Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na gali Człowiek Roku „Gazety Polskiej”
|
29 stycznia 2016 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda z Małżonką weźmie udział w uroczystej gali Klubów „Gazety Polskiej”, tygodnika „Gazeta Polska” i miesięcznika „Nowe Państwo”. W trakcie gali Prezydent RP odbierze nagrodę Człowieka Roku Klubów „Gazety Polskiej” za rok 2015.
|
TWOJE BRYLANTY
Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL
- https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f
piątek, 29 stycznia 2016
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na gali Człowiek Roku „Gazety Polskiej”
Petycja M. Max Kolonko o ograniczenie niemieckiego kapitału w polskich mediach
Petycja M. Max Kolonko o ograniczenie niemieckiego
kapitału w polskich mediach
znaczenie niezależności polskich mediów od wpływów zagranicznego kapitału jest dla nas bezdyskusyjne. Obecnie w Polsce - jak donosi MaxTV - Poland 2016 - skala wpływów niemieckiego kapitału na media jest niepokojąca.
Dołączmy jak najszybciej, gorąco do tego zachęcam:
Autor petycji w swoim znanym programie na youtube pokazuje, że praktyka ograniczania zagranicznego kapitału w mediach nie jest wcale nowym pomysłem i powinna zaistnieć także w Polsce.
Podpisujmy!( Link do podpisania)
petycja
My, którzy Mówimy Jak Jest, jesteśmy zaniepokojeni widoczną ingerencją niemieckich organizacji medialnych w życie polityczne w Polsce. Jest to działalność szkodliwa dla polskiej racji stanu i dla obywateli pragnących żyć w kraju wolnym od medialnej propagandy. Dlatego zwracamy się do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej o ograniczenie udziału kapitału niemieckiego w mediach na terytorium Polski. - MaxTV - Poland 2016
Magdalena Korzekwa-Kaliszuk
Dyrektor Kampanii CitizenGO Polska
niedziela, 24 stycznia 2016
Hymn Jubileuszowy na 1050 rocznicę Chrztu Polski
HYMN JUBILEUSZOWY – 1050
ROCZNICA CHRZTU POLSKI
,,GDZIE CHRZEST TAM NADZIEJA…’’
HYMN JUBILEUSZOWY – 1050 ROCZNICA CHRZTU POLSKI
,,GDZIE CHRZEST TAM NADZIEJA…’’
SŁOWA HELENA ABBE I LEOPOLD
TWARDOWSKI
MUZYKA I KOMPOZYCJA LEOPOLD
TWARDOWSKI
Ref . Gdzie chrzest, tam nadzieja, tam droga
zbawienia przez wiarę,
w
miłości, ku pełni radości.
1.
Wszczepiłeś nas, Panie w krzew winny, w Twe Życie i Słowo nam dałeś, by wiodło nas
w świecie.
2. Wszczepiłeś nas, Panie w Twe Życie, krzew winny
i w Duchu wprowadzasz w dom Ojca szczęśliwy.
3. Przez
chrzest nas odziałeś w czystości Twej szatę w niej chcemy żyć wiarą w miłości Twej.
Amen!
sobota, 23 stycznia 2016
W orbicie chrześcijańskiej Europy
W orbicie chrześcijańskiej
Europy
Chrzest
i erygowanie niezależnego biskupstwa zrównały Polskę
z chrześcijańskimi krajami Europy i związały z zachodnim kręgiem
kultury chrześcijańskiej. Mieszko I stał się równy innym władcom
chrześcijańskim, umocnił też swoją władzę. Stał się pomazańcem Bożym, Kościół
głosił bowiem, że władza księcia pochodzi od Boga i każde wystąpienie
przeciwko niej jest grzechem. Do Polski zaczęli przybywać duchowni. Powszechna
wśród nich znajomość łaciny ułatwiała władcy kontakty międzynarodowe. Duchowni
znali również tajniki uprawy roli, uczyli melioracji podmokłych terenów,
stosowali nowe narzędzia, których wykorzystanie przyczyniało się do rozwoju
gospodarki rolnej. Trzeba pamiętać, że chrzest Polski nie był aktem
jednorazowym. Pogańskie dotychczas plemiona zamieszkujące państwo Polan trzeba
było ewangelizować, uczyć prawd wiary i zasad chrześcijańskiej moralności.
Powstawały wspaniałe budowle sakralne, wznoszono nowe świątynie. Przy
katedrach, parafiach i klasztorach zakładano szkoły kształcące kandydatów
do stanu duchownego, ale nie tylko.
Klasztory
i kościoły były też ośrodkami życia intelektualnego i artystycznego.
Literatura i sztuka kształtowały się głównie pod wpływem i dla celów
Kościoła. Szerzenie się religii chrześcijańskiej sprzyjało rozwojowi
i wzbogacaniu słownictwa. — Całe nasze duchowe bogactwo, nasza narodowa
kultura, są owocem przyjęcia chrztu św. przez księcia Mieszka
I i naszych praojców. Jako ich spadkobiercy, jako spadkobiercy tej
ogromnej duchowej spuścizny, mamy prawo do wielkiej dumy, ale mamy też święty
obowiązek obrony chrześcijańskich wartości, z których wyrosła Polska —
przypomniał abp Józef Kowalczyk, prymas Polski, podczas niedawnej Mszy św.,
sprawowanej w prastarym piastowskim palatium na Wyspie Lednickiej, gdzie
zachowały się pozostałości grodu i baptysteria z czasów Mieszka I.
Dzięki tym
wszystkim zjawiskom zaczęło konsolidować się społeczeństwo, wśród którego coraz
wyraźniej zaznaczała się świadomość narodowości polskiej i zakorzenienia
we wspólnocie Kościoła i Europy. Przyjęcie jednej wiary sprzyjało religijnemu
scaleniu państwa oraz jego społecznemu umocnieniu. Obchody
jubileuszu 1050-lecia chrztu Polski pokażą nam wszystkim, ile z tego
wielkiego, historycznego dziedzictwa przetrwało do naszych czasów.
Tak Polska się zaczęła
Tak Polska
się zaczęła
Kiedy
w 1966 r. Polska przeżywała Millenium Chrztu, władze komunistyczne
uniemożliwiły przyjazd na rocznicowe uroczystości papieżowi Pawłowi VI
i przedstawicielom episkopatów świata. Tym razem ma być inaczej —
w przygotowania do 1050. rocznicy chrztu Polski, oprócz strony
kościelnej, włączyła się też strona państwowa. Organizatorzy mają nadzieję, że
do Poznania przyjedzie papież Franciszek. Warto przypomnieć, że już
w styczniu ubiegłego roku abp Stanisław Gądecki wystosował list z zaproszeniem
papieża Benedykta XVI na obchody 1050. rocznicy chrztu Polski. „Zwracam się do
Waszej Świątobliwości z pokorną, a jednocześnie bardzo serdeczną
prośbą o łaskawe przyjęcie zaproszenia i przybycie do Poznania
w 2016 roku z okazji 1050. rocznicy przyjęcia przez Polskę chrztu
świętego” — napisał w zaproszeniu skierowanym do papieża metropolita
poznański. Podczas Mszy św. inaugurującej pontyfikat papieża Franciszka
zaproszenie do odbycia pielgrzymki do Polski wystosowali też kardynałowie Kazimierz
Nycz i Stanisław Dziwisz, po nich zrobił to także prezydent Bronisław
Komorowski. Choć nadal nie wiemy, czy papież przyjedzie na jubileusz,
jedno jest pewne, ma to być ważne i znaczące wydarzenie. Ma przypomnieć,
nie tylko katolikom, kiedy i jak narodziło się państwo polskie.
Wspólne obchody
Na pewno
przygotowania do obchodów mają być też szerzej częścią „Programu
duszpasterskiego dla Kościoła katolickiego w Polsce na lata 2013—2017”.
W Polsce powstały już komitety organizacyjne obchodów tej wyjątkowej
rocznicy. Jubileusz chrztu Polski zostanie zaakcentowany podczas
jubileuszowego, X Zjazdu Gnieźnieńskiego, który odbędzie się w Gnieźnie
w 2015 r. Od ubiegłego roku realizowany jest też przez gnieźnieńskie
i wielkopolskie ośrodki naukowe specjalny program „Wielkopolska kolebką
państwa polskiego”, który przypomina o początkach państwa polskiego
i roli, jaką w jego kształtowaniu odegrało Gniezno, ziemia
gnieźnieńska i szerzej wielkopolska. W jego ramach do 2016 r.
organizowane będą wystawy, debaty i konferencje przybliżające tematykę
początków chrześcijaństwa i państwowości na ziemiach polskich. Obchody
rocznicy chrztu Polski będą miały miejsce przede wszystkim w Poznaniu
w czerwcu 2016 r. Archidiecezja poznańska rozpoczęła już przygotowania do
jubileuszu. W specjalnym komunikacie skierowanym do duszpasterzy
i dyrektorów wydziałów duszpasterskich poszczególnych kurii diecezjalnych
przypomina, że „1050. rocznica chrztu Polski jest nie tylko wspomnieniem
wydarzenia historycznego, które miało miejsce w roku 966 i zapoczątkowało
dzieje Kościoła na ziemiach polskich, a także zaistnienie państwowości
Polski, lecz również zobowiązaniem do refleksji nad konsekwencjami tego faktu
dla teraźniejszości i przyszłości”. Realizacja przygotowań do jubileuszu ma
przebiegać w archidiecezji poznańskiej na czterech płaszczyznach, którym
odpowiadają powołane w tym celu cztery komisje tematyczne: duszpasterska,
edukacyjna, historyczno-naukowa i ds. kultury. Oprócz uroczystości
religijnych w archidiecezji poznańskiej przygotowywane są inne
przedsięwzięcia. Jednym z ważniejszych ma być ekspozycja znajdujących się
pod ziemią fragmentów kaplicy księżnej Dobrawy na Ostrowie Tumskim. Była to
pierwsza na ziemiach piastowskich, najmniejsza, ale też wyjątkowa kaplica,
w której Mieszko i Dobrawa na pewno uczestniczyli w liturgii
Mszy św. Odbędzie się też wystawa „Expo Christianitatis”, prezentująca początki
chrześcijaństwa w Polsce, powstanie też pomnik upamiętniający chrzest
Polski. Zostaną również przygotowane specjalne programy szkolne i pomoce
multimedialne przypominające młodym pokoleniom o wydarzeniach sprzed
tysiąca lat. Obchody, oprócz przypomnienia religijno-historycznych okoliczności
przyjęcia chrztu, mają być przede wszystkim okazją do „zdiagnozowania kondycji
polskiego katolicyzmu” i do refleksji nad konsekwencjami tego wydarzenia
dla chrześcijan żyjących w Polsce dziś i w przyszłości. Co wiemy
dziś o wydarzeniach sprzed ponad 1000 lat?
14
kwietnia 966 r.
Przyjęcie
przez księcia Mieszka I chrztu było świadomym wyborem chrześcijaństwa dla
całego państwa, powstałego na przestrzeni lat ze zjednoczenia wielu plemion
dzięki Siemowitowi, Lestkowi, Siemomysłowi i samemu księciu. Powstałe
państwo, między Odrą a Bugiem, było różnorodne wewnętrznie, a jego
mieszkańcy wyznawali różne pogańskie religie. W 963 r. Mieszko opanował
plemię Lubuszan i zagrażał Pomorzu, a tym samym dostał się
w strefę wpływów cesarza niemieckiego. Książę wiedział o jego planach
podporządkowania obszarów leżących na wschodzie Europy i chęci
ustanowienia biskupstwa w Magdeburgu. Aby zapobiec tym dążeniom, Mieszko
musiał przyjąć chrzest. W 965 r. Mieszko poślubił więc czeską księżniczkę
Dobrawę, a tym samym zyskał sojusznika przeciwko groźnemu sąsiadowi znad
Bałtyku, Związkowi Wieleckiemu. Gall Anonim, XII-wieczny kronikarz, twierdzi,
że do przyjęcia chrztu Mieszka namówiła właśnie Dobrawa.
Zapewne
nigdy nie dowiemy się, gdzie dokładnie odbył się chrzest Polski, historycy
podają bowiem jedynie hipotetyczne miejsca. Wskazują na Ratyzbonę, Kolonię,
Czechy, Poznań, Gniezno i Ostrów Lednicki — „świętą wyspę”, jak pisał
o niej Ignacy Józef Kraszewski, gdzie odkryto baptysterium datowane na II
połowę X w. Można jednak podać najbardziej prawdopodobną datę tego wydarzenia:
14 kwietnia 966 r. Zgodnie ze średniowiecznym zwyczajem, ceremonia
odbywała się bowiem w Wielką Sobotę. Przypuszcza się, że razem
z księciem został ochrzczony cały jego dwór. Nie wiadomo, jak wyglądał sam
rytuał chrztu, ale można spróbować rekonstruować go na zasadzie analogii. Na
pewno więc Mieszko i jego dwór nie byli polewani wodą jedynie po głowie,
ale zanurzali się cali w specjalnym basenie chrzcielnym. Dwa lata później
do Polski z Rzymu przybył pierwszy biskup — Jordan, a na jego
siedzibę wybrano Poznań.
Modlitwa do Niepokalanej Maryi
Modlitwa do Niepokalanej Maryi
O Maryjo,
swym litościwym sercem obejmij dusze
zamknięte w ciemnych więzieniach pokuty,
a nie mających na ziemi nikogo,
kto by o nich pamiętał. Najlepsza Matko,
wejrzyj swym miłosiernym wzrokiem na te
dusze opuszczone,
przyjdź im ze skuteczną pomocą wśród
opuszczenia,
w jakim pozostają i pobudź serca wielu
wiernych do modlitwy za nie.
O Matko Nieustającej Pomocy,
zlituj się nad duszami opuszczonymi w czyśćcu!
O Niepokalana Maryjo,
Matko Miłosierdzia,
która widziałaś święte Ciało ukochanego
Syna Twojego wiszące na krzyżu,
patrzyłaś na ziemię przesiąkniętą Jego
Krwią i byłaś obecna przy Jego okrutnej śmierci. Polecam Ci, Matko Najświętsza,
dusze cierpiące w czyśćcu i błagam, racz
wejrzeć na nie okiem swego miłosierdzia i wyjednaj im wybawienie z mąk. Dla
wyproszenia Twej łaski,
o Matko Niepokalana,
przebaczam szczerze i serdecznie tym
wszystkim,
którzy mnie obrazili i przez Twoje
wstawiennictwo proszę Jezusa o udzielenie im wszelkiego dobra,
łaski i błogosławieństwa w zamian za
zło, które mi wyrządzili lub którego mi życzyli. Przez Twoje ręce,
o Panno Święta, ofiaruję Bogu ten akt
miłości dla uproszenia miłosierdzia dla dusz, które poddane są oczyszczeniu.
Amen.
Nawrócenie Świętego Pawła - 25 stycznia
|
Szaweł urodził się w Tarsie około 5-10 roku po Chrystusie. Pochodził z żydowskiej rodziny silnie przywiązanej do tradycji. Byli niewolnikami, którzy zostali wyzwoleni. Szaweł odziedziczył po nich obywatelstwo rzymskie. Uczył się rzemiosła - tkania płótna namiotowego. Później przybył do Jerozolimy, aby studiować Torę. Być może był uczniem Gamaliela. Gorliwość w strzeżeniu tradycji religijnej sprawiła, że mając około 25 lat stał się zdecydowanym przeciwnikiem i prześladowcą Kościoła. Uczestniczył jako świadek w kamienowaniu św. Szczepana. Około 35 roku z własnej woli udał się z listami polecającymi do Damaszku (Dz 9, 1n; Ga 1, 15-16), aby tam ścigać chrześcijan. W Dziejach Apostolskich czytamy: |
Gdy zbliżał się już w swojej podróży do Damaszku, olśniła go nagle światłość
z nieba. A gdy upadł na ziemię, usłyszał głos, który mówił: "Szawle,
Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?" Powiedział: "Kto jesteś,
Panie?" A On: "Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz. Wstań i
wejdź do miasta, tam ci powiedzą, co masz czynić". Ludzie, którzy mu
towarzyszyli w drodze, oniemieli ze zdumienia, słyszeli bowiem głos, lecz nie
widzieli nikogo. Szaweł podniósł się z ziemi, a kiedy otworzył oczy, nic nie
widział. Wprowadzili go więc do Damaszku, trzymając za ręce. Przez trzy dni nic
nie widział i ani nie jadł, ani nie pił. W Damaszku znajdował się pewien uczeń,
imieniem Ananiasz. Pan przemówił do niego w widzeniu: "Ananiaszu!" A
on odrzekł: "Jestem, Panie!" A Pan do niego: "Idź na ulicę
Prostą i zapytaj w domu Judy o Szawła z Tarsu, bo właśnie się modli". (I
ujrzał w widzeniu, jak człowiek imieniem Ananiasz wszedł i położył na nim ręce,
aby przejrzał). Odpowiedział Ananiasz: "Panie, słyszałem z wielu stron jak
dużo złego wyrządził ten człowiek świętym Twoim w Jerozolimie. I ma on także
władzę od arcykapłanów więzić tutaj wszystkich, którzy wzywają Twego
imienia". Odpowiedział mu Pan: "Idź, bo wybrałem sobie tego człowieka
za narzędzie. On zaniesie imię moje do pogan i królów i do synów Izraela. I
pokażę mu, jak wiele będzie musiał wycierpieć dla mego imienia". Wtedy
Ananiasz poszedł. Wszedł do domu, położył na nim ręce i powiedział:
"Szawle, bracie, Pan Jezus, który ukazał ci się na drodze, którą szedłeś,
przysłał mnie, abyś przejrzał i został napełniony Duchem Świętym".
Natychmiast jakby łuski spadły z jego oczu i odzyskał wzrok, i został
ochrzczony. A gdy go nakarmiono, odzyskał siły. Jakiś czas spędził z uczniami w
Damaszku i zaraz zaczął głosić w synagogach, że Jezus jest Synem Bożym.
Wszyscy, którzy go słyszeli, mówili zdumieni: "Czy to nie ten sam, który w
Jerozolimie prześladował wyznawców tego imienia i po to tu przybył, aby ich
uwięzić i zaprowadzić do arcykapłana?" A Szaweł występował coraz
odważniej, dowodząc, że Ten jest Mesjaszem, i szerzył zamieszanie wśród Żydów
mieszkających w Damaszku. (Dz 9, 1-22)
Po trzech latach pobytu w Damaszku oraz krótkim
pobycie w Jerozolimie odbył trzy misyjne podróże: pierwszą - w latach 44-49:
Cypr-Galacja, razem z Barnabą i Markiem; drugą w latach 50-53:
Filippi-Tesaloniki-Berea-Achaia-Korynt, razem z Tymoteuszem i Sylasem; trzecią
w latach 53-58: Efez-Macedonia-Korynt-Jerozolima.
Św. Paweł, nazywany Apostołem Narodów, jest autorem 13 listów do gmin
chrześcijańskich, włączonych do ksiąg Nowego Testamentu.
W Palestynie Paweł został aresztowany, przesłuchiwany przez prokuratorów
Feliksa i Festusa. Dwa lata przebywał w więzieniu w Cezarei. Gdy odwołał się do
cesarza, został deportowany drogą morską do Rzymu. Dwa lata przebywał w
więzieniu o dość łagodnym regulaminie. Uwolniony, udał się do Efezu, Hiszpanii
(?) i na Kretę. Tam aresztowano go po raz drugi (64 r.). W Rzymie oczekiwał na
zakończenie procesu oraz wyrok.
Modlitwa o jedność chrześcijan inspirowana modlitwą o. Paula Couturier
Modlitwa o jedność chrześcijan
inspirowana modlitwą o. Paula Couturier
Panie Jezu,
który
modliłeś się,
by wszyscy stanowili jedno,
prosimy Cię o jedność
chrześcijan, taką ,
jakiej Ty chcesz
poprzez środki, jakie
Ty wybierasz
Niech Twój Duch
Święty da nam doświadczyć cierpienia podziałów,
zobaczyć nasz grzech
i mieć nadzieję ponad
wszelką nadzieję.
Historia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan
Historia
Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan
Pierwsze pomysły międzywyznaniowych modlitw o jedność
chrześcijan pojawiły się w XIX w. Tydzień Modlitw w obecnym terminie odbywa się
od 1908 r. z inicjatywy ks. Paula Wattsona. Ideę tę w latach 30. XX w.
rozpropagował o. Paul Couturier.
Niektóre kluczowe
daty z historii Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan
ok. 1740 W Szkocji spotykamy się z ruchami
charyzmatycznymi, mającymi powiązania z Kościołami Ameryki Północnej, których
przesłanie odnowy zawiera modlitwy za inne Kościoły i z innymi Kościołami.
1820 Ks. James Haldane Stewart publikuje „Wskazówki
dla ogólnego zjednoczenia chrześcijan na rzecz wylania Ducha Świętego”.
1840 Ks. Ignatius Spencer, nawrócony katolik,
występuje z propozycją „Zjednoczenia w Modlitwie dla Jedności”.
1867 Pierwsza Konferencja Biskupów Anglikańskich w
Lambeth podkreśla wagę modlitwy o jedność w „Preambule” do swych „Rezolucji”.
1894 Papież Leon XIII zachęca do przeprowadzania
Oktawy Modłów o Jedność w kontekście świąt Zesłania Ducha Świętego.
1908 Obchody „Oktawy Jedności Kościoła” zostały
zainicjowane w styczniu przez księdza Paula Wattsona.
1926 Ruch „Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów
rozpoczyna wydawanie „Materiałów Pomocniczych na Oktawę Modłów o Jedność
Chrześcijan”.
1935 Ks. Paul Couturier z Francji popiera Powszechny
Tydzień Modlitwy o Jedność Chrześcijan opierając się na modlitwie o jedność
jakiej chce Chrystus i przez środki, które On chce.
1958 Centrum „Jedność Chrześcijan” (Lyon, Francja) i
Komisja „Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów rozpoczynają wspólne
przygotowania materiałów na Tydzień Modlitw.
1964 „Dekret o ekumenizmie” II Soboru Watykańskiego
podkreśla fakt, że modlitwa jest duszą ruchu ekumenicznego i w ten sposób
zachęca do obchodzenia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
1966 Komisja „Wiara i Ustrój” Światowej Rady
Kościołów i Sekretariat ds. Jedności Chrześcijan (obecnie Papieska Rada ds.
Popierania Jedności Chrześcijan) rozpoczynają wspólne oficjalne przygotowania
tekstu na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan (wykorzystanego po raz pierwszy
w 1968 r.)
1975 Projekt początkowy tekstów Tygodnia Modlitw
został przygotowany przez wspólnotę lokalną, następnie przepracowany przez
Komisję „Wiara i Ustrój” oraz Papieską Radę ds. Popierania Jedności
Chrześcijan. Staje się to praktyką lat następnych.
1998 Po raz pierwszy w Polsce Rada ds. Ekumenizmu
Konferencji Episkopatu Polski i Polska Rada Ekumeniczna wydają wspólnie zeszyt
na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan.
2004 Komisja „Wiara i Ustrój” i Papieska Rada ds.
Popierania Jedności Chrześcijan decydują, że broszury z tekstami na Tydzień
Modlitw o Jedność Chrześcijan będą wspólnie publikowane i prezentowane w tym samym
formacie.
2008 Obchody stulecia Tygodnia Modlitw o Jedność
Chrześcijan.
Subskrybuj:
Komentarze (Atom)



