TWOJE BRYLANTY
Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL
- https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f
wtorek, 7 lutego 2017
niedziela, 5 lutego 2017
Święta Agnieszka, dziewica i męczennica
Święta Agnieszka,
dziewica i męczennica
A
|
gnieszka to
bardzo popularne w starożytności świętych.
12-letnia dziewczynka, pochodząca ze starego rodu, miała
ponieść męczeńską śmierć na stadionie Domicjana
około 305 roku. Na miejscu "świadectwa krwi" dzisiaj jest
Piazza Navona - jedno z najpiękniejszych i najbardziej uczęszczanych miejsc
Rzymu. Tuż obok, nad grobem męczennicy, wzniesiono bazylikę pod jej wezwaniem, tam
21 stycznia - zgodnie ze
starym zwyczajem - poświęca się dwa białe baranki. Według przekazów o rękę
Agnieszki rywalizowało wielu zalotników, a wśród nich pewien młody rzymski szlachcic
oczarowany jej urodą. Ona jednak odrzuciła wszystkich, mówiąc, że wybrała Małżonka,
którego nie potrafią zobaczyć oczy śmiertelnika. Zalotnicy, chcąc złamać jej
upór, oskarżyli ją, że jest chrześcijanką. Doprowadzona przed sędziego nie
uległa ani łagodnym namowom, ani groźbom. Rozniecono ogień, przyniesiono
narzędzia tortur, ale ona przyglądała się temu z niewzruszonym spokojem.
Wobec tego odesłano ją do domu publicznego, ale jej postać
budziła taki szacunek, że żaden z grzesznych młodzieńców odwiedzających to
miejsce nie śmiał się zbliżyć do niej. Jeden, odważniejszy niż inni, został
nagle porażony ślepotą i upadł w konwulsjach. Młoda Agnieszka wyszła z domu
rozpusty niepokalana i nadal była czystą małżonką Chrystusa. Zalotnicy znów
zaczęli podburzać sędziego. Bohaterska dziewica została skazana na ścięcie.
"Udała się na miejsce kaźni - mówi święty Ambroży - szczęśliwsza niż inne,
które szły na swój ślub". Poza tą postawą zaszło inne zjawisko. Cudowne
znaki, które miały miejsce podczas tortur spowodowały nawrócenie 160 pogan. Pod
koniec męczennicę wrzucono do ognia. Kiedy wyszła z niego cało, została zabita
ciosem miecza w gardło. Wśród powszechnego płaczu ścięto jej głowę. Poszła na
spotkanie Nieśmiertelnego małżonka, którego ukochała bardziej niż życie. Ta
śmierć była czymś niezwykłym, pisząc o niej: święty Ambroży (340 - 397), święty
Hieronim (345 - 419), papież święty Dionizy (305 - 384), papież Grzegorz I
Wielki i wielu innych.
Jak mówią legendy święta Agnieszka, całkowicie obnażona na
stadionie, została rzucona na pastwę spojrzeń tłumu. Za sprawą cudu okryła się
płaszczem włosów. Imię Agnieszki jest wymieniane w I Modlitwie Eucharystycznej
- Kanonie rzymskim.
Artyści przedstawiają Agnieszkę z barankiem, gdyż
łacińskie imię Agnes wywodzi się zapewne od łacińskiego wyrazu agnus - baranek.
Powstał zwyczaj, że przy klasztorze, który znajduje się przy bazylice, siostry
pielęgnują baranki, które poświęca się w dzień świętej Agnieszki.
Z ich wełny zakonnice wyrabiają paliusze, które papież
rozsyła świeżo mianowanym metropolitom Kościoła katolickiego.
Najdawniejsze wizerunki świętej Męczennicy spotykamy w IV
wieku.
Święta Agnieszka należy do najbardziej popularnych i
znanych świętych Kościoła. Imię to nadaje się obecnie dość często i w Polsce.
W Polskiej literaturze też często jest wymieniana.
Z dniem tej świętej lud związał szereg przysłów, np.:
„Święta Agnieszka wypuszcza skowronka z
mieszka".
Ciało młodej męczennicy zostało złożone w Rzymie u wejścia
do katakumb. Po wielu latach nastały rządy Konstantyna Wielkiego. Pewnego razy
jego córka, Konstancja, ciężko zachorowała. Zdrowie odzyskała dopiero po
żarliwej modlitwie nad grobem świętej Agnieszki. W dowód wdzięczności cesarz
polecił wznieść na tym miejscu świątynię, przy której królewna powołała do
życia żeński monaster.
Agnieszka należy do najbardziej popularnych i znanych
świętych zarówno na Wschodzie jaki i na Zachodzie. Obecnie jej kult nie jest
tak rozpowszechniony. W prawosławiu jest żywy głównie w bizantyjskim obszarze
kulturowym.
Święta zazwyczaj przedstawiana jest jako młoda dziewczyna w szatach żółtych (a
nie czerwonych jak zazwyczaj w przypadku męczenników) i krzyżem męczeńskim w ręce. Na Zachodzie wizerunki świętej artyści
przedstawiają z barankiem z nimbem (wywodząc jej imię od łacińskiego agnus -
baranek).
Ukazywana jest również z dwiema koronami - dziewictwa i
męczeństwa. Nieraz obok niej płonie stos, na którym według jednej z wersji
miała spłonąć. W tradycji zachodniej uważana jest za patronkę dzieci, panien i
ogrodników.
sobota, 4 lutego 2017
PORTUGALIA - SANTIAGO DE COMPOSTELA
PORTUGALIA - SANTIAGO DE COMPOSTELA
11.07 – 18.07.2017
Kontakt ks. Józef Więcek tel. 502237467 e mail
jozef.wiecek@archidiecezjakatowica.pl
1 DZIEŃ: KRAKÓW
– LIZBONA – FATIMA
Przelot do Lizbony.
Przejazd do Fatimy. Nocleg.
2 DZIEŃ: FATIMA – BATALHA – ALCOBACA – NAZARE –
FATIMA
Batalha – zwiedzanie opactwa Cystersów – najwspanialszy
przykład architektury i sztuki gotyku w Portugalii. W 1983 wpisany na listę
UNESCO. Alcobaca – opactwo Cystersów z największą świątynią w tym kraju
wpisaną w 1989 na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Nazare –
nawiedzenie sanktuarium maryjnego i wypoczynek nad Oceanem.Powrót do Fatimy.
3 DZIEŃ: FATIMA
Zwiedzanie Sanktuarium i
miejsc związanych z Objawieniami: Aljustrel, gdzie znajdują się domy rodzinne
Franciszka, Łucji, Hiacynty; Valinhos – miejsce Objawień. Droga Krzyżowa i wieczorem
udział w Procesji Światła. Nocleg.
4 DZIEŃ: FATIMA
– COIMBRA – PORTO - BRAGA
Przejazd do Coimbry i
zwiedzanie najstarszego uniwersytetu z
1290 roku. Nawiedzenie Starej / z XII w. jako zabytek architektury
romańskiej/ i Nowej Katedry z ok. 1772
roku. Nawiedzenie Kościoła Św. Krzyża, gdzie są pochowani pierwsi władcy
Portugalii.
Porto – Zwiedzanie Kościoła Św. Franciszka, który również
wpisany jest na Listę UNESCO.
Zwiedzanie portu i podziwianie
mostu z XIX wieku. Przejazd na nocleg w do Bragi.
5 DZIEŃ: BRAGA –
SANTIAGO DE COMPOSTELA
Zwiedzanie Bragi –
Sanktuarium Bom Jesus do Monte, do którego prowadzi 116 schodów. Przejazd do
Sanktuarium Św. Jakuba w Santiago de
Compostela w Hiszpanii. Nocleg.
6 DZIEŃ: SANTIAGO
DE COMPOSTELA
Pobyt w Sanktuarium, czas na
indywidualną modlitwę, czas dla siebie....Nocleg.
7 DZIEŃ: SANTIAGO –
CABO DA ROCA – LIZBONA
Przejazd na Cabo da Roca –
najdalej na zachód wysunięty punkt Europy. Przejazd do Lizbony i
zwiedzanie: Klasztor Hieronimitów – kwintesencja stylu manuelińskiego. W 1983
roku został wpisany na listę UNESCO. Natomiast 7 lipca 2007 został ogłoszony
jednym z Siedmiu Cudów Portugalii. Wieczorem spacer po Praca do Rossio. Nocleg.
8 DZIEŃ: LIZBONA
– KRAKÓW
Zwiedzanie: Zwiedzanie kościoła
św.Antoniego, Katedra SeWieża Belem; Pomnik Odkrywców. Spacer po Placa do Comercio.
Przejazd na lotnisko i przelot
do Krakowa.
CENA : przy 45 osobach PLN 1000+ EUR 520+EUR70 do rozliczenia z przewodnikiem
Przy
30 osobach PLN 1000 +EUR 580+ EUR70 do
rozliczenia z przewodnikiem
ŚWIADCZENIA :
–
przelot na trasie Kraków – Lizbona z przesiadką
we Frankfurcie
10.07 Kraków – Frankfurt 10.40 –
12.20
Frankfurt – Lizbona 13.10 – 15.10
17.07 Lizbona – Frankfurt 16.10
– 20.10
Frankfurt – Kraków 21.50 – 23.20
–
hotele 3*, pokoje dwuosobowe, ksiądz i
przewodnik pokoje jednoosobowe
–
dwa posiłki dziennie: śniadanie + kawa, herbata;
obiadokolacja + woda
–
przewodnik lokalny w : Coimbra; Porto; Alcobaca;
Batalha; Santiago; Lizbona;
–
opieka Przewodnika i Księdza
–
ubezpieczenie NNW, KL + choroby przewlekłe
Proces beatyfikacyjny kardynała Augusta Hlonda „posunął się do przodu"
Proces beatyfikacyjny
kardynała Augusta Hlonda „posunął się do przodu"
-poinformował przełożony generalny Towarzystwa
Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej ksiądz Ryszard Głowacki TChr. Na 9 marca
bieżącego roku Kongregacja Spraw Kanonizacyjnych w Rzymie wyznaczyła termin
dyskusji Komisji Teologicznej nad Positio super vila et virtutibus Sługi
Bożego kardynała Augusta Hlonda. Wydarzenie to będzie miało decydujące
znaczenie dla dalszego przebiegu jego procesu beatyfikacyjnego.
Zwracając się do metropolity katowickiego arcybiskupa
Wiktora Skworca ksiądz Głowacki napisał: „Dyskusja Komisji Teologów, która
odbędzie się w Rzymie, jest też wyzwaniem dla nas samych, abyśmy tej sprawy nie
pozostawili bez dalszego zainteresowania. W związku z tym ośmielam się prosić
Ekscelencję o modlitwę osobistą, jak i wiernych w Archidiecezji, z którą
przecież tak bardzo mocno związany był kardynał August Hlond, w intencji
pozytywnego przebiegu dyskusji Komisji".
Kardynał August Hlond, zanim został metropolitą
gnieźnieńskim i poznańskim oraz Prymasem Polski, od roku 1922 był
administratorem apostolskim dla Górnego Śląska. 28 października 1925 papież
Pius XI zatwierdził nową organizację terytorialną Kościoła w Polsce. Jedną z
nowo powołanych do życia struktur była diecezja katowicka. August Hlond został
jej pierwszym biskupem (nominacja 14 grudnia 1925 roku). Diecezją kierował do
czerwca 1926 roku
Kardynał Hlond zmarł 22 października 1948 w Warszawie.
Został pochowany w podziemiach archikatedry świętego Jana w Warszawie. Jego
proces beatyfikacyjny rozpoczął się w roku 1992. Proces diecezjalny trwał do 21
października 1996 roku. Po przekazaniu dokumentacji do Watykanu stosowna
kongregacja wydała 6 marca 1998 roku dekret o ważności procesu na etapie
diecezjalnym. Przez następnych dziesięć lat trwały prace nad positio,
które oficjalnie zaprezentowano w 60 rocznicę śmierci Sługi Bożego 22
października 2008 roku.
Światowy Dzień Chorego
Światowy
Dzień Chorego
Święto
chrześcijańskie[1],
obchodzone 11 lutego, ustanowione przez papieża Jana Pawła II[2] w dniu 13 maja 1992 roku [3] – w 75 rocznicę objawień
fatimskich[4]. Celem obchodów jest
objęcie modlitwą wszystkich cierpiących, zarówno duchowo, jak i fizycznie, i
zwrócenie uwagi świata na ich potrzeby. Główne uroczystości kościelne mają
miejsce w jednym z sanktuariów maryjnych na świecie. Niektórzy twierdzą, że
ustanowienie Dnia Chorych miało związek z chorobą Parkinsona, która
zdiagnozowana została u papieża w 1991 roku. Ponadto już 7 lat wcześniej, 11
lutego w 1984 roku papież napisał list apostolski „Salvifici Doloris” [5] o chrześcijańskim sensie
ludzkiego cierpienia, które jego zdaniem jest częścią tożsamości człowieka,
która wzywa go do tego, by przerósł samego siebie. Tym samym dojrzewa duchowo i
odnajduje zbawczy sens cierpienia, wyrażający się w dwóch imperatywach: „Czyń
dobro cierpieniem” i „Czyń dobro cierpiącym”. Kościół zachęca tym samym do
wolontariatu, który od setek lat pomaga chorym i potrzebującym na całym świecie
– niezależnie od wyznania, poglądów politycznych i statusu społecznego.
Centralne obchody w Polsce przypadły w roku 1994 – uroczystości odbywały się
wówczas na Jasnej Górze w Częstochowie.
środa, 1 lutego 2017
2 LUTEGO – OFIAROWANIE PAŃSKIE MATKI BOŻEJ GROMNICZNEJ
2 LUTEGO – OFIAROWANIE PAŃSKIE
MATKI BOŻEJ GROMNICZNEJ
2
lutego Kościół katolicki obchodzi święto Ofiarowania Pańskiego[1].
Czyni to na pamiątkę ofiarowania przez Maryję i Józefa ich pierworodnego syna,
Jezusa, w świątyni jerozolimskiej. W polskiej tradycji jest to też święto Matki
Bożej Gromnicznej. 2 lutego przypada także Dnia Życia Konsekrowanego[2].
Siostry i bracia zakonni, podobnie jak Jezus w świątyni Jerozolimskiej,
ofiarowują swoje życie na wyłączną służbę Bogu.
Według Ewangelii Jezus,
zgodnie z prawem żydowskim , jako pierworodny syn był ofiarowany Bogu w
świątyni jerozolimskiej.
Wtedy
też starzec Symeon wypowiedział proroctwo nazywając Jezusa "światłem na
oświecenie pogan i chwałą Izraela". Dlatego święto to jest bogate w
symbolikę światła. W Jerozolimie, gdzie Ofiarowanie Pańskie obchodzone było już
w IV wieku [3],
odbywały się - zazwyczaj nocą - uroczyste procesje ze świecami. Liturgiczną
datę święta wyznacza upłynięcie czasu oczyszczenia Maryi po urodzeniu dziecka.
W
Kościele zachodnim święto zostało wprowadzone w VII wieku [4] W
Rzymie w tym dniu odbywała się najstarsza maryjna procesja, której uczestnicy
nieśli zapalone świece. Prawdopodobnie ta procesja do największego sanktuarium
rzymskiego - bazyliki Matki Bożej Większej - nadała świętu Pańskiemu charakter
maryjny, który z wolna zaczął przeważać.
Od
X wiek pojawia się obrzęd poświęcenia świec, który jeszcze podkreśla i ubogaca
symbolikę światła[5].
Nawiązuje ona bezpośrednio do wielkanocnego paschału, który wyraża zwycięstwo
nad śmiercią, grzechem i szatanem. Ofiarowanie Jezusa oznacza początek nowego
przymierza i nowego kapłaństwa, w którym Syn Boży sam jest Świątynią, Kapłanem
i Ofiarą. Treść tego święta podkreśla zamierzoną przez Boga powszechność
zbawienia, które ma objąć nawet pogan.
W
Polsce święto ma charakter zdecydowanie maryjny - Matki Bożej Gromnicznej.
Tak jak Maryja wniosła Jezusa do świątyni jerozolimskiej, tak też przynosi
światło wierzącym. W kościele dokonuje się poświecenia gromnic. Zapalone
gromnice daje się do rąk konającym.
Na
znak zawierzenia Maryi w czasie klęsk, szczególnie podczas burzy, w domach i
gospodarstwach, również zapala się gromnice. Jako gromnice
służą też świece chrzcielne, kiedy to w życie nowoochrzczonej osoby wkracza
światło wiary, która prowadzi przez życie.
Dzień Matki Boskiej Gromnicznej miał przez
cale stulecia wielkie znaczenie w roku kalendarzowym na wsi.
Wtedy pachołkowie i służące otrzymywali zapłatę za przepracowany rok i mogli
zmienić chlebodawcę. Z maryjnym świętem łączyły się też przysłowia wyrażające
radość na nadchodzącą wiosnę, jak na przykład:
"Gromnica - zimy połowica" , lub:
"Na Gromniczną mróz - chowaj chłopie sanie, szykuj wóz”, czy "Na
Gromniczną ciecze - to się zima wlecze". W tym dniu pochmurne niebo
zwiastuje dobry, obfity rok, zaś słoneczne - przeszkody i trudności.
Ponadto
od początku lutego dni są coraz dłuższe. Stare porzekadło ludowe
mówi, że o ile dzień zimowego przesilenia słonecznego 21 grudnia był
najciemniejszy w roku, to na Nowy Rok "przybywa dnia na barani skok",
a na Trzech Króli już "na jeleni skok". 2 lutego dzień jest już
dłuższy o całą godzinę, a do 21 marca przybywa dnia szczególnie szybko.
wtorek, 31 stycznia 2017
niedziela, 29 stycznia 2017
Koncert kolęd w MOK-u Mysłowickim
W
niedzielę 29 stycznia odbędzie się koncert promujący krążek ,,kolędy i
pastorałki " wydany przez Urząd Miasta Mysłowice.
Płyta
„Kolędy i pastorałki”, to nagrana 12 mysłowickich chórów w okresie od czerwca
do września 2016 roku Nagrania odbywały się w Mysłowickim Ośrodku Kultury na Brzezince.
W projekcie wzięły udział chóry: Cecylia, Familia, św. Grzegorza, Harmonia,
Hejnał, św. Jacka, św. Jana, Jubilate Deo, Magnificat, św. Maksymiliana,
Millenium oraz Vox Dei. To mysłowickie chóry z długimi tradycjami śpiewania
pochodzące z terenu całego miasta. Każdy z chórów wykonał po dwa utwory. Na płycie
znalazły się takie kolędy i pastorałki, jak: „Brzmią anielskie pienia”, „Północ
już była” czy „Zimowy las"
zapraszamy
na koncert chórów Mysłowickich
29
stycznia 2017 o godzinie 17:00 Mysłowickim Ośrodku kultury
Subskrybuj:
Posty (Atom)