VI rocznica Tragedii Smoleńskiej

TWOJE BRYLANTY

Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL

  • https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f


czwartek, 9 marca 2017

UROCZYSTOŚCI W SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ FATIMSKIEJ W TURZY ŚL. 100 ROCZNICA OBJAWIEŃ FATIMSKICH

UROCZYSTOŚCI
W SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ FATIMSKIEJ W TURZY ŚL.
100 ROCZNICA OBJAWIEŃ FATIMSKICH
ODPUSTY
– od maja do października w niedzielę po 13-tym. W programie uroczystości:
6.15   - Wystawienie Najświętszego Sakramentu, Różaniec cz. I;
7.00   - Msza św.;
8.30   - Różaniec cz. II;
9.00   - Msza św.; możliwość spowiedzi na Rajskim Placu
10.30 - Suma odpustowa w intencji pielgrzymów i parafii. Po Mszy św. procesja                     z figurą Matki Bożej Fatimskiej: „ Maryja nawiedza swój lud”;
13.00 - Msza św. Po niej błogosławieństwo kierowców i pojazdów – Autosacrum,        procesja z figurą Matki Bożej Płaczącej z Syrakuz;
14.00 - Różaniec cz. III lub koncert maryjny;
15.00 - Nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego;
15.30 - Nieszpory;
16.00 - Różaniec cz. IV;
16.30 - Msza św.
HOMILIE PODCZAS ODPUSTÓW SEZONU LETNIEGO (V-X.2017 r.):
14 maja – ks. Jan Smolec, suma – Bp Adam Wodarczyk
8 czerwca – ks. Roman Buchta – Bp Adam Wodarczyk
16 lipca – ks. Robert Kaczmarek – Bp Marek Szkudło
13 sierpnia – ks. Kazimierz Czempiel – Abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki
17 września – ks. Roman Chromy, suma – Abp Wiktor Skworc
15 października – ks. Andrzej Pyrsz – Abp Damian Zimoń
DNI CHORYCH
– odprawiane przez cały rok każdego 13-go danego miesiąca. W programie:
9.30  -  Powitanie MB Fatimskiej i uczestników Dnia Chorych; konferencja ascetyczna
10.00 - Modlitwa różańcowa
10.45 - Msza Św. z  błogosławieństwem chorych i  lekarstw;
12.15 - Koronka do Miłosierdzia Bożego;
12.30 – Zakończenie spotkania modlitewnego, zasłonięcie obrazu MB Fatimskiej
Uwaga!
W dn. 13 czerwca 2017 r. w Turzy Śl. zaplanowano Archidiecezjalny Dzień Chorych.
HOMILIE PODCZAS DNI CHORYCH SEZONU LETNIEGO (V-X):
13 maja – ks. Marcin Niesporek
13 czerwca – ks. Łukasz Stawarz
13 lipca – ks. Przemysław Malinowski
12 sierpnia – ks. Adam Skutela
(przeniesienie na sobotę, bo koliduje termin z odpustem);
13 wrzesień - ks. Michał Orlik
13 październik - ks. Wojciech Bartoszek
NOCE POKUTY I WYNAGRODZENIA ZA GRZECHY
– zawsze w nocy z 29/30, a w lutym z 28/1 marca lub 29/1 marca (przez cały rok).W programie Nocy Pokuty:
20.00 - Nabożeństwo maryjne oraz powitanie Matki Bożej i uczestników;
20.30 - Msza Święta w intencji Ojca świętego i księży biskupów;
21.30 - Godzina Przebłagania i procesja z Najświętszym Sakramentem. Po procesji         i błogosławieństwie czas na indywidualną modlitwę;
23.30 - Różaniec;
24.00 - Msza św. nazywana „pasterką maryjną”;
1.00   - Nabożeństwo do Matki Bożej Płaczącej z Syrakuz i procesja z Jej figurą.          Modlitwy na zakończenie Nocy Pokuty i pożegnanie pielgrzymów.
Okazja do sakramentu pokuty i pojednania w godz. 19.30-24.00.
Poczęstunek dla księży na probostwie o godz. 22.30.
HOMILIE PODCZAS NOCY POKUTY SEZONU LETNIEGO (V-X):
29 maja – ks. Marek Panek lub inny przełożony WŚSD, Msza o 20.30 – Bp Adam Wodarczyk
29 czerwca – ks. Bogusław Płonka, Msza o 20.30 – Abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki
29 lipca – ks. Krzysztof Sitek, Msza o 20.30 – Bp Marek Szkudło
29 sierpnia – ks. Zbigniew Kocoń, Msza o 20.30 – Abp Damian Zimoń
29 września – ks. Kazimierz Czempiel, Msza o 20.30 – Bp Marek Szkudło
29 października – ks. Grzegorz Śmieciński, Msza o 20.30 – Abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki 
ZGŁOSZONE PIELGRZYMKI
·         4 marca – Grupy modlitwy św. ojca Pio
·         11 marca – Katecheci Archidiecezji  Katowickiej
·         25 marca – Katecheci Archidiecezji Katowickiej
·         23 kwietnia – Emaus Oazy Rodzin
·         29/30 kwietnia – Pielgrzymka młodych
·         1 maja – Członkowie Żywego Różańca
·         20 maja – Franciszkański Zakon Świeckich
·         21 maja – Siostry zakonne
·         29 maja - Neoprezbiterzy
·         10 czerwiec – Nadzwyczajni szafarze
·         26 sierpnia – Stowarzyszenie Rodzin bł. Edmunda Bojanowskiego
·         2 września – Kapłani
·         14 października – Legion Maryi
KWESTIE ORGANIZACYJNO-PRAKTYCZNE: 
1. Mając na uwadze 100. rocznicę objawień fatimskich, sezon pielgrzymkowy – wzmocniony odpowiednią organizacją – będzie trwał od maja do października 2017 r. 
2. Sumom odpustowym o godz. 10.30 oraz Mszom św. podczas nocy pokuty o godz. 20.30 będą przewodniczyć i homilie wygłoszą Księża Biskupi lub wyznaczeni przez nich delegaci (V-X 2017 r.).

II NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU - ROK A

II NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU - ROK A

 Czytania mszalne
PIERWSZE CZYTANIE
Powołanie Abrahama na ojca ludu Bożego
Rdz 12,1–4a
 Jahwe nakazuje Abrahamowi, by opuścił swoją ziemię rodzinną (hen-diadys; dosł.: „wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca"; por. podobne wyrażenie w 11,28). Osiedlenie się w Charanie (11,31) miało się dla Abrahama zakończyć podobnie jak dla narodów w 11,8-9 - dalszą migracją. Tutaj jednak wędrówka Abrahama nie rozpoczyna się za sprawą „rozproszenia" dokonanego przez Jahwe, lecz z powodu bezpośredniego powołania „do kraju, który ci ukażę".
2-4. Abraham otrzymuje siedem błogosławieństw - wszystkie one są przejawem przychylnego nastawienia Bożego, które poprawia życie jego samego i jego rodziny.
”staniesz się błogosławieństwem”: ludzie będą wskazywali na niego jako na przykład błogosławieństwa, np. 48,20; słowa te mają to samo znaczenie co w. 3 „przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi" (z gramatycznego punktu widzenia powinno być raczej „w tobie wszystkie rodziny będą błogosławione").
12,1. Dom ojca. W starożytnym świecie tożsamość człowieka określano na podstawie przynależności do domu ojca. Gdy głowa domu umierała, jego dziedzic obejmował tytuł i wszystkie obowiązki zmarłego. Znaczenie człowieka określały również ziemie i posiadłości przodków. Opuszczając dom ojca, Abraham zrezygnował zatem z dziedzictwa i prawa do rodzinnego majątku.
 12,1. Obietnice przymierza. Ziemia, rodzina i dziedzictwo były najważniejszymi elementami starożytnego społeczeństwa. Dla rolników i pasterzy ziemia stanowiła źródło utrzymania. Dla mieszkańców miast ziemia określała polityczną tożsamość. Potomkowie oznaczali przyszłość. Dzieci troszczyły się o starych rodziców i przedłużały linię rodu. Urządzały rodzicom godny pochówek i czciły imiona przodków. W niektórych kulturach bliskiego wschodu posiadanie dzieci uważano za istotne dla zapewnienia sobie wygodnej egzystencji w zaświatach. Gdy Abram zrezygnował ze swojego miejsca w domu ojca, wyrzekł się tego bezpieczeństwa. Przetrwanie, tożsamość, przyszłość i bezpieczeństwo złożył w ręce Pana.

PSALM RESPONSORYJNY
Refren:  Mamy nadzieję w miłosierdziu Pana.
Ps 33,4–5.18–19.20 i 22
Ps 33. Hymn.

 Struktura:
 ww. 1-3 (wstępna zachęta do wielbienia Boga);
 ww. 4-9 (stwórcze słowo Boże);
 ww. 10-15 (Bóg jest Władcą narodów na ziemi);
 ww. 16-19 (tylko Bóg jest Zbawcą);
ww. 20-22 (zakończenie).

1. Wstęp przypomina Ps 32,11.
3. ”pieśń nową”: Pewne ryty określały, że trzeba używać „nowych" rzeczy (por. 1 Sm 6,7; 2 Sm 6,3); analogicznie należałoby ofiarować Bogu „nową pieśń" chwały (por. Ps 96,1; 98,1; Ap 14,3).
13-19. Znikomość istot ludzkich widoczna z miejsca, gdzie przebywa Bóg (por. Iz 40,22). Tylko Bóg jest obiektem godnym ludzkiego zaufania.
17. ”W koniu”: Nie chodzi o środek komunikacji, lecz wykorzystanie go w czasie wojny.
18. Por. Ps 34,16. Temat wszechwidzącego Boga został wprowadzony w ww. 13-15. Ten sam Bóg, którego „oczy są nad" wszystkimi ludźmi, jako ich najwyższy sędzia, patrzy na swoich wiernych również ze współczuciem.

DRUGIE CZYTANIE
Bóg nas powołuje i oświeca
Czytanie z Drugiego Listu św. Pawła Apostoła do Tymoteusza
2 Tm 1,8b–10
 Uczniów zachęcano, by wstępowali w ślady swoich nauczycieli. Pawiowe cierpienia dotyczą tutaj szczególnie jego uwięzienia i zbliżającej się egzekucji.
”On nas wybawił”: Przeważnie u Pawła zbawienie jest wydarzeniem przyszłym (ale zob. Rz 8,24-25).
”nie na podstawie naszych czynów(...) w Chrystusie Jezusie”: Typowe dla Pawła zapatrywanie (zob. Rz 9,11; Ga 2,16; por. Ef 2,8-9).
”przed wiecznymi czasami”: Zob. Tt 1,2.
”pojawienie się naszego Zbawiciela”: Zob. komentarz do Tt 1,4; 2,11.13.
”który przezwyciężył śmierć”. W 1 Kor 15,26 zostało to przedstawione jako wydarzenie przyszłe.

ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Aklamacja: Chwała Tobie, Królu wieków
 Mt 17,7

EWANGELIA
Przemienienie Pańskie
Mt 17,1–9
Fragment ten zawiera tak wiele aluzji do Boga, objawiającego swoją chwałę Mojżeszowi na górze Synaj, że większość starożytnych czytelników żydowskich z pewnością, by to uchwyciła.
1. ”Po sześciu dniach”: Por. Wj 24,13-16, gdzie Bóg objawił się Mojżeszowi po sześciu dniach; Pwt 16,13-15 - ostatni dzień Święta Namiotów.
”Piotra, Jakuba i brata jego Jana”: Tych trzech ponownie pojawi się w scenie w ogrodzie Getsemani (Mt 26,37).
”na górę wysoką”: Góra jest symbolem objawienia, swego rodzaju galilejską górą Synaj, a zatem raczej górą Karmel niż tradycyjnie wskazywaną górą Tabor lub bardziej odpowiadającą wyglądem górą Hermon; dokładna lokalizacja nie jest istotna.
2. W niektórych pismach żydowskich, podobnie jak Jezus tutaj, opisywane są chwalebne anioły lub zmartwychwstali sprawiedliwi. Najbardziej wyrazista wzmianka na temat przemiany ludzkiego wyglądu w uwielbioną postać znajduje się w Wj 34,29, gdzie twarz Mojżesza zaczyna promieniować chwałą z powodu objawienia, jakiego Bóg mu udzielił.
”przemienił się”: Motyw metamorfozy często pojawiał się w literaturze klasycznej (por. Owidiusz, Metamorfozy), dlatego Łukasz uznał, iż lepiej będzie nie używać tego terminu. Nie odgrywa on istotnej roli w całym wydarzeniu,
”jak słońce”: Jezus przemienił się w świetlistą postać; Jego jaśniejąca postać mogła być widziana przez uczniów. To stanowi centralną myśl fragmentu (por. Wj 34,29.35).
3. Żydzi oczekiwali na powrót Eliasza i Mojżesza u kresu czasów. Obaj (Wj 24,15-16; 1 Krl 19,8) słuchali Boga, przemawiającego do nich na górze Synaj (zwanej także Horebem).
”Mojżesz i Eliasz”: Wielcy prorocy Boży ST, obaj związani z tradycją Synaju-Horebu, reprezentujących odpowiednio prawo i proroków (galilejskich wędrownych cudotwórców).
4. Izraelici mieszkali w namiotach na pustyni, gdy przebywała pośród nich Boża obecność i chwała.
”Panie”: Mateusz poprawnie tłumaczy Markowe rabbi, które w Mk nie oznacza żydowskiego nauczyciela, lecz sięga do dawniejszego aram. znaczenia (dosłownie „mojego wielkiego"), będącego wyrażającym szacunek zwrotem, za pomocą którego zwracano się do Boga, aniołów i ziemskich władców,
”trzy namioty”: Niewątpliwie nawiązanie do żydowskiego Święta Namiotów, Kuczek czy Szałasów (w znaczeniu Sukkot, „szałasy"; Kpł 23,42; Ne 8,14-18). Tło liturgiczne stanowi wskazówkę do zrozumienia całego wydarzenia.
5. Obłok chwały zasłonił górę w Wj 24,15 i przybytek w Wj 40,34 (to samo greckie słowo użyte przez Mateusza pojawia się w LXX w wersecie Wj 40,35). Do biblijnych aluzji zawartych w Mt 3,17 należy motyw głosu, który nawiązuje do Pwt 18,15: Kiedy pojawi się prorok podobny Mojżeszowi, „Jego słuchajcie".
”obłok świetlany”: Oznacza obecność Bożą, szekinę, obłok, w którym ludzie spotykają i słyszą Boga; zob. czarną chmurę w mozaice w synagodze Bet Alfa, stanowiącą widzialny obraz obecności Boga (zob. E.L. Sukenik, The Ancient Synagogue of Beth Alpha [Jerusalem, 1932]).
”To jest mój Syn umiłowany”: Do Markowej aluzji do Ps 2,7 i Pwt 18,15 Mateusz dodał odnośnik do Iz 42,1. Jezus został nazwany Synem Bożym, cierpiącym Sługą i prorokiem na podobieństwo Mojżesza. Prawo, Prorocy i Księgi Mądrościowe składają świadectwo o Jezusie.
6-8. Lęk uczniów był charakterystyczną reakcją ludzi ze Starego Testamentu i późniejszej tradycji żydowskiej, którzy doświadczyli Bożego objawienia.
6. ”bardzo się zlękli”: Mateusz ukazuje ich lęk jako reakcję na Boże polecenie, nie zaś na samą wizję (jak w Mk).
7. ”dotknął ich”: Dotyk Jezusa przezwycięża lęk uczniów i być może wyraża konsekrowanie do dalszej służby.
8. ”tylko samego Jezusa”: Mojżesz i Eliasz zniknęli: ich rola została pomniejszona w kontekście pełnego objawienia w Jezusie.
9. ”widzeniu”: Określając przemienienie widzeniem Mateusz daje wskazówkę co do natury tego wydarzenia: niektórzy uważali je za wizję Piotra gdy badał Pisma w czasie Święta Namiotów, dzięki której objawiono mu rolę Jezusa. Ujmując tę opowieść jako uzewnętrznienie wydarzenia duchowego nie można określić czy miało ono miejsce przed, czy po wydarzeniach Wielkanocy. Należy zwrócić uwagę na widoczne apokaliptyczne wpływy Dn 8,17; 10,9-10. Połączenie tego wydarzenia z powołaniem chrześcijanina pojawia sie w Rz 12,12; 2 Kor 3,18; por. 2 P 1,16-18; 2 Tm 1,8.10.11.


niedziela, 5 marca 2017

SZLAKIEM CZESKICH MIASTECZEK -KUTNA HORA

SZLAKIEM CZESKICH MIASTECZEK -KUTNA HORA
Przyodziej buty i wyrusz w drogę na szlak miasteczek Czeskich[1], gdzie kryją tajemnice pokoleń. Tym razem zabiorę was w podróż do miasteczka górniczego. Ze Śląskiej[2] ziemi wyruszyłem autobusami w stronę Krakowa, aby Czeskim Leo Ekspresem [3] zatrzymać się w stolicy Czech – Pradze[4]. W godzinach porannych bus dotarł do Praskiego dworca Florenc[5]. W krótkim czasie droga poprowadziła mnie do starego dworca kolejowego[6], aby wyruszyć w dalszą podróż do Kutnej Hory [7] z przesiadką w Kolinie[8]. Za szyb pociągu rozpościerały się widoki i budzące się do życia poranne słońce. Gdy już dotarłem do stacji Kutná Hora Hlavni nádraži, [9] to czas do zapoznania z miejscową ludnością i poznaniem szlaku turystycznego. Na pierwszy rzut oka dworzec jest daleko od miasta.
I tu możemy wybrać coś dla siebie jako turystyczny objazd [10] np. rikszą do centrum, czy idąc pieszo przez około 50 minut. Sięgnijmy historii Kutnej Hory jest to 21 tysięczne miasto z tradycjami górniczymi sięgającymi XIII wieku. Idąc ulicą Vitězná dzielnicy Sedlec [11] skierujemy kroki do katedry Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny i klasztoru cystersów [12] założonego już 1142 roku był to pierwszy klasztor w Czechach. To tam w dobrach Sedleckich w późniejszym czasie odkryto rudy srebra[13], a było to około 1260 roku. Późniejszy czas to już gorączka złota ze wszystkimi swymi grzechami i rozkwitem miasta co wiąże się z przywilejami miasta królewskiego i tak powstaje założona w Kutnej Horze centralna mennica państwa Czeskiego, gdzie bije się praski grosz[14]. W dzielnicy Siedlec mieści się też ciekawa kaplica cmentarna Wszystkich Świętych [15]-wnętrze kryją tajemnice przemijania ludzkiego czasu tam zobaczymy ołtarz ze szczątek ludzkich czy herb. W krótkiej zadumie i modlitewnych westchnieniach wyruszmy dalej wstępując na chwilę do sklepu z pamiątkami i jakiś Czeski lancz. Kolejne perełki[16] czekają już w samym centrum miasta, a są to: ciekawa kamienna fontanna, kościół świętego Jakuba, Hradek – muzeum srebra, Włoski dwór, Kolegium Jezuickie i największe sanktuarium Świętej Barbary. [17] W powrotnej drodze zatrzymamy się w restauracjach, aby spróbować jeszcze Kutnohorskich specjałów.
JZ




[1] Czechy.
[2] Śląsk- Polska
[3] Leo Ekspres – prywatny Czeski przewoźnik z wygodnymi siedzeniami i możliwością oglądania filmów
[4] Praga, Pragua -stolica państwa Czechów
[5] Praski dworzec autobusowy
[6] Stary dworzec kolejowy w Pradze
[7] Kutná Hora- 21 tysięczne byłe górnicze miasteczko w środkowych Czechach oddalone 76 od Pragi, godzinę drogi pociągiem można też przyjechać od strony Brna. Dworzec do wysiadania to: Kutná Hora hl.n. bilet z Pragi w tam i z powrotem 205 CZK
[8] Kolin, miasteczko Czeskie ciekawostki to: rozlewnia wody z 1930 roku, zamek i inne
[9] W mieście znajdują się dwie stacje kolejowe: Kutná Hora hl.n. (oddalona od centrum o 4 km, zatrzymują się na niej pociągi z Pragi) oraz Kutná Hora město (położona bliżej centrum, ale obsługiwana tylko przez pociąg lokalny).
[10] Turystyczne propozycje zwiedzania Pociągiem do stacji miasto 7 minut, taxówką -10 minut, rixa hora -20 minut, autobusem 30 minut lub pieszo około 50 minut
[11] Sedlec dzielnica Kutnej Hory, Bilety wstępu do zabytków sakralnych i miasta w informacyjnym centrum można kupić, polecam wejściówkę np. na 3 budynki który obejmuje Katedrę cmentarz z kostnicą i bazylikę świętej Barbary koszt to 185CZK
[12] Katedra Nawiedzenia Panny Marie i Św. Jana Křtitele- pierwsza katedra na ziemiach Czeskich Cystersów klasztor można łączyć z biskupem Ołomunieckim Zdikiem, który znał założyciela zakonu Bernarda Clairvaux
[13] Rudy srebra, miejscowa kopalnia Osel była pierwszą kopalną w XIV i XV wieku osiągająca głębność pięciuset metrów
[14] Bicie w mennicy Kutnej Hora – praskiego grosza -w ówczesnym czasie najbardziej stabilnych walut Europejskich 
[15] Kościół cmentarny Wszystkich Świętych z Ossarium. W XIII wieku opat z Sedleckiego pobliskiego klasztoru przywiózł garść ziemi z grobu Pańskiego w Jerozolimie i rozsypał ją po cmentarzu. Wnętrze kaplicy posiada wystrój tworzony z ludzkich kości
[16] Perełki architektury można zobaczyć w centrum, a miasto zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO
[17] Największa bazylika Świętej Barbary

******************************************************************
Twoje brylanty na każdą kieszeń kod polecający wpisz do zakupów  JD9HRL

piątek, 3 marca 2017

Jak owocnie przeżywać Wielki Post?

Jak owocnie przeżywać Wielki Post?
Nawrócenie serc
Środą Popielcową rozpocznie się kolejny Wielki Post. To dla nas, chrześcijan, czas pokuty, w którym w sposób szczególny pragniemy praktykować czyny służące nawróceniu naszych serc.
W tym okresie pragniemy powstrzymać się od zabaw, co pomoże w opanowaniu instynktów i wyzwoleniu naszych serc od przywiązania do złego. Innymi czynami pokutnymi, w tym świętym czasie rozważania Męki i Śmierci Pana Jezusa, będą zachowywane przez nas posty - post ścisły obowiązuje wiernych, którzy ukończyli 18 rok życia, aż do 60 roku życia, w Środę Popielcową i Wielki Piątek - oraz powstrzymywanie się od spożywania potraw mięsnych (obowiązek ten mają wszyscy wierni, którzy ukończyli 14 rok życia we wszystkie piątki całego roku i Środę Popielcową).
Największa tajemnica naszej wiary
Wielki Post, który jest czasem przygotowania na owocne przeżywanie największej tajemnicy naszej wiary - Zmartwychwstania Pańskiego, sprzyja także naszej mobilizacji, aby jeszcze więcej w naszym życiu było uczynków pobożności i miłości, również poprzez dawanie jałmużny ludziom potrzebującym. Wszystko to zaś pragniemy czynić nie z przymusu, czy tylko dla spełnienia przykazania kościelnego, lecz z miłości dla naszego Pana i Zbawcy. On tyle wycierpiał i umarł na krzyżu za nas grzeszników, a po trzech dniach zmartwychwstał dla naszego zbawienia.
Jest jednak jeszcze jedna forma pokuty, którą Kościół szczególnie sobie ceni - modlitwa. Wśród wielu modlitw, które znamy i praktykujemy są i te tak charakterystyczne dla okresu Wielkiego Postu: Droga Krzyżowa i Gorzkie Żale. Myślę, że w tym czasie także częściej będziemy odmawiać Koronkę do Miłosierdzia Bożego. Warto zatem pamiętać, że Kościół z tymi nabożeństwami złączył możliwość zyskiwania odpustu zupełnego.
Droga Krzyżowa
Odpust zupełny zyskuje ten, kto odprawia pobożnie Drogę Krzyżową. W pobożnej praktyce Drogi Krzyżowej odnawia się pamiątkę cierpień, jakie Boski Zbawiciel przeżył w czasie drogi od pretorium Piłata, gdzie został skazany na śmierć, aż na górę Kalwarię, gdzie umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Dla uzyskania odpustu określa się następujące warunki:
- Pobożne ćwiczenie należy odprawić przed stacjami Drogi Krzyżowej prawnie erygowanymi. Do erygowania zaś Drogi Krzyżowej wymaga się 14 krzyżów, przy których zwykło się zamieszczać z pożytkiem tyleż obrazów, przedstawiających stacje jerozolimskie.
- Zgodnie z powszechniejszym zwyczajem pobożna praktyka składa się z czternastu pobożnych czytań, do których dodaje się pewne wezwania modlitewne. Dla odprawiania jednak Drogi Krzyżowej wymaga się tylko pobożnego rozważania Męki i Śmierci Chrystusa. Nie jest zatem rzeczą konieczną rozmyślanie o poszczególnych tajemnicach każdej stacji.
- Wymaga się przechodzenia od jednej stacji do drugiej. Jeżeli jednak tę pobożną praktykę odprawia się publicznie i wszyscy biorący udział nie mogą bez zamieszania przechodzić od stacji do stacji, wystarczy, jeżeli do poszczególnych stacji przechodzi prowadzący Drogę Krzyżową, podczas gdy inni pozostają na swoim miejscu.
- Wierni, którzy mają przeszkodę, mogą uzyskać taki sam odpust, jeżeli przynajmniej przez pół godziny będą pobożnie czytać i rozważać o Męce i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Gorzkie Żale
Odpust zupełny mogą uzyskać wszyscy wierni jeden raz w ciągu każdego tygodnia Wielkiego Postu, o ile wezmą pobożny udział w nabożeństwie zwanym "Gorzkie żale" w jakimkolwiek kościele na terenie Polski, po odbyciu spowiedzi św. i przyjęciu Komunii św. oraz odmówieniu w intencji Ojca Świętego jednego "Ojcze nasz" i "Zdrowaś" względnie też jakiejkolwiek innej modlitwy według własnego uznania.
Koronka do Miłosierdzia Bożego
Odpustu zupełnego, pod zwykłymi warunkami (mianowicie sakramentalna spowiedź, Komunia eucharystyczna i modlitwa w intencjach Ojca Świętego) udziela się w granicach Polski wiernemu, który z duszą całkowicie wolną od przywiązania do jakiegokolwiek grzechu pobożnie odmówi Koronkę do Miłosierdzia Bożego w kościele lub kaplicy wobec Najświętszego Sakramentu Eucharystii publicznie wystawionego lub też przechowywanego w tabernakulum.

ks. Jan Glapiak 

SPOTKAJMY SIĘ PRZY CHRZCIELNICY KS. FRANCISZKA BLACHNICKIEGO

SPOTKAJMY SIĘ PRZY CHRZCIELNICY
KS. FRANCISZKA BLACHNICKIEGO
27 lutego br. minęła 30 rocznica śmierci Sługi Bożego ks. Franciszka Blachnickiego – założyciela Ruchu Światło – Życie. Dla wielu ludzi Kościoła Ruch ten stał się miejscem wzrastania w wierze, a wakacyjne rekolekcje oazowe wyczekiwanym czasem pogłębiania relacji z Bogiem i z Niepokalaną Matką Jezusa.
W związku z rocznicą śmierci ks. Blachnickiego zapraszamy wiernych związanych z Ruchem Światło – Życie do spotkania przy chrzcielnicy w parafii Matki Boskiej Bolesnej w Rybniku, gdzie został ochrzczony. Tutaj został włączony do Kościoła. Tutaj spotkajmy się na Mszy św. prosząc o rychłą beatyfikację ks. Franciszka. A po Niej trwajmy ze śpiewnikiem w ręku na wspólnym dziękczynieniu Panu Bogu, że pozwolił nam poznawać głębię Kościoła przez Swego wiernego sługę. Zachęcamy również do włączenia się w:
RYBNICKIE OBCHODY 30 ROCZNICY ŚMIERCI SŁUGI BOŻEGO KSIĘDZA FRANCISZKA BLACHNICKIEGO
I. Wieczór dziękczynienia za osobę Sługi Bożego ks. Fr. Blachnickiego
Termin: 10/03/2017 roku
Miejsce: Kościół Matki Boskiej Bolesnej w Rybniku
Program:
18.00 Msza Św. w int. Sługi Bożego księdza Franciszka Blachnickiego z prośbą o Jego rychłą beatyfikację
19.00 Wieczór dziękczynienia – wspólny śpiew oraz wspomnienia o ks. Franciszku Blachnickim
20.30 Namiot spotkania
21.00 Apel Jasnogórski na zakończenie spotkania
II. Poświęcenie pomnika Sługi Bożego ks. Fr. Blachnickiego
Termin: 18/03/2017 roku
Miejsce: Kościół św. Teresy od Dzieciątka Jezus – Rybnik Chwałowice

III. Sympozjum poświęcone Słudze Bożemu ks. Fr. Blachnickiemu
Termin: 24/03/2017r
Miejsce: Wydział Biznesu, Finansów i Administracji UE w Rybniku, DAR
Program:
09.00 Msza Św. o beatyfikację Sługi Bożego księdza Franciszka Blachnickiego w kaplicy św. Edyty Stein
10.00 Rozpoczęcie sympozjum, przedstawienie idei /wskazanie na związek postaci z miejscem/, powitanie przybyłych gości
10.10 bp. Adam WODARCZYK o fenomenie postaci ks. Franciszka Blachnickiego
10.40 Film dokumentalny pt. „Prorok nie umiera – ks. Franciszek Blachnicki” /reż. Adam Kraśnicki/
12.00 Panel dyskusyjny poświęcony życiu i dziełu ks. Blachnickiego, z udziałem zaproszonych gości:
Ø bp Adam WODARCZYK – postulator w procesie beatyfikacyjnym ks. Franciszka Blachnickiego, moderator Ruchu „Światło – Życie” w latach 2007 – 2015;
Ø Dawid KELER – historyk, pracownik Muzeum Miejskiego w Rybniku;
Ø Adam KRAŚNICKI – dziennikarz, publicysta telewizyjny, autor filmów dokumentalnych;
Ø Michał KAPIAS – filozof, pracownik naukowy Uniwersytetu Ekonomicznego;
Ø Sebastian NOWOK – wykładowca w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości w Chorzowie, związany z Ruchem „Światło-Życie”;
W charakterze moderatora dyskusji panelowej:

Ø Aleksander BAŃKA – filozof, wykładowca Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, związany z Centrum Duchowości Ruchu „Światło – Życie”;

środa, 1 marca 2017

W ŚRODĘ POPIELCOWĄ

W ŚRODĘ POPIELCOWĄ

Przychodzę do Ciebie, Panie, na początku Wielkiego Postu.
 Zostawiam radości karnawałowe.
 Chcę myśleć o tym, że odkupiłeś mnie za cenę swojej krwi i śmierci, abym mógł być wolnym dzieckiem i Boga mego nazywać Ojcem.
 Wiem, że jestem wolny, tylko nie wszystko mi wypada,
 gdy Ty, Panie,
za mnie dźwigasz krzyż i na nim za mnie umierasz.
 Chcę być Szymonem z Cyreny, dobrą Weroniką. 
Nie chcę płakać, ale wziąć swój krzyż na każdy dzień i iść za Tobą.
 Ksiądz posypie mi głowę popiołem, 
a Ty mi przypomnisz,
 że ciało moje jest z ziemi i do ziemi wróci, 
ale ja noszę w sobie Twoje święte życie.
 Jestem Twoim dzieckiem. Nie umrę, lecz wrócę do Ciebie.
 Wiem, że muszę przejść drogę krzyżową, z Tobą być ukrzyżowanym, 
ale daj mi wielką nadzieję, że z Tobą też zmartwychwstanę. 
Panie, gdy Ty cierpisz i umierasz, nie umiałbym tańczyć i być hałaśliwym.
 Ja chcę przeżyć rekolekcje, być lepszym.
 Więcej będę się modlił, krzyż Twój całował.
 Mocniej uwierzę, żeś moim Bogiem ukrzyżowanym i zmartwychwstałym.