VI rocznica Tragedii Smoleńskiej

TWOJE BRYLANTY

Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL

  • https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f


sobota, 25 marca 2017

Modlitwa na Wielki Post

Modlitwa na Wielki Post

Niebieski Ojcze, jestem wezwany, aby kroczyć w świetle Chrystusa,
Twojego Syna i aby wierzyć w jego mądrość.
Podczas Wielkiego Postu poddaję się Mu coraz bardziej i staram się wierzyć w Niego całym moim sercem.
Wkraczam na ścieżkę skruchy abym w umieraniu dla siebie mógł powstać do nowego życia.
Panie Jezu,
Ty przepowiadałeś pokój dla grzesznego świata i przyniosłeś ludzkości dar pojednania przez Twoje cierpienie i śmierć.
Kocham Cię i z radością noszę imię 'Chrześcijanin'.
 Ucz mnie iść za Twoim przykładem.
 Powiększaj moją wiarę, nadzieję i miłość,
 abym mógł zamieniać nienawiść w miłość,
a konflikty w pokój.
Kochający Odkupicielu przez Twoją mękę naucz mnie wypierać się siebie, umocnij mnie przeciw złu i niepomyślności, a przez to uczyń mnie gotowym do świętowania Twojego Zmartwychwstania.
 Uzdrowicielu ciała i duszy,
 ulecz choroby mojego ducha,
abym mógł wzrastać w świętości w Twojej nieustannej trosce.
Wybacz mi winy przeciwko jedności Twojej rodziny;
naucz mnie kochać tak jak Ty kochasz mnie.
Dobry Mistrzu,
 naucz mnie pamiętać o godności,
 jaką mi dałeś na Chrzcie Świętym,
abym żył dla Ciebie w każdej chwili.
 Daj mi serce doskonałe do przyjęcia Twojego zadania,
abym przyniósł w przyszłości owoc cierpliwości.
 Odnów moją gorliwość do pracy z Tobą w budowaniu lepszego świata,
aby moi przyjaciele mogli usłyszeć Twoją Dobrą Nowinę pokoju i sprawiedliwości.
Amen.


niedziela, 19 marca 2017

SKARBY POMORZA ZACHODNIEGO. RENESANSOWE WITRAŻA GABINETOWE

SKARBY POMORZA ZACHODNIEGO. RENESANSOWE WITRAŻA GABINETOWE

Wędrując po Koszalinie[1] (zobacz też)nasze drogi często kierują się do muzeum. Gdy już dotrzemy zobaczymy do kompleksu budynków w jednym z nich znajduje się muzeum miasta Koszalina[2]. Inne budynki to już skansen budynków dawnych. Sięgnijmy do kartek z kalendarza. Początkiem założenia muzeum może być pierwsza wystawa zorganizowana w 1912 roku w ratuszu przez Towarzystwo Krajoznawcze i Ochrony Kraju[3]. W 1929 roku Towarzystwo Krajoznawcze otrzymuje willę przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego,[4] gdzie prezentuje zbiory archeologiczne przyrodnicze etnograficzne i zabytki sztuki dawnej i współczesnej, zobaczymy też tu dużą kolekcję numizmatyki. Jedną z ciekawych wystaw - to tytułowa prezentacja pod tytułem: „Skarby Pomorza Zachodniego. Renesansowe witraże gabinetowe.” [5] Rok 2017 został ogłoszony rokiem reformacji, gdyż przypada 500-lecie reformacji[6].
 Jaka jest sztuka protestancka dzisiejszego Pomorza Zachodniego?
Co wpisało się zabytkowe wiejskie kościoły?
Małe dzieła sztuki z XVI i XVII wieku to witraże gabinetowe [7] wykonane ze szkła, były bardzo powszechne zdobiąc okna kościołów ewangelickich - tu warto dodać, że Pomorze to skarbnica dawnego witrażownictwa wyróżniając ten region w skali kraju. W muzeum jest przechowywana część zbiorów, ale najciekawszy zbiór to unikatowa przedwojenna dokumentacja renesansowych witraży. Słupski artysta i pedagog Rudolf Hardow [8] w latach 1933-1934 sporządził dokumentację jeżdżąc rowerem do kościołów we wsiach Pomorza Zachodniego wykonując barwne kopie witrażyków w skali 1:1. Na kartkach papieru przy pomocy techniku akwareli odzwierciedlał kształty miniaturowych kompozycji, a były to scenki przedstawień figularnych, czy herbów szlacheckich. Wybitny talent artysty pokazał też dokładność wykonania prezentując też inskrypcje do osób fundacyjnych, co niewątpliwe dla lokalnej społeczności ma ogromne znaczenie. Sztuka protestancka to też malarstwo rzeźba i przedmioty liturgiczne pochodzące od XVI wieku do 30 lat XX wieku. Nasze oczy dostrzegą epitafium małżonków Freter[9], to umieszczona scena Ukrzyżowania wizerunku ówczesnego burmistrza Kołobrzega i jego żony w miejsce postaci Marii i Świętego Jana co obrazuje początki reformacji Pomorza.
Jakie jeszcze bogactwo skrywają ziemie pomorskie?
 Gdy już oczy zaspokoją ciekawość dawnej sztuki protestanckiej idźmy dalej poznając eksponaty muzeum i pokolenia przodków tworzącą historię współczesnego Koszalina i Pomorza
JZ




[1] Koszalin- miasto w województwie zachodniopomorskim nad rzeką Dzierżęcinką, nad jeziorami: Jamno i Lubiatowo Północne niem. Köslin, łac. Coslinum, kasz. Kòszalëno
[2] Muzeum Miasta Koszalina Ul. Młyńska 37-39 kompleks budynków to pałac Młynarza, młyn, zagroda rybacka ze wsi Dąbki -Chałupa, budynek gospodarczy zagrody rybackiej, stodoła z Paprot, budynek z działem archeologii, gospoda Jamneńska
[3] Towarzystwo Krajoznawcze i Ochrony Kraju założone 1910 roku w Koszalinie Gesellschaft für Heimatkunde und Heimatschutz . Pierwsza zorganizowana wystawa 1912 roku w ratuszu Koszalińskim
[4] Willa i budynki przyległe – dzisiejsze Muzeum ziemi Koszalińskiej 1929 rok, 15 czerwiec 1947 to otwarcie muzeum z ekspozycją
[5] Wystawa czasowa pt. „Skarby Pomorza Zachodniego. Renesansowe witraże gabinetowe.”
[6] Ruch reformatorski - 500 lecie istnienia
[7] Witraże Gabinetowe – Pomorze, sztuka na szkle 
[8] Rudolf Hardow – Słupski artysta i pedagog. Urodził się w 1878 roku w miejscowości Lübbersdorf w okolicach Friedlandu Zmarł w obozie w Fünfeichen w 1946 roku. Na zlecenie Landesmuseum w Szczecinie wykonywał dokumentację witraży pomorskich kościołów docierając na wsie rowerem Odnalazł około 800 witraży z XVI, XVII i XVIII wieku. Zawarł je opisując w trzech rękopiśmiennych tomach.
[9] Epitafium małżonków Freter -  to umieszczenie w scenie Ukrzyżowania wizerunku burmistrza Kołobrzegu i jego żony

piątek, 17 marca 2017

KONCERT PIEŚNI PASYJNYCH

KONCERT PIEŚNI PASYJNYCH

Parafia
Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
i Świętego Maksymiliana Kolbe
w Mysłowicach Janowie Miejskim,
oraz chóry Mysłowickie
 zapraszają na
KONCERT PIEŚNI PASYJNEJ

 który odbędzie się 19 marca 2017 o godzinie 15:30 w kościele Maksymiliana Kolbe 

środa, 15 marca 2017

Modlitwa do świętego Józefa, orędownika we wszelkich potrzebach i uciskach

Modlitwa do świętego Józefa, orędownika we wszelkich potrzebach i uciskach
Chwalebny święty Józefie, Oblubieńcze Maryi,
 pamiętaj o nas. Czuwaj nad nami, najmilszy nasz Stróżu.
 Wspieraj nas w dążeniu do świętości, Mężu sprawiedliwy.
Zaopatruj nasze potrzeby duchowe i doczesne, najdroższy Karmicielu Przenajświętszego Dzieciątka Jezus.
Wierny Opiekunie, któremu został powierzony najdroższy Skarb nasz, Jezus, weź pod swoją opiekę i wstawiennictwo sprawę, którą Tobie polecam…
Niech jej skutek będzie na chwałę Bożą i na pożytek naszych dusz. 
Amen.




niedziela, 12 marca 2017

Koszalin and Kołobrzeg

NA SZLAKU KOSZALIN

NA SZLAKU KOSZALIN

Weź buty i wyrusz w trasę na szlak pomorski [1] na zachodnie ziemie Polski do Koszalina[2] i inne miasta województwa pomorskiego. Gdy już dotrzemy do Koszalina nasze kroki najczęściej kierujemy w stronę rynku i centrum miasta. Zanim zaczniemy poznawać miasto i perełki miejskie, sięgnijmy historii tworzący zalążek dzisiejszej społeczności. Książę pomorski Bogusław II [3]w 1214 roku nadaje wieś Koszalin znajdującej się koło Góry Chełmskiej, w ziemi kołobrzeskiej klasztorowi w Białobokach koło Trzebiatowa. W 1248 roku tworzy się biskupstwo pomorskie przyłączając wschodnią część ziemi kołobrzeskiej z Koszalinem, dając to początek biskupiemu księstwu kamieńskiemu. Data 23 maja 1266 roku to dla Koszalina i licznych wsi staje się faktem lokowania miasta za biskupa Herman von Gleichen [4]i przyczynia się do osiedlenia biskupów oraz też stolicą biskupiego księstwa kamieńskiego na prawie lubeckim. 1353roku Koszalin uzyskał bezpośredni dostęp do morza, co daje uczestniczenie intensywnie w następnych wiekach w handlu morskim jako członek Hanzy. Historia pokazuje, że dostęp był ograniczony przez różne zatargi z Kołobrzegiem i Darłowem – co było powodem w 1446 roku wygranej bitwy z Kołobrzegiem. Znaczenie miasta zmniejszyło się po zarazach i wojnie trzydziestoletniej, gdy 1535 roku na dżumę zmarło 1,5 tysiąca mieszkańców. W 1637 roku po wymarciu książąt pomorskich miasto dostaje się w ręce kuzyna Gryfitów – Ernesta Bogusława de Croy, a następnie margrabiów brandenburskich. Na mocy traktatu poczdamskiego 1945 roku Koszalin zostaje w granicach państwa Polskiego. Tak kształtuje się historia ziemi pomorskiej i Koszalina. Gdy już po krótce poznaliśmy historię wyruszmy w drogę poznając tajemnice pisane architekturą, czy codziennym życiem mieszkańców. Zmierzając do centrum wyruszyliśmy z dworca autobusowego, nasze oczy zobaczą kompleks neogotycki budynków Poczty Polskiej [5] pochodzący z 1884 roku. Zbliżając się do rynku zobaczymy potężny budynek jest to Katedra Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny[6] jej początki to 1333 rok jest kościołem gotyckim. Dla Koszalinian miejsce to ma duże znaczenie, bo w 1 czerwca 1991 roku przybył wybitny Polak Święty Jan Paweł II [7]w słowach homilii Papież mówił o Dekalogu tak:
- „Jam jest Pan Bóg twój, który cię wywiódł z ziemi egipskiej (…). Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną!”.
Wybrał Bóg miejsce na pustyni: górę Synaj – i wybrał lud, któremu objawił siebie jako wybawcę z niewoli egipskiej – i wybrał człowieka, któremu powierzył swe przykazania: Mojżesza.
Dziesięć prostych słów. Dekalog. Pierwsze wśród nich brzmi właśnie tak: „Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną”.
 Mówiąc dalej:
 Drodzy synowie i córki tej ziemi nad Bałtykiem. Nieraz wespół z waszym biskupem patrzycie w stronę Góry Chełmskiej, która jest niewielkim nadmorskim wzniesieniem, ale uwydatnia się na tle rozległej pomorskiej równiny.
Czy słowa Boga wypowiedziane na Synaju nie odezwały się dalekim echem również tu, na tej górze? Kiedyś dalecy przodkowie, którzy tutaj żyli nad Bałtykiem, nie znali Boga żywego i prawdziwego. Szukali Go niejako „po omacku” w pierwotnych kultach i ofiarach. A kiedy przyszedł czas, że Słowo Boże znalazło tutaj miejsce w Kołobrzegu za czasów Bolesława Chrobrego, po niewielu latach pierwszy biskup Reinbern został wygnany – i stare wróciło na kilka jeszcze pokoleń.
Dopiero misjonarz – biskup Otto z Bambergu utrwalił chrześcijaństwo nad Bałtykiem i na całym zachodnim Pomorzu. (…)
Na placu przy katedrze zobaczymy pomnik Papieża Jana Pawła II upamiętniający wizytę w Koszalinie. Na elewacji katedry zobaczymy jeszcze dwie ważne inne postacie jako płaskorzeźby, a są to Prymas Polski Stefan Wyszyński[8] i Biskup Koszalińsko -Kołobrzeski Ignacy Ludwik Jeż. Nawiedzając katedrę zatrzymajmy się w bocznej kaplicy, gdzie jest wystawiony Najświętszy sakrament w modlitewnych westchnieniach podziękujmy Bogu np. turystyczną podróż lub w intencjach. Jakie duchowe tajemnice kryją mury katedry zostawiam to Wam, którzy kiedyś nawiedzicie katedralny kościół. Wyruszając w dalszą drogę poznając mieszkańców wstąpmy do jakieś restauracji na ucztę. Mnie zauroczyła jedna Gospoda Jamneńska[9] znajdująca się na ulicy Młyńskiej w swojej kuchni posiada jedzenie wykonywane po staropolsku. Gdy już zaspokoimy żołądek w bliskości znajduje się muzeum i skansen Koszaliński[10], gdzie poznamy zbiory archeologiczne sztukę dawną czy zabytki sztuki pomorskiej. Gdy nasze oczy zaspokoją ciekawość, a historia życia pokolenia Kaszubów zamknie się w uwiecznionych fotografiach. Wyruszmy dalej na króciutki odpoczynek do parku książąt Pomorskich[11], gdzie mewy i kaczki pokazują swoje wodne harce prosząc o jakąś karmę. Pewnie już myślisz, że nie ma już co zwiedzać więc po zadumie w parku wstąp do domu Kata pochodzącego z XV wieku. Gdy tylko starczy ci czasu możesz wybrać się szlakiem architektury sakralnej i zobaczyć cerkiew czy kościoły ewangelickie tu dodam, że rok 2017 to obchodzony jako 500 lecie reformacji. Podróż do Koszalina dobiega końca idąc na stację kolejki wąskotorowej zabiorę cię dalej na szlak pomorski bliżej jeszcze nieokreślony.
 Kto to wie, gdzie się zatrzyma kolejka, czy to będzie bursztynowy szlak?
JZ





[1] Szlak pomorski, ziemie zachodnio pomorskie,
[2] Koszalin – miasto w województwie zachodniopomorskim nad rzeką Dzierżęcinką, nad jeziorami: Jamno i Lubiatowo Północne niem. Köslin, łac. Coslinum, kasz. Kòszalëno
[3] Książę pomorski Bogusław II ur. w okr. 1178–1184, zm. 23 lub 24 stycznia 1220 lub 1221 – książę pomorski i szczeciński z dynastii Gryfitów. w 1214 roku nadaje prawo Wsi Koszalinowi
[4] biskup Herman von Gleichen Hermann hrabia von Gleichen ur. pocz. XIII wieku w Turyngii, zm. 1289roku w Kamieniu Pomorskim Biskup diecezji kamieńskiej w latach 1251-1289. 23 maj 1266 rok Lokowanie miasta na prawie Lubeckim
[5] Neogotycki Kompleks Budynków Poczty Polskiej z 1884 ul. Zwycięstwa 125
[6] Katedra Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny z 1333 roku Kościół gotycki Biskupi, Ignacy Ludwig Jeż, Czesław Domin mianowani z Archidiecezji Katowickiej, Grób biskupa Czesława Domina znajduje się w wejściu do środka Katedry w przedsionku (kruchta)
[7] Święty Jan Paweł II  4 podróż apostolska do Ojczyzny, Koszalin 1 czerwiec 1991 rok Pod hasłem Bogu dziękujcie, ducha nie gaście
[8] Prymas Polski Stefan Wyszyński – Płaskorzeźba
[9] Gospoda Jamneńska, ul Młyńska 37 Kuchnia staropolska – znajduje się w kompleksie budynków skansenu i Muzeum
[10] muzeum i skansen Koszaliński – www.muzeum.koszalin.pl cena wstępu 10 złotych
[11] Park Książąt Pomorskich zabytkowy park, którego najstarsza część powstała w 1817 roku

czwartek, 9 marca 2017

UROCZYSTOŚCI W SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ FATIMSKIEJ W TURZY ŚL. 100 ROCZNICA OBJAWIEŃ FATIMSKICH

UROCZYSTOŚCI
W SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ FATIMSKIEJ W TURZY ŚL.
100 ROCZNICA OBJAWIEŃ FATIMSKICH
ODPUSTY
– od maja do października w niedzielę po 13-tym. W programie uroczystości:
6.15   - Wystawienie Najświętszego Sakramentu, Różaniec cz. I;
7.00   - Msza św.;
8.30   - Różaniec cz. II;
9.00   - Msza św.; możliwość spowiedzi na Rajskim Placu
10.30 - Suma odpustowa w intencji pielgrzymów i parafii. Po Mszy św. procesja                     z figurą Matki Bożej Fatimskiej: „ Maryja nawiedza swój lud”;
13.00 - Msza św. Po niej błogosławieństwo kierowców i pojazdów – Autosacrum,        procesja z figurą Matki Bożej Płaczącej z Syrakuz;
14.00 - Różaniec cz. III lub koncert maryjny;
15.00 - Nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego;
15.30 - Nieszpory;
16.00 - Różaniec cz. IV;
16.30 - Msza św.
HOMILIE PODCZAS ODPUSTÓW SEZONU LETNIEGO (V-X.2017 r.):
14 maja – ks. Jan Smolec, suma – Bp Adam Wodarczyk
8 czerwca – ks. Roman Buchta – Bp Adam Wodarczyk
16 lipca – ks. Robert Kaczmarek – Bp Marek Szkudło
13 sierpnia – ks. Kazimierz Czempiel – Abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki
17 września – ks. Roman Chromy, suma – Abp Wiktor Skworc
15 października – ks. Andrzej Pyrsz – Abp Damian Zimoń
DNI CHORYCH
– odprawiane przez cały rok każdego 13-go danego miesiąca. W programie:
9.30  -  Powitanie MB Fatimskiej i uczestników Dnia Chorych; konferencja ascetyczna
10.00 - Modlitwa różańcowa
10.45 - Msza Św. z  błogosławieństwem chorych i  lekarstw;
12.15 - Koronka do Miłosierdzia Bożego;
12.30 – Zakończenie spotkania modlitewnego, zasłonięcie obrazu MB Fatimskiej
Uwaga!
W dn. 13 czerwca 2017 r. w Turzy Śl. zaplanowano Archidiecezjalny Dzień Chorych.
HOMILIE PODCZAS DNI CHORYCH SEZONU LETNIEGO (V-X):
13 maja – ks. Marcin Niesporek
13 czerwca – ks. Łukasz Stawarz
13 lipca – ks. Przemysław Malinowski
12 sierpnia – ks. Adam Skutela
(przeniesienie na sobotę, bo koliduje termin z odpustem);
13 wrzesień - ks. Michał Orlik
13 październik - ks. Wojciech Bartoszek
NOCE POKUTY I WYNAGRODZENIA ZA GRZECHY
– zawsze w nocy z 29/30, a w lutym z 28/1 marca lub 29/1 marca (przez cały rok).W programie Nocy Pokuty:
20.00 - Nabożeństwo maryjne oraz powitanie Matki Bożej i uczestników;
20.30 - Msza Święta w intencji Ojca świętego i księży biskupów;
21.30 - Godzina Przebłagania i procesja z Najświętszym Sakramentem. Po procesji         i błogosławieństwie czas na indywidualną modlitwę;
23.30 - Różaniec;
24.00 - Msza św. nazywana „pasterką maryjną”;
1.00   - Nabożeństwo do Matki Bożej Płaczącej z Syrakuz i procesja z Jej figurą.          Modlitwy na zakończenie Nocy Pokuty i pożegnanie pielgrzymów.
Okazja do sakramentu pokuty i pojednania w godz. 19.30-24.00.
Poczęstunek dla księży na probostwie o godz. 22.30.
HOMILIE PODCZAS NOCY POKUTY SEZONU LETNIEGO (V-X):
29 maja – ks. Marek Panek lub inny przełożony WŚSD, Msza o 20.30 – Bp Adam Wodarczyk
29 czerwca – ks. Bogusław Płonka, Msza o 20.30 – Abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki
29 lipca – ks. Krzysztof Sitek, Msza o 20.30 – Bp Marek Szkudło
29 sierpnia – ks. Zbigniew Kocoń, Msza o 20.30 – Abp Damian Zimoń
29 września – ks. Kazimierz Czempiel, Msza o 20.30 – Bp Marek Szkudło
29 października – ks. Grzegorz Śmieciński, Msza o 20.30 – Abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki 
ZGŁOSZONE PIELGRZYMKI
·         4 marca – Grupy modlitwy św. ojca Pio
·         11 marca – Katecheci Archidiecezji  Katowickiej
·         25 marca – Katecheci Archidiecezji Katowickiej
·         23 kwietnia – Emaus Oazy Rodzin
·         29/30 kwietnia – Pielgrzymka młodych
·         1 maja – Członkowie Żywego Różańca
·         20 maja – Franciszkański Zakon Świeckich
·         21 maja – Siostry zakonne
·         29 maja - Neoprezbiterzy
·         10 czerwiec – Nadzwyczajni szafarze
·         26 sierpnia – Stowarzyszenie Rodzin bł. Edmunda Bojanowskiego
·         2 września – Kapłani
·         14 października – Legion Maryi
KWESTIE ORGANIZACYJNO-PRAKTYCZNE: 
1. Mając na uwadze 100. rocznicę objawień fatimskich, sezon pielgrzymkowy – wzmocniony odpowiednią organizacją – będzie trwał od maja do października 2017 r. 
2. Sumom odpustowym o godz. 10.30 oraz Mszom św. podczas nocy pokuty o godz. 20.30 będą przewodniczyć i homilie wygłoszą Księża Biskupi lub wyznaczeni przez nich delegaci (V-X 2017 r.).

II NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU - ROK A

II NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU - ROK A

 Czytania mszalne
PIERWSZE CZYTANIE
Powołanie Abrahama na ojca ludu Bożego
Rdz 12,1–4a
 Jahwe nakazuje Abrahamowi, by opuścił swoją ziemię rodzinną (hen-diadys; dosł.: „wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca"; por. podobne wyrażenie w 11,28). Osiedlenie się w Charanie (11,31) miało się dla Abrahama zakończyć podobnie jak dla narodów w 11,8-9 - dalszą migracją. Tutaj jednak wędrówka Abrahama nie rozpoczyna się za sprawą „rozproszenia" dokonanego przez Jahwe, lecz z powodu bezpośredniego powołania „do kraju, który ci ukażę".
2-4. Abraham otrzymuje siedem błogosławieństw - wszystkie one są przejawem przychylnego nastawienia Bożego, które poprawia życie jego samego i jego rodziny.
”staniesz się błogosławieństwem”: ludzie będą wskazywali na niego jako na przykład błogosławieństwa, np. 48,20; słowa te mają to samo znaczenie co w. 3 „przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi" (z gramatycznego punktu widzenia powinno być raczej „w tobie wszystkie rodziny będą błogosławione").
12,1. Dom ojca. W starożytnym świecie tożsamość człowieka określano na podstawie przynależności do domu ojca. Gdy głowa domu umierała, jego dziedzic obejmował tytuł i wszystkie obowiązki zmarłego. Znaczenie człowieka określały również ziemie i posiadłości przodków. Opuszczając dom ojca, Abraham zrezygnował zatem z dziedzictwa i prawa do rodzinnego majątku.
 12,1. Obietnice przymierza. Ziemia, rodzina i dziedzictwo były najważniejszymi elementami starożytnego społeczeństwa. Dla rolników i pasterzy ziemia stanowiła źródło utrzymania. Dla mieszkańców miast ziemia określała polityczną tożsamość. Potomkowie oznaczali przyszłość. Dzieci troszczyły się o starych rodziców i przedłużały linię rodu. Urządzały rodzicom godny pochówek i czciły imiona przodków. W niektórych kulturach bliskiego wschodu posiadanie dzieci uważano za istotne dla zapewnienia sobie wygodnej egzystencji w zaświatach. Gdy Abram zrezygnował ze swojego miejsca w domu ojca, wyrzekł się tego bezpieczeństwa. Przetrwanie, tożsamość, przyszłość i bezpieczeństwo złożył w ręce Pana.

PSALM RESPONSORYJNY
Refren:  Mamy nadzieję w miłosierdziu Pana.
Ps 33,4–5.18–19.20 i 22
Ps 33. Hymn.

 Struktura:
 ww. 1-3 (wstępna zachęta do wielbienia Boga);
 ww. 4-9 (stwórcze słowo Boże);
 ww. 10-15 (Bóg jest Władcą narodów na ziemi);
 ww. 16-19 (tylko Bóg jest Zbawcą);
ww. 20-22 (zakończenie).

1. Wstęp przypomina Ps 32,11.
3. ”pieśń nową”: Pewne ryty określały, że trzeba używać „nowych" rzeczy (por. 1 Sm 6,7; 2 Sm 6,3); analogicznie należałoby ofiarować Bogu „nową pieśń" chwały (por. Ps 96,1; 98,1; Ap 14,3).
13-19. Znikomość istot ludzkich widoczna z miejsca, gdzie przebywa Bóg (por. Iz 40,22). Tylko Bóg jest obiektem godnym ludzkiego zaufania.
17. ”W koniu”: Nie chodzi o środek komunikacji, lecz wykorzystanie go w czasie wojny.
18. Por. Ps 34,16. Temat wszechwidzącego Boga został wprowadzony w ww. 13-15. Ten sam Bóg, którego „oczy są nad" wszystkimi ludźmi, jako ich najwyższy sędzia, patrzy na swoich wiernych również ze współczuciem.

DRUGIE CZYTANIE
Bóg nas powołuje i oświeca
Czytanie z Drugiego Listu św. Pawła Apostoła do Tymoteusza
2 Tm 1,8b–10
 Uczniów zachęcano, by wstępowali w ślady swoich nauczycieli. Pawiowe cierpienia dotyczą tutaj szczególnie jego uwięzienia i zbliżającej się egzekucji.
”On nas wybawił”: Przeważnie u Pawła zbawienie jest wydarzeniem przyszłym (ale zob. Rz 8,24-25).
”nie na podstawie naszych czynów(...) w Chrystusie Jezusie”: Typowe dla Pawła zapatrywanie (zob. Rz 9,11; Ga 2,16; por. Ef 2,8-9).
”przed wiecznymi czasami”: Zob. Tt 1,2.
”pojawienie się naszego Zbawiciela”: Zob. komentarz do Tt 1,4; 2,11.13.
”który przezwyciężył śmierć”. W 1 Kor 15,26 zostało to przedstawione jako wydarzenie przyszłe.

ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Aklamacja: Chwała Tobie, Królu wieków
 Mt 17,7

EWANGELIA
Przemienienie Pańskie
Mt 17,1–9
Fragment ten zawiera tak wiele aluzji do Boga, objawiającego swoją chwałę Mojżeszowi na górze Synaj, że większość starożytnych czytelników żydowskich z pewnością, by to uchwyciła.
1. ”Po sześciu dniach”: Por. Wj 24,13-16, gdzie Bóg objawił się Mojżeszowi po sześciu dniach; Pwt 16,13-15 - ostatni dzień Święta Namiotów.
”Piotra, Jakuba i brata jego Jana”: Tych trzech ponownie pojawi się w scenie w ogrodzie Getsemani (Mt 26,37).
”na górę wysoką”: Góra jest symbolem objawienia, swego rodzaju galilejską górą Synaj, a zatem raczej górą Karmel niż tradycyjnie wskazywaną górą Tabor lub bardziej odpowiadającą wyglądem górą Hermon; dokładna lokalizacja nie jest istotna.
2. W niektórych pismach żydowskich, podobnie jak Jezus tutaj, opisywane są chwalebne anioły lub zmartwychwstali sprawiedliwi. Najbardziej wyrazista wzmianka na temat przemiany ludzkiego wyglądu w uwielbioną postać znajduje się w Wj 34,29, gdzie twarz Mojżesza zaczyna promieniować chwałą z powodu objawienia, jakiego Bóg mu udzielił.
”przemienił się”: Motyw metamorfozy często pojawiał się w literaturze klasycznej (por. Owidiusz, Metamorfozy), dlatego Łukasz uznał, iż lepiej będzie nie używać tego terminu. Nie odgrywa on istotnej roli w całym wydarzeniu,
”jak słońce”: Jezus przemienił się w świetlistą postać; Jego jaśniejąca postać mogła być widziana przez uczniów. To stanowi centralną myśl fragmentu (por. Wj 34,29.35).
3. Żydzi oczekiwali na powrót Eliasza i Mojżesza u kresu czasów. Obaj (Wj 24,15-16; 1 Krl 19,8) słuchali Boga, przemawiającego do nich na górze Synaj (zwanej także Horebem).
”Mojżesz i Eliasz”: Wielcy prorocy Boży ST, obaj związani z tradycją Synaju-Horebu, reprezentujących odpowiednio prawo i proroków (galilejskich wędrownych cudotwórców).
4. Izraelici mieszkali w namiotach na pustyni, gdy przebywała pośród nich Boża obecność i chwała.
”Panie”: Mateusz poprawnie tłumaczy Markowe rabbi, które w Mk nie oznacza żydowskiego nauczyciela, lecz sięga do dawniejszego aram. znaczenia (dosłownie „mojego wielkiego"), będącego wyrażającym szacunek zwrotem, za pomocą którego zwracano się do Boga, aniołów i ziemskich władców,
”trzy namioty”: Niewątpliwie nawiązanie do żydowskiego Święta Namiotów, Kuczek czy Szałasów (w znaczeniu Sukkot, „szałasy"; Kpł 23,42; Ne 8,14-18). Tło liturgiczne stanowi wskazówkę do zrozumienia całego wydarzenia.
5. Obłok chwały zasłonił górę w Wj 24,15 i przybytek w Wj 40,34 (to samo greckie słowo użyte przez Mateusza pojawia się w LXX w wersecie Wj 40,35). Do biblijnych aluzji zawartych w Mt 3,17 należy motyw głosu, który nawiązuje do Pwt 18,15: Kiedy pojawi się prorok podobny Mojżeszowi, „Jego słuchajcie".
”obłok świetlany”: Oznacza obecność Bożą, szekinę, obłok, w którym ludzie spotykają i słyszą Boga; zob. czarną chmurę w mozaice w synagodze Bet Alfa, stanowiącą widzialny obraz obecności Boga (zob. E.L. Sukenik, The Ancient Synagogue of Beth Alpha [Jerusalem, 1932]).
”To jest mój Syn umiłowany”: Do Markowej aluzji do Ps 2,7 i Pwt 18,15 Mateusz dodał odnośnik do Iz 42,1. Jezus został nazwany Synem Bożym, cierpiącym Sługą i prorokiem na podobieństwo Mojżesza. Prawo, Prorocy i Księgi Mądrościowe składają świadectwo o Jezusie.
6-8. Lęk uczniów był charakterystyczną reakcją ludzi ze Starego Testamentu i późniejszej tradycji żydowskiej, którzy doświadczyli Bożego objawienia.
6. ”bardzo się zlękli”: Mateusz ukazuje ich lęk jako reakcję na Boże polecenie, nie zaś na samą wizję (jak w Mk).
7. ”dotknął ich”: Dotyk Jezusa przezwycięża lęk uczniów i być może wyraża konsekrowanie do dalszej służby.
8. ”tylko samego Jezusa”: Mojżesz i Eliasz zniknęli: ich rola została pomniejszona w kontekście pełnego objawienia w Jezusie.
9. ”widzeniu”: Określając przemienienie widzeniem Mateusz daje wskazówkę co do natury tego wydarzenia: niektórzy uważali je za wizję Piotra gdy badał Pisma w czasie Święta Namiotów, dzięki której objawiono mu rolę Jezusa. Ujmując tę opowieść jako uzewnętrznienie wydarzenia duchowego nie można określić czy miało ono miejsce przed, czy po wydarzeniach Wielkanocy. Należy zwrócić uwagę na widoczne apokaliptyczne wpływy Dn 8,17; 10,9-10. Połączenie tego wydarzenia z powołaniem chrześcijanina pojawia sie w Rz 12,12; 2 Kor 3,18; por. 2 P 1,16-18; 2 Tm 1,8.10.11.