Spacerując po starówce Wileńskiej znajdziemy wiele
śladami literatów jednym z wybitnych polskich literatów jest Czesław Miłosz [1] to poeta prozaik i eseista
urodził się w Szetejniach w powiecie Koweńskim
30 czerwca 1911 roku. Był studentem Uniwersytetu Stefana
Batorego [2] w Wilnie. W poszukiwaniu
śladów Miłosza [3]
powinniśmy zacząć od Republiki zarzecza. To tam na ulicy Maironio i Bokšto[4] odkryjemy schody nazwane schodami
imienia Czesława Miłosza .
Na murze idąc ulicą Maironio przeczytamy krótki życiorys
poety w trzech językach.
Schody imienia Czesława Miłosza w Wilnie krótki życiorys
Powstanie schodów zawdzięczamy grupie Litewskich
literatów [5], którzy przygotowali cytaty
w języku Polskim i Litewskim.
Jest 26 wrzesień 2016 roku pod schody przybywa grupa Litewskich
poetów i dyrektor do spraw literatury i folkloru w czasie przecięcia wstęgi schody
ukazują wyrzeźbione cytaty . W czasie odsłonięcia dyrektor literatury
Litewskiej i folkloru Mindaugas Kvietkauskas [6] uświadomił w słowach o
roli Miłosza mówiąc tak:
„
To nie jest ani popiersie,
ani
schody, żywe miejsce miasta.
Że Czesław Miłosz,
byłby
szczęśliwy z formy upamiętnienia ”
W dalszych słowach podkreślił jak ważną rolę Wilno
odegrało w wielokulturowości narodu cytując:
„To
świadczy o wielokulturowości Wilna,
małe
ciało przenosi demokratyczna atmosferę,
razem
należy bronić ”
Przyjrzyjmy się schodom to 60 schodów,
na dole zobaczymy wyryty podpis poety Czesława Miłosza.
227
ROCZNICA KONSTYTUCJI 3 MAJOWEJ TWARZE NIEPODLEGŁOŚCI
Setna
rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości [1] – to ważna data dla
Polaków. Chociaż uroczystości niepodległościowe przypadają na 11 listopada [2], to już w wielu miastach
przypomina się o odradzaniu się ojczyzny. Wiele wydarzeń zaplanowano też na
Litwie. Mennica wypuściła medal pamiątkowy [3]. W Mysłowicach na rynku
zobaczymy wystawę zatytułowaną: „Twarze Niepodległości” [4] na instalacji rura parku,
która będzie nam towarzyszyła aż do 11 listopada. Wystawa przedstawia postacie które
wpisały się w odzyskanie Niepodległości.
Zobaczymy
tam:
Marszałka Józefa Piłsudskiego,
Romana Dmowskiego-polityka,
Ignacego
Paderewskiego –pianisty i polityka,
Wojciecha Korfantego[5] – polityk Śląski działacz
narodowy,
oraz Ignacego Daszyńskiego – polityka założyciela PPSD w Galicji i
Śląsku Cieszyńskim.
To postacie znane, bo tworzące historię Niepodległości na arenie
międzynarodowej. Chociaż historia pisana jest wybitnymi postaciami z kręgów
polityki to trzeba też wspomnieć o powstańczych czynach powstańców - czy to
Śląskich [6], Wielkopolski i innych.
Dla
pokolenia tamtych czasów, gdy na mapie przez 123 lata nie było Polski, ważnym
wyzwaniem były słowa:
„Bóg,
Honor, Ojczyzna”[7] oraz zawierzenie matce
Bożej.
To właśnie te wartości były wpisane w poczty
sztandarowe,
którym częstym wizerunkiem była Matka Boża i słowa
„Bóg, Honor,
Ojczyzna”
nieodłącznym powstańczym wizerunkiem,
też był krzyż,
czy Madonna z Ostrej Bramy lub Królowa Polski z Jasnej
Góry z modlitwami.
Czy współczesne pokolenie mówiące o wolności,
jest w stanie odważnie
bronić Ojczyzny, jak kiedyś broniło Ojczyzny pokolenie powstańcze Śląska, czy
Wielkopolski ?
Czy wartości jak „Bóg Honor Ojczyzna” – dla pokolenia
współczesnych targowiczan –z PO, Nowoczesnej, PSL i kodu ma jakieś znaczenie ?
Patriotyzm
to wartość nieodłączna z umiłowaniem do Ojczyzny i pokolenia przodków tworzący
Naród, o których trzeba pamiętać i bronić.
[2] 11listopad – NarodoweŚwięto Niepodległości w 1918 roku – po 123
latach zaborów -1795-1918 , gdy z map świata Polska została wymazana. Święto
zostało zatwierdzone i ustanowione ustawą z 23 kwietnia 1937. W 1945 roku
została zniesiona po latach 1989 roku przywrócone święto. 10 listopada 1918 na
dworzec główny w Warszawie przyjeżdża z Berlina Józef Piłsudski zwolniony z
więzienia w Magdeburgu .Przywitał go regent książę Zdzisław Lubomirski ,a
gubernator Hans von Beseler – przekazuje władzę Radzie Regencyjnej. Symboliczna
data 11 listopada – to przekazanie władzy zwierzchniej nad wojskiem
brygadierowi Józefowi Piłsudskiemu przez radę regencyjną. 14 listopad 1918 rok
to formalne zakończenie i przekazanie zwierzchnictwa nad państwem Józefowi
Piłsudskiemu, który tego samego dnia mianuje Ignacego Daszyńskiego prezydentem
gabinetu ministrów .
[3] Numizmatyczna moneta
na 100-lecie Niepodległości wydana przez mennicę
[4] Wystawa pt.:
„Twarze Niepodległości ” znajdująca się na rynku Mysłowickim przygotowana przez
MOK przypominająca postacie, które w czasie okresu międzywojennego tworzyły
wolną Polskę wystawa można zobaczyć do 11 listopada
[5] Wojciech Korfanty –
urodzony 20 kwietnia 1873 roku w Siemianowicach Śląskich, zmarł 17 sierpnia
1939 roku w Warszawie –to przywódca Narodowy Górnego Śląska związany z
Chrześcijańską demokracją. W dniu 25 października 1918 roku występuje w Reichstagu
z żądaniem przyłączenie do Państwa Polskiego wszystkich ziem Polskich zaboru
Pruskiego, oraz Górnego Śląska. 1920 rok był Polskim Komisarzem plebiscytowym
na Górnym Śląsku.
[6] Powstania Śląskie -
I powstanie 16-24 sierpnia 1919 roku – wybuchło w Mysłowicach pod wodą Alfonsa
Zgrzebnioka - a było odpowiedzią na pacyfikację górników przez oddziały
Grenzschutz , II powstanie wybuchło w nocy z 19 na 20 sierpnia i trwało do 25
sierpnia 1920 roku. III powstanie wybucha w nocy z 2 na 3 maja 1921 roku trwało
do5 lipca 1921 roku – był największym zrywem powstańczym Ślązaków w XX wieku
[7] Bóg, Honor, Ojczyzna
– słowa wpisane w wartości żołnierskie, powstańcze,
i szlacheckie, ukazujące korzenie
chrześcijańskie. Słowa te znajdują się na sztandarach często z wizerunkiem
Matki Bożej Królowej Polski, czy Madonny z Ostrej Bramy – w czasie odzyskiwania
Niepodległości wizerunek Madonny z Ostrej Bramy posiadał
1
pułk szwoleżerów Józefa Piłsudskiego –tu warto dodać że sam Marszałek był
wielkim czcicielem Matki Bożej z Ostrej Bramy. Historia zawierzenia Matce Bożej
przewija się w wielu wiekach, tu można wymienić królów np. Jana Kazimierza, czy
Jana Sobieskiego, ale i powstańców ze śląska ,którzy zawierzali opiekę Madonnie
z Piekar
Wilno[1](zobacz też) w swojej historii oprócz
architektury różnych stylów i czasu powstania wpisuje się jeszcze w wybitne
postacie, które na przestrzeni czasu byli mieszkańcami miasta najbardziej znane
postacie [2] to:
królowie, literaci - Adam Mickiewicz ,czy Słowacki i
inni.
Gdy będziemy wędrowali uliczkami starego miasta to
zauważymy że Wilno posiada aż 40 historycznych budowli sakralnych, [3] są to kościoły i
klasztory. Gdy sięgniemy czasów dawnych to dowiemy się że Wielkie Księstwo
Litewskie, [4]
było ostatnim państwem na terenie Europy, które przyjęło chrześcijaństwo. W
2017 minęło 630 lat od chrztu Litwy, [5] a było to 1387 roku. W
pałacu Wielkich Książąt Litewskich w Wilnie można było zobaczyć obraz „ Chrzest
Litwy” – autorstwa Wojciecha Gersona[6] polskiego malarza żyjącego
w latach 1831-1901 . Obraz ten został namalowany na rocznicę 500-lecia chrztu w
1889 roku jest dziełem monumentalnym mierzącym sobie 4 na 7 metrów. Pierwotnie
znajduje się w Muzeum kolekcji im. Jana Pawła II w Warszawie. Przyjrzyjmy się
obrazowi zobaczymy w centrum płótna Jezusa Chrystusa ukrzyżowanego, przy nim stoi
chrzciciel Litwy Jagiełło i magnaci szlachta Polska, Litewska, duchowieństwo w
oddali Litwini przyjmujący chrzest. Czasy Jagiełły to dla miasta Wilna były
dobre a i zamożność mieszkańców rozwijała przez handel z Rusią. Po śmierci
króla Ludwika Węgierskiego [7] na tronie Polski w 1384
roku zostaje powołana najmłodsza córka Jadwiga Andegaweńska.[8] Ważną datą jest 14
sierpień 1385 roku, kiedy to zostaje podpisana i zawarta unia w Krewie.[9]
11 styczeń 1386 rok w Wołkowysku panowie Małopolscy
dokonują wybór Jagiełły do tronu Polski. 15 lutego 1386 roku władca przyjmuje
chrzest i imię Władysław. [10] 18 lutego 1386 roku
Jagiełło poślubił Jadwigę.
4 marca 1386 roku w katedrze wawelskiej [11] zostaje koronowany na
króla Polski, przez arcybiskupa gnieźnieńskiego Bodzantę. W lutym 1387 roku
Władysław Jagiełło przybywa do Wilna. Po uroczystej przysiędze, podejmuje i rozpoczyna
chrystianizację Litwy w obrządku łacińskim.
Ale wróćmy do tworzenia księstwa Litewskiego znaczącym
władcą Litwy był Mendog [12] –(lit.Mindaugas) to on
jako pierwszy wraz z dworem przyjmuje chrzest było to 17 lipca 1251 roku. Ale
była to kalkulacja tylko i wyłącznie obronna przed różnymi najazdami i dającą
koronę. Jako państwo nie dojrzało do chrztu ,po zabójstwie Mendoga na ponad sto
lat sięga po obrządki pogańskie. Jednym z praojców chrześcijaństwa na terenach
północnych był święty Jacek Odrowąż[13]. (zobacz też) Ta wybitna postać, który
znał dobrze Europę stał się apostołem północy, gdzie dotarł do Rusi Kijowskiej.
Czy w Wilnie znajdziemy jakieś dzieła apostoła północy
świętego Jacka Odrowąża?
Zatrzymajmy się najpierw na postaci Jacka Odrowąża to
żyjący w XII wieku urodzony w 1183 roku w Kamieniu Śląskim
wywodzący się ze
szlacheckiego rodu kanonik Krakowski późniejszy dominikanin. Założyciel licznych
klasztorów dominikańskich w Polsce i na Rusi. Zmarł w Krakowie 1257 roku. Kanonizowany
przez papieża Klemensa VIII w 1594 roku. Czas wyruszyć poszukać śladów Świętego
Jacka. Chyba najbardziej znanym świętem Litwinów to Kaziuki [14] i tu ciekawostka na
straganach, czy w restauracjach jednym z dań są pierogi zwane Jackowskimi, [15] jak mówi legenda święty
Jacek częstował pierogami znane jako Kibinai –kibiny i Koldūnai – kołtuny
litewskie – u nas to uszka, małe pierogi, podczas najazdu tatarów. W porze
obiadowej spróbujmy pierogów litewskich w sieci restauracji Fortas [16] certyfikowanej przy ulicy.
Algirdo 17. Spacerując w południowo - zachodnich przedmieściach [17] Wilna, a położonego
wzdłuż traktu, biegnącego przez Troki do Grodna, znajdziemy kapliczkę świętego
Jacka [18] na ulicy Basanaviciausa u
zbiegu ulic Konrskio i Jovaro. Przyjrzyjmy się samej kapliczce to barokowa budowla
ażurowa składająca się z trzech spiętrzonych zwężających się segmentach.
Kapliczka Świętego Jacka; po Litewsku to Švento Jackaus koplytele i jest
wpisana do rejestru dziedzictwa kultury Republiki Litewskiej i architektury późnego
baroku, jedna z perełek Wilna.
Historia tej
kapliczni prawdopodobnie rozpoczęła się w 1403 roku, na pamiątkę działalności
misyjnej dominikanów i świętego Jacka Odrowąża na Litewskich ziemiach w połowie
XIII wieku. Święty Jacek zakonnikami na pogańskiej Litwie pojawił się około
1240 roku.
Czy była z drewna
?
Nie zachowały się żadne notatki z tego okresu. Dopiero
100 lat później powstaje kolumna z figurą świętego w 1501 roku i było to na
pamiątkę przybycia w wileńskich dominikanów. Pomnik zmieniał się z czasem.
Jest rok 1762 dominikanie podają kaplicę przebudowie, od
tego czasu jest wykonana z kamienia, w spokojnych formach późnego baroku według
projektu Juliusza Klosy. Pomnik był poddawany renowacji kilkakrotnie – w 1843,
1901 i 1998 roku. Ciekawa historia jest samej rzeźby świętego Jacka, jest rok
1808 kanonik Bogusławski postanawia odnowił zniszczoną rzeźbę. Gdyż zauważył że
dominikanie nie opiekowali się kaplicą. Kanonik kazał malować odzież
drewnianego posągu świętego Jacka w kolorze innym było to zamówienie -
Karmelitów . Na zamówieniu na blaszce napisano czterowiersz:
„Jesteś
w niebie, a my jesteśmy tu na ziemi
nie
odważył się spojrzeć w oczy grzeszników!
Zapytaj
Boga o to, czego potrzebujemy -
Cnoty,
mądrość i zdrowie oraz chleb.”
Kolejna rekonstrukcja kaplicy została przeprowadzona w
1843 roku z inicjatywy i troski filantropa, oraz wydawcy wileńskich albumów,
Jana Kazimierza Wilczyńskiego. [19] Rzeźba została zastąpiona
nową i była wyższa. Po 53 latach w 1901 roku podczas remontu została wykonana
nowa figura z brązu przez znanego rzeźbiarza Vilna Bolesław Balzukevicha [20] (Balzukevičiusa). Postać świętego
waży 130 kilogramów i ma wysokość 2 metrów. Tu warto dodać że taką samą rzeźbę
ale z betonu odkryjemy w Wileńskim kościele Niepokalanego Poczęcia NMP na
Zverinetach. Przyjrzyjmy się samej rzeźbie, która przedstawia młodego, uduchowionego
dominikanina świętego Jacka w habicie zakonnym,
a trzymającego w jednej ręce monstrancję, w drugiej
posążek Matki Boskiej.
Co stało się z
drewnianą postacią świętego Jacka?
Na Dominikanie w kościele Świętych Apostołów Filipa i
Jakuba odnajdziemy w kaplicy świętego Jacka tą starą drewnianą rzeźbę. Zatrzymajmy
się jeszcze na samym pomniku zbudowana na trójkątnym planie, o kwadratowym
cokole Wieża na górze zwęża się, trzy poziomy są oddzielone od siebie
podkreślonymi gzymsami. Naroża zdobią pilastry Na dole jest tablica z napisami.
Na drugiej kondygnacji zobaczymy ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa. Na trzecie
kondygnacji widnieje postać świętego Jacka. Gdy już nasz wzrok doświadczy
piękna i duchowości dominikanina. Spacerkiem poszukajmy innych ciekawostek
zachodniej części miasta, kto wie może spotkasz tam dowódcę Janusza Radvili
który ze swoimi wojskami bronił heroicznie miasta w 1655 roku, lub jakiegoś
żołnierza Napoleońskiego jak 28 czerwca 1812 roku podziwiał piękne widoki Wilna
z wzniesienia Pogulyanka. Gdy już będziesz wędrował na stary rynek poszukaj
jeszcze innych śladów zakonu Dominiaków.
[10] 15 luty 1386 rok –
Władysław Jagiełło przyjmuje Chrzest i imię Władysław po swoim ojcu
[11] Katedra Wawelska –
Władysław Jagiełło koronowany 4 marca
1386 roku przez arcybiskupa gnieźnieńskiego Bodzantę.
[12] Mendog -
lit.Mindaugas- pierwszy znaczący władca Litwy, 17 lipca 1251 roku-przyjmuje
chrzest wraz z dworem
[13] Jacek Odrowąż –
Święty kanonik , prezbiter , Dominikanin – apostoł północy urodzony w Kamieniu
Śląskim 1183 roku zmarł 15 sierpnia 1257 roku w Krakowie ,Kanonizowany w 1594
roku przez papieża Klemensa VIII
[14] Kaziuki – święto
Litewskie – szczególnie obchodzone w Wilnie na cześć świętego Kazimierza 4 marca
Kazimierz Jagiellończyk – polski Królewicz urodzony w Krakowie 3 października
1458 roku zmarł w 4 marca 1484 roku w Grodnie
[15] Pierogi Jackowskie
– to nazwa pochodząca od świętego Jacka Odrowąża, a przyjęta podczas gdy na
Kraków był najazd Tatarów, wtedy to Dominikanin-Jacek rozdawał pierogi. Na
Litwie to Kibinai –kibiny i koldunai – kołtuny litewskie
[16] Fortas – to sieć
restauracji certyfikowanej – podającadania kuchni Litewskiej.
[17] Przedmieścia Wilna
- Wielka Pohulanka – południowo zachodni region dawny królewski trakt,
biegnącego przez Troki do Grodna
[18]
Kapliczka świętego Jacka Odrowąża - na ulicy Basanaviciausa u zbiegu ulic
Konrskio i Jovaro (Konarskiego i dawnej św. Jacka). To barokowa ażurowa trójsegmentowa
kapliczna u szczytu znajduje się rzeźba świętego Jacka Odrowąża trzymającego
figurę Matki Bożej i monstrancję rzeźba autorstwa Wileńskiego artysty Bolesława
Bałzukiewicza pochodząca z 1901 roku
[19]Jan Kazimierz Maciej
Longin Ildefons Wilczyński- syn Zygmunta i Tekli z Romerów urodzony 26 lutego
1806 roku w Jassanach, zmarł 18 lutego 1885 roku lekarz ,kolekcjoner wydawca
między inny: album Wileński ,Kijowski ,Warszawski . Studiował na uniwersytecie
Wileńskim. Brał udział w powstaniu styczniowym i dlatego zainteresowała się nim
policja carska Pochowany jest na cmentarzu na Rossie
[20] Vilna Bolesław
Balzukevich - Bolesław Bałzukiewicz -lit. Boleslovas Balzukevičius urodzony 12 lutego
1879 roku w Wilnie tamże zmarł 13 lutego 1935 roku rzeźbiarz późniejszy profesor
Uniwersytetu Wileńskiego. Jego dzieła to pomnik poświęcony kompozytorowi
Stanisławowi Moniuszki ,czy popiersia Adama Mickiewicza ,Lelewela . Został
pochowany na cmentarzu na z Rossie w Wilnie
ZAPRASZAMY
NA WERNISAŻ I WYSTAWĘ JOSEFA MOUCHA “VÁLKA ZA STUDENA’’CZYLI
„DO
WOJA MARSZ’’
Związek
Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski [1]zaprasza 4 maja 2018 roku o
godzinie18.30 na wernisaż wystawy
fotografii Josef Moucha "Do woja marsz"[2]
Wernisaż
odbędzie się w Galerii ZPAF Katowice mieszczącej się w
Katowicach przy ul. Świętego Jana 10 (II piętro).
Wystawę
można oglądać do 31 maja 2018 w
środy, czwartki i piątki w godzinach od 17.00 do 20.00.
Podczas wernisażu odbędzie się promocja albumu
Josef Moucha “Válka za studena”. Wystawę przygotował ZPAF Okręg Śląski i
Instytut Twórczej Fotografii FPF Uniwersytetu Śląskiego w Opawie.
Słowo wstępne wygłosi kurator wystawy Arkadiusz
Ławrywianiec [3].
Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy.
Ciekawość
wystawa fotograficznej i książki “Válka za studena” [4] to zostało ukształtowane z
jednej strony przez sytuację w Czechosłowackiej Armii Ludowej, z drugiej przez
realizm antysocjalistyczny. Wiele osób będących świadkami podobnych sytuacji w
Polsce, będzie rozbawionych podczas oglądania obrazów, a może nawet będzie
pamiętało nudę towarzysząca pobytowi w wojsku i nieprawdopodobnie dłużący się
czas, który wyznaczał koniec służby wojskowej.
Josef
Moucha, z rocznika 1956, przeszedł obowiązkowe szkolenie wojskowe na lotnisku w
Ostrawie trzydzieści sześć lat temu.
Jako
fotograf skorzystał z faktu, że wszyscy żołnierze chcieli wysłać do swoich
bliskich swój wojskowy wizerunek. Jego fotografowanie było tajemnicą koszar. Od
czasu do czasu zamieszczał zdjęcia na tablicy informacyjnej , pokazując
współtowarzyszom jego autorski punkt widzenia na służbę wojskową. Jego zdjęcia
przedstawiają absurdy życia za bramą koszar.
Słowo
wstępne, książki fotograficznej “Válka za studena”, napisał Vladimir Birgus:
„Jest to wielowarstwowe widzenie służby wojskowej w czasie
"normalizacji" wdrożonej przez Gustava Husaka," wczytująć się
dalej Vladimir Birgus, „który swoją jakością, zasięgiem i autentycznością nie
ma odpowiednika pośród czeskiej dokumentalnej fotografii. Jego znaczenie
podkreśla czas, który minął od realizacji projektu. Nie jest to tylko
fotograficzny pamiętnik przymusowo wcielonego do armii artysty fotografika, ale
także dokument czasu przedstawiający konflikt pomiędzy jednostką a
totalitaryzmem."
Inspiracją
dla publikacji Josefa Mouchy stał się album Zdenka Tmeja "Abeceda
duševního prázdna" przedstawiający przymusowego robotnika we Wrocławiu,
wydany zaraz po wojnie. Obie publikacje łączy intymność wewnętrznego widzenia:
świadectwo osób bezpośrednio dotkniętych wydarzeniami wydaje się być trafniejsze
od obiektywnego spojrzenia reportera przychodzącego z zewnątrz. Warto zwrócić
uwagę że autor nie fotografował tylko dla siebie. Josef Moucha świadomie
stworzył dokument dla przyszłych pokoleń.
[1]Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski