotowały Štěpánka Chlumská i Helena Dáňová[4]
Ekspozycję[5] można zobaczyć do 17 września 2017 roku.
JZ
Do zdjęć

Blog 



[1] Klasztor Świętej Agnieszki Czeskiej -muzeum Klášter sv. Anežky České, U Milosrdných 17, Praha 1
Vstup z ulic Na Františku a Anežskán dojazd Metro A – Staroměstská. Metro B – Náměstí Republiky.
Tram 6, 8, 15, 26 – Dlouhá třída.  Tram 17 – Právnická fakulta. Bus 207 – Dlouhá třída.
[2] „Ukryte oczy” to tytuł wystawy średniowiecznych artystów środkowej Europy z Czech   od XII- XVI wieku
[3] Monografia książkowa – prezentująca artystów średniowiecznych i ich techniki warsztatowe
[4] Kuratorzy wystawy Štěpánka Chlumská i Helena Dáňová

Chwalcie łąki umajone

Chwalcie łąki umajone

„Chwalcie łąki umajone ”-[1]to pieśń maryjna ułożona przez jezuitę Karola Antoniewicza urodzonego w 1807 roku pochowanego 1852 roku . Swoją popularność zdobyła w czasie nabożeństw majowych .Muzykę skomponował M. Mycielski

Chwalcie łąki umajone,
Góry, doliny zielone.
Chwalcie, cieniste gaiki,
Źródła i kręte strumyki!

Co igra z morza falami,
W powietrzu buja skrzydłami,
Chwalcie z nami Panią Świata,
Jej dłoń nasza wieniec splata.

Ona, dzieł Boskich korona,
Nad Anioły wywyższona;
Choć jest Panią nieba, ziemi,
Nie gardzi dary naszymi.

Wdzięcznym strumyki mruczeniem,
Ptaszęta słodkim kwileniem,
I co czuje, i co żyje,
Niech z nami sławi Maryję!




[1] Chwalcie łąki umajone – pieśń maryjna , jezuita Karol  Antoniewicz, muzyka M. Mycielski

niedziela, 23 kwietnia 2017

73. Tydzień Miłosierdzia

73. Tydzień Miłosierdzia  23 kwietnia - 29 kwietnia


23 kwietnia 2017 r., w 2. Niedzielę Wielkanocną – Niedzielę Miłosierdzia, rozpocznie się 73. Tydzień Miłosierdzia pod hasłem „Idźcie i głoście”. Tydzień Miłosierdzia zakończy się 29 kwietnia.
Historia obchodów Tygodnia Miłosierdzia rozpoczęła się 23 lutego 1937 r., kiedy na pierwszym ogólnopolskim zjeździe dyrektorów diecezjalnych Caritas podjęto decyzję o zorganizowaniu Dni Miłosierdzia. Przed II wojną światową w ich obchody włączały się oprócz środowisk religijnych także władze państwowe i lokalne oraz media. Po II wojnie światowej pomysł podjęto ponownie. Przy okazji tych obchodów zbierano fundusze na pomoc potrzebującym.
Od 2013 r. Tydzień Miłosierdzia rozpoczyna się w Kościele katolickim w Polsce w Niedzielę Bożego Miłosierdzia (od 2000 roku I niedziela po Wielkanocy obchodzona jest w całym Kościele jako niedziela Miłosierdzia Bożego). Wcześniej obchodzony był w pierwszym tygodniu października.
Przez cały tydzień poszczególne wspólnoty parafialne mogą rozważać zaproponowany program. Przygotowuje go Komisja Charytatywna Episkopatu Polski, w której prace włącza się Caritas Polska. Celem tego Tygodnia jest przede wszystkim formacja – budzenie wrażliwości na potrzeby bliźnich: chorych, samotnych, bezrobotnych, bezdomnych i prześladowanych. Obchody są okazją do głębszej refleksji na temat miłosierdzia czynionego na co dzień, służą także prezentacji pracy, jaką różne organizacje charytatywne wykonują na polu pomocy charytatywnej i są zachętą do aktywnego włączania się w dzieła miłosierdzia.
Co roku w przeżywanie Tygodnia Miłosierdzia włączają się w sposób szczególny Parafialne Oddziały Caritas, Szkolne Koła Caritas oraz placówki prowadzone przez Caritas diecezjalne.


Święto Miłosierdzia Bożego

Święto Miłosierdzia Bożego

Święto Miłosierdzia obchodzone jest w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, czyli II Niedzielę Wielkanocną, zwaną obecnie Niedzielą Miłosierdzia Bożego. Wpisał je do kalendarza liturgicznego najpierw Franciszek kardynał Macharski dla archidiecezji krakowskiej (1985), a potem niektórzy biskupi polscy w swoich diecezjach. Na prośbę Episkopatu Polski Ojciec Święty Jan Paweł II w 1995 roku wprowadził to święto dla wszystkich diecezji w Polsce. W dniu kanonizacji Siostry Faustyny 30 kwietnia 2000 roku Papież ogłosił to święto dla całego Kościoła.

Inspiracją dla ustanowienia tego święta było pragnienie Jezusa, które przekazała Siostra Faustyna. Pan Jezus powiedział do niej: Pragnę, ażeby pierwsza niedziela po Wielkanocy była świętem Miłosierdzia (Dz. 299). Pragnę, aby święto Miłosierdzia, było ucieczką i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla biednych grzeszników. W dniu tym otwarte są wnętrzności miłosierdzia Mego, wylewam całe morze łask na dusze, które się zbliżą do źródła miłosierdzia Mojego. Która dusza przystąpi do spowiedzi i Komunii świętej, dostąpi zupełnego odpuszczenia win i kar. W dniu tym otwarte są wszystkie upusty Boże, przez które płyną łaski (Dz. 699). W wielu objawieniach Pan Jezus określił nie tylko miejsce święta w kalendarzu liturgicznym Kościoła, ale także motyw i cel jego ustanowienia, sposób przygotowania i obchodzenia oraz wielkie obietnice. Największą z nich jest łaska „zupełnego odpuszczenia win i kar” związana z Komunią świętą przyjętą w tym dniu po dobrze odprawionej spowiedzi (bez przywiązania do najmniejszego grzechu), w duchu nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego, czyli w postawie ufności wobec Boga i czynnej miłości bliźniego. Jest to – jak tłumaczy ksiądz profesor Ignacy Różycki – łaska większa od odpustu zupełnego. Ten polega bowiem tylko na darowaniu kar doczesnych należnych za popełnione grzechy, ale nie jest nigdy odpuszczeniem samych, że win. Najszczególniejsza łaska jest zasadniczo również większa niż łaski sześciu sakramentów z wyjątkiem sakramentu chrztu: albowiem odpuszczenie wszystkich win i kar jest tylko sakramentalną łaską chrztu świętego. W przytoczonych zaś obietnicach Chrystus związał odpuszczenie win i kar z Komunią świętą przyjętą w święto Miłosierdzia, czyli pod tym względem podniósł ją do rzędu „drugiego chrztu”. Przygotowaniem do tego święta ma być nowenna polegająca na odmawianiu przez 9 dni, poczynając od Wielkiego Piątku, Koronki do Miłosierdzia Bożego. Święto Miłosierdzia Mojego wyszło z wnętrzności [Moich] dla pociechy świata całego (Dz. 1517) – powiedział Pan Jezus do Siostry Faustyny.

poniedziałek, 17 kwietnia 2017

MAKSYMILIAN M. KOLBE BIOGRAFIA ŚWIĘTEGO MĘCZENNIKA

MAKSYMILIAN M. KOLBE BIOGRAFIA ŚWIĘTEGO MĘCZENNIKA


Na rynek wydawniczy została przygotowana ciekawa książka autorstwa Tomasza Terlikowskiego [1] pod tytułem:
„MAKSYMILIAN M. KOLBE BIOGRAFIA ŚWIĘTEGO MĘCZENNIKA”.[2]
W czasie XXIII targów Wydawnictw Katolickich w Warszawie można było posłuchać biografii tego świętego i zdobyć autograf. Czy współczesny świat potrzebuje tego świętego?  Zatrzymując się nad tą biografią warto wgłębiać się w duchowość świętego męczennika. Zachęcam do kupienia i czytania tej ciekawej biografii naszego patrona parafii Mysłowickiej. Tomasz Terlikowski spotkał się też w Katowicach w Klubie Gazety Polskiej[3].
JZ




[1] Tomasz Terlikowski – autor książki
[2]„Maksymilian M. Kolbe Biografia świętego męczennika”.
[3] Klub Gazety Polskiej Katowice

, CZŁOWIEK NIEZWYKŁY POŚWIĘCONY BISKUPOWI TEOFILOWI BROMBOSZCZOWI”

, CZŁOWIEK NIEZWYKŁY POŚWIĘCONY BISKUPOWI TEOFILOWI BROMBOSZCZOWI”



     W muzeum Miasta Mysłowice [1] można zobaczyć wystawę pod tytułem ,,Człowiek niezwykły poświęcony biskupowi Teofilowi Bromboszczowi[2]” Ksiądz doktor Henryk Olszar [3]ze Śląskiego Seminarium Duchownego wygłosił niezwykle ciekawy, barwny i pełen ciekawostek wykład-gawędę pt. "Kto nas stworzył?" – to krótka opowieść o Śląskim biskupie Teofilu Bromboszczu. Wśród wystawy można zobaczyć portrety księży Mysłowickich [4]-namalowane przez Adama Plackowskiego.
Zapraszam do odwiedzenia muzeum.
JZ 




[1] Muzeum Miasta Mysłowice -ul. Stadionowa 7
[2] Wystawa o Biskupie Teofilu Bromboszczu – pt.: Człowiek niezwykły poświęcony biskupowi Teofilowi Bromboszczowi
[3] Ksiądz doktor Henryk Olszar – wykład o biskupie
[4] Portrety księży Mysłowickich – autor Adam Plackowski

niedziela, 16 kwietnia 2017

Fakt zmartwychwstania Chrystusa

Fakt zmartwychwstania Chrystusa
Nie było żadnych świadków tego wydarzenia, ale to nie znaczy, że zmartwychwstanie Chrystusa nie było faktem historycznym; wszystko stało się pod przykryciem nocy. Niewiasty, które przyszły do grobu wczesnym rankiem zastały grób otwarty i zauważyły brak ciała Jezusa; wszystko stało się tak, jak sam Chrystus zapowiadał. Mimo braku świadków potwierdzających sam historyczny moment zmartwychwstania Chrystusa nie jesteśmy skazani na domysły. Jest kilka elementów, które mogą posłużyć jako argumenty przemawiające za tym zmartwychwstaniem; są to: wypełnienie proroctw Starego Testamentu, pusty grób Jezusa, ukazywanie sie Chrystusa uwielbionego po Jego zmartwychwstaniu, powstanie pierwotnego Kościoła poświadczonego męczeństwem uczniów Chrystusa, wreszcie, celebracja niedzieli jako dnia Pańskiego.
Spełnienie się proroctw
Chodzi tu głównie o zapowiedzi proroka Izajasza, jak również samego Jezusa, mówiących o haniebnej śmierci i zmartwychwstaniu Sługi Bożego Jahwe. Dla Żydów był to bardzo ważny argument religijny.
Fakt pustego grobu
Fakt ten został odnotowany przez Ewangelistów w przypadku niewiast, które szły namaścić ciało Jezusa, dopełniając obrzęd pogrzebowy, który został pominięty z racji pośpiechu szabatowego. Po przyjściu do grobu niewiasty zastały kamień od grobu odsunięty, a sam grób pozbawiony ciała ich Mistrza. Taką też informację zaniosły apostołom, którzy przekonali się o prawdziwości ich słów, kiedy sami przybyli na miejsce pochówku ich Nauczyciela.
Chrystofanie Jezusa
Chodzi tu o ukazywanie się Chrystusa po Jego zmartwychwstaniu, tzw. chrystofanie (fanei, po grecku znaczy ukazywanie się, a że dotyczy Chrystusa, stąd nazwa chrystofanie) w ciągu 40 następnych dni. Chrystus zmartwychwstały ukazywał się niewiastom, Apostołom, ponad 500 mężom, o których wspomina św. Paweł w swoich listach. Jadł z nimi, rozmawiał, pozwalał sie nawet dotykać, przekonując ich, że nie był zjawą lub duchem.
Fakt powstania Kościoła i męczeństwo uczniów Chrystusa
Bardzo zastanawiająca jest zmiana postawy apostołόw przed śmiercią i zmartwychwstaniem Chrystusa i po tych wydarzeniach, szczegόlnie po Zesłaniu Ducha Świętego na pierwotny Kościόł. Okazuje się, że apostołowie po zabiciu ich Mistrza rozproszyli się, gromadząc się później w wieczerniku przy drzwiach zamkniętych w obawie o swoje życie. Otόż ci sami Apostołowie, po tych wydarzeniach nagle wychodzą na ulice miast i wsi i głoszą światu prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa, prawdę za ktόrą potem każdy z nich (z wyjątkiem Jana Apostoła) odda swe życie. Sami wiemy z doświadczenia, że nie umiera się za jakąś wymyśloną baśń czy legendę; zawsze umiera się za prawdę. Skoro zdecydowali się umrzeć za tę informację, musiała być ona faktem prawdziwym wartym ich życia. Sam Jan Apostoł, jedyny, który nie zginął śmiercią męczeńską, z powodu prawdy o zmartwychwstaniu Jezusa został wygnany na wyspie Patmos, gdzie dokonał swych dni. Chrześcijanie pierwszych trzech wieków potwierdzali również tę prawdę swoim męczeństwem.
Celebracja niedzieli

Dla papieża Benedykta XVI dodatkowym argumentem za zmartwychwstaniem Chrystusa jest sprawowanie niedzielnej Mszy św. przez pierwszych chrześcijan. Pierwsi chrześcijanie, a pamiętajmy, że wszyscy oni byli Żydami, zerwali z tradycją szabatu i zastąpili go pierwszym dniem tygodnia, czyli niedzielą. „Tylko wydarzenie, które z niezwykłą siłą odcisnęło się w duszach, mogło spowodować tak istotne przeobrażenie w religijnej kulturze tygodnia”, zauważa papież, w swojej ostatniej książce, pt. Jezus z Nazaretu, cz. 2. Fakt zaistnienia niedzieli jako dnia nowej celebracji świątecznej na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa jest ewenementem w historii kultury religijnej i jako taki przemawia dodatkowo za zmartwychwstaniem Chrystusa.

„Noc pokuty i wynagrodzenia za grzechy”

 „Noc pokuty i wynagrodzenia za grzechy”
Obchodząc 100 rocznicę objawień fatimskich chcemy razem z młodymi naszej archidiecezji pielgrzymować do Sanktuarium w Turzy Śląskiej, aby wspólnie przeżyć „Noc pokuty i wynagrodzenia za grzechy”. Czuwanie to odbędzie się z 29 na 20 kwietnia br. Gościem specjalnym będzie ks. Jakub Bartczak, który wygłosi homilię.
            Program czuwania:
20:00   Nabożeństwo maryjne oraz powitanie Matki Bożej i uczestników
20:30   Msza św. w intencji Ojca Świętego i biskupów (homilia ks. Jakub Bartczak)
21:30   Godzina Przebłagania i procesja z Najświętszym Sakramentem
            Indywidualna modlitwa
23:30   Różaniec
00:00   Msza św. (Pasterka maryjna)
1:00     Nabożeństwo do Matki Bożej Płaczącej z Syrakuz i procesja z Jej figurą.
            Modlitwy na zakończenie Nocy Pokuty i pożegnanie pielgrzymów
Okazja do sakramentu pokuty i pojednania w godz. 19:30 – 00:00.

Szczęść Boże!
ks. Marcin Wierzbicki,

duszpasterz młodzieży w archidiecezji katowickiej