VI rocznica Tragedii Smoleńskiej

TWOJE BRYLANTY

Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL

  • https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f


piątek, 11 marca 2016

„CHRZEST-ŚWIĘTY WOJCIECH- POLSKA .DZIEDZICTWO ŚREDNIOWIECZNEGO GNIEZNA’’

„CHRZEST-ŚWIĘTY WOJCIECH- POLSKA .DZIEDZICTWO ŚREDNIOWIECZNEGO GNIEZNA’’
X zjazd Gnieźnieński 11 marzec 2016
Muzeum początków państwa Polskiego

W muzeum początków państwa Polskiego [1] w pierwszym dniu zjazdu Gnieźnieńskiego została otwarta wystawa zatytułowana: „Chrzest święty Wojciech -Polska dziedzictwo średniowiecznego Gniezna”. [2] Uroczystego otwarcia i przecięcia wstęgi dokonali Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda i Prymas Polski Wojciech Polak. [3]
Otwarcie wystawy ,,Chrzest święty Wojciech Polska dziedzictwo średniowiecznego Gniezna"

Wystawa została przygotowana w współpracy Muzeum, oraz archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie i Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Ekspozycja podzielona jest na trzy części i przybliża problematykę początków polski wspólnoty narodowo-państwowej i roli Gniezna.
Tytuł części pierwszej to: „W gnieźnieńskim grodzie”-[4] istotą tej ekspozycji to sięgnięcie do okresu przedchrześcijańskiego, w ujęciu Gniezna jako ośrodka kultu religijnego. Zatrzymajmy się na chwilę na średniowiecznym znaczeniu „Świętej Góry”- [5] czyli Góry Lecha w Gnieźnie. To właśnie tam grupa archeologów potwierdziła ponadregionalny ośrodek kultu pogańskiego , można przypuszczać że tam trwały intronizacje pogańskich książąt -gdzie korzeniami sięgają pierwsi Piastowie[6]. Niewątpliwie rola społeczną odgrywał zespół grodowy , który osiągnął szczytową formę w 1 połowie XI wieku i składał się z czterech oddzielnych członów na powierzchni, aż 4,5 hektara .
zespół grodowy piastów 

Kolejna część ekspozycji zatytułowana: „Chrzest -początki kościoła w Gnieźnie”.[7] Wystawa przytacza tezę domniemanego chrztu Polski że mógł się odbyć w Gnieźnie. Nie znamy z przekazów historycznych pisanych miejsca, gdzie książę Mieszko I
płaskożeźba  chrzest Mieszka I
dał się ochrzcić wraz z najbliższym swym otoczeniem. Poszukiwania archeologiczne nie dają odpowiedzi, gdzie w Wielkopolsce dokonywały się masowe chrzty. Różne hipotezy; przeważają że na terenie władztwa polskiego władcy. Mogły to był cztery grody: Gniezno, Poznań, Ostrów Lednicki i Giecz[8]. W tym kontekście Gniezno jako duchowa stolica pogańskich plemion – miejsce ośrodka kultowego – było szczególnie predestynowane do manifestacji zmiany obrządku religijnego i narzucenia nowej wiary. Tym samym odwoływał się do czytelnego znaku dla wszystkich, określający początek nowej epoki. W część tej wystawy podkreśla się rolę osoby świętego Wojciecha
Monstrancja św Wojciecha 
i jego związki z Gnieznem. Ale i zjazd Gnieźnieński w roku 1000[9] czyni Gniezno stolicą Kościoła w Polsce.

Trzecia część wystawy to sięgnięcie do roli kościoła katedralnego i w swoim tytule „Gnieźnieński kościół katedralny”. [10]


W późnym średniowieczu Gniezno przestało być stolicą Królestwa, ale zostało nadal stolicą Kościoła w Polsce. To właśnie katedrze czczono jednego z najważniejszych patronów Królestwa Polskiego i jego grób przyciągał rzesze pielgrzymów z kraju i zagranicy. W centrum znajdują się drzwi z katedry -tworzące jakby bramę. Unikatowym zabiegiem wystawy może być próba odtworzenia w skali 1: 1 kaplicy św. Wojciecha, znajdującej się pośrodku nawy głównej kościoła, ochraniającej znajdującą się wewnątrz gotycką tumbę św. Wojciecha z jego relikwiami. Warto dodać że katedra gnieźnieńska pełniła rolę miejsc koronacji królów polskich a było ich pięć ostatnia koronacja w 1300 roku. Na wystawie można zobaczyć dokumenty z pieczęciami władców koronowanych właśnie w kościele gnieźnieńskim. Całość dopełniają cenne naczynia liturgiczne i księgi używane do sprawowania liturgii.
Wystawę „Chrzest – Św. Wojciech – Polska. Dziedzictwo średniowiecznego Gniezna” można oglądać w dużej sali wystaw czasowych Muzeum Początków Państwa Polskiego do 25 października 2016 roku. Patronem honorowym tejże wystawy jest Prymas Polski, arcybiskup Wojciech Polak.

Jacek Źróbek





[1] Muzeum Początków Państwa Polskiego –Gniezno (kostrzemska ) 11 marzec 2016 X zjazd Gnieźnieński
[2] Tytuł wystawy: Chrzest św. Wojciecha -Polska. Dziedzictwo średniowiecznego Gniezna
[3] Uroczyste odsłonięcie wstęgi – Prezydent RP Andrzej Duda Prymas Polski Wojciech Polak
[4] Tytuł ekspozycji części pierwszej: W gnieźnieńskim grodzie -
[5] Święta Góra – czyli góra Lecha średniowieczny ośrodek kultu pogańskiego
[6] Okres Piastów
[7] Tytuł części drugiej wystawy „Chrzest -początki kościoła w Gnieźnie”
[8] Grody Wielkopolskie, których mogły dokonywać się chrzty
[9] I zjazd Gnieźnieński.
[10] Trzecia część wystawy rola katedry 

X ZJAZD GNIEŹNIEŃSKI EUROPA NOWYCH POCZĄTKÓW Wyzwalająca moc chrześcijaństwa - SESJA INAUGURUJĄCA

X ZJAZD GNIEŹNIEŃSKI
EUROPA NOWYCH POCZĄTKÓW Wyzwalająca moc chrześcijaństwa
11-13 marca 2016 r.
SESJA INAUGURUJĄCA ZJAZD GNIEŹNIEŃSKI

Gniezno to stolica prymasów to tam już 10 raz cała Europa [1]kieruje oczy i słuch.
 Do auli I Liceum Ogólnokształcącego imieniem Bolesława Chrobrego w Gnieźnie
licznie przybyli goście, chrześcijanie , katolicy, dostojnicy kościelni prawosławni , grekokatolicy, muzułmanie i rozpoczęły się obchody wyjątkowego wydarzenia – X Zjazdu Gnieźnieńskiego, zorganizowanego w nawiązaniu do 1050 rocznicy chrztu Polski[2]. Śpiew najstarszej pieśni „Bogarodzicy” [3]
zabrzmiał w murach auli był to hymn, który w średniowieczu towarzyszył uroczystościom. Po hymnie w modlitwie wspólnotowej, której przewodniczyli duchowni trzech tradycji chrześcijańskich: katolickiej ojciec Marek Pieńkowski OP, prawosławnej ksiądz Paweł Minajew, oraz ewangelickiej ksiądz Semko Koroza.[4] Po ekumenicznej modlitwie Marta Titaniec[5],
Marta Titaniec - przewodnicząca komitetu organizacyjnego X zjazdu 

przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego X Zjazdu Gnieźnieńskiego, powitała zgromadzonych gości i podziękowała wszystkim w przygotowanie tego niezwykłego wydarzenia. W słowach pani Marta podziękowała księdzu prymasowi : -„Szczególne słowa wdzięczności pragnę skierować do Księdza Prymasa, który obdarzył zaufaniem nas, osoby świeckie, którym powierzył pieczę nad przebiegiem spotkania. Hasłem tegorocznego spotkania jest „Europa nowych początków.. Wyzwalająca moc chrześcijaństwa.” Przez chrzest zostaliśmy włączeni do wspólnoty chrześcijańskiej, którą chcemy wspólnie budować.  Dlatego zaprosiliśmy ponad 60 prelegentów z 10 krajów Europy i świata. Będziemy skupiać się wokół wielu tematów takich jak: relacje wiary i kultury, wolności, zadań, jakie stoją przed Kościołem. Cieszy nas też ekumeniczny wymiar zjazdu – każdy z nas potrzebuje nowego początku, któremu na imię pojednanie.”  Marta Titaniec przekazała pozdrowienie i zapewnienie o duchowej łączności Ojca Świętego Franciszka [6] z uczestnikami tegorocznego Zjazdu. Arcybiskup Wojciech Polak, Prymas Polski, [7]
Prymas Polski -Wojciech Polak

Gospodarz X Zjazdu Gnieźnieńskiego powitał przybyłych gości, m.in: Prezydenta RP Andrzeja Dudę, arcybiskupa Stanisława Gądeckiego, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, biskupa Artura Mizińskiego, Sekretarza Generalnego KEP oraz kardynała Luisa Antonio Tagle, arcybiskupa Manili, Przewodniczącego Caritas Internationalis: „Pragniemy pod honorowym patronatem i w obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy podjąć refleksję nad wyzwalającą mocą chrześcijaństwa. Chrzest umocnił w nas nowego człowieka, odrodzonego z wody i Ducha Świętego. Autor Tryptyku Rzymskiego, Jan Paweł II zachęca nas do powrotu do źródła, życzymy sobie, by każdy i każda z nas poczuła świeżość, tę ożywczą świeżość płynącą ze źródła”. Swoje słowo skierował też arcybiskup Jeremiasz[8], prawosławny arcybiskup wrocławski i szczeciński,
arcybiskup Jeremiasz - prawosławny arcybiskup Wrocławski i Szczeciński

prezes Polskiej Rady Ekumenicznej, który zaznaczył rolę chrztu w dziejach narodów Europy. Wyraził również zaniepokojenie, że rola ta w dzisiejszych czasach często zostaje pominięta. Na zakończenie przemówienia wyraził życzenie: „by tworzony przez nas schemat życia społecznego cechował pragnienie współpracy i wzajemnego zrozumienia”.
Po przemówieniach przywitalnych dostojników kościelnych swoje słowo do uczestników zjazdu skierował Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda.[9],
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda 

który objął honorowy patronat X zjazdu Gnieźnieńskiego





[1] X zjazd Gnieźnieński, 11-13 marca 2016
[2] Rocznica chrztu Polski
[3] Najstarsza pieśń religijna
[4] Modlitwa Ekumeniczna
[5] Marta Titaniec , przewodnicząca Komitetu organizacyjnego
[6] 3 rocznica wyboru papieża
[7] Prymas Polski Wojciech Polak
[8] Arcybiskup Jeremiasz, prawosławny arcybiskup wrocławski i szczeciński, prezes Polskiej Rady Ekumenicznej
[9] Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda – honorowy patronat nad X zjazdem

czwartek, 10 marca 2016

Deklaracja programowa X Zjazdu Gnieźnieńskiego

Deklaracja programowa  X Zjazdu Gnieźnieńskiego

EUROPA NOWYCH POCZĄTKÓW Wyzwalająca moc chrześcijaństwa
11-13 marca 2016 r. Gniezno  X zjazd Gnieźnieński

Od 11 -13 marca 2016 r. odbył się X Zjazd Gnieźnieński pod hasłem „Europa nowych początków. Wyzwalająca moc chrześcijaństwa”.[1]  Wybór tematu to nawiązanie do 1050. rocznicy chrztu Mieszka[2], który był wydarzeniem przełomowym nie tylko dla księcia i jego dworu, lecz także początkiem historii Polski i jej roli w rodzinie narodów europejskich. Chcemy przypomnieć sobie sytuację Europy i Kościoła sprzed 1050 lat. W jaki sposób spotkanie z Chrystusem przemieniało ówczesnych ludzi? Jak następnie oni przemieniali świat, w którym żyli?

POTRZEBUJEMY NOWYCH POCZĄTKÓW
Wybór tego tematu nawiązuje również do wyraźnej potrzeby głębokiej odnowy, jaką da się odczuć we współczesnym życiu Kościoła, Polski i Europy[3]. Wierzymy, że jej początkiem może być rachunek sumienia polskiego chrześcijaństwa i powrót do źródeł chrztu.[4]
Wszelką odnowę chcemy zaczynać od samego siebie. Widzimy, jak wielu ludzi współczesnych jest zagubionych w swoich poszukiwaniach, w swoich tęsknotach i nadziejach. Chcemy na nowo odkryć wiarę jako szkołę wolności. Każdy z nas potrzebuje nowego początku.
Papież Franciszek [5]wzywa cały Kościół do nawrócenia duszpasterskiego – przejścia od modelu duszpasterstwa skupionego na konserwowaniu tego, co jest, do modelu Kościoła misyjnego, wychodzącego na egzystencjalne peryferie współczesnego świata. Kościół potrzebuje nowego początkuPolska po ponad 26 latach wolności[6] wydaje się coraz bardziej zmęczona. Wyraźnie wyczerpany został potencjał modernizacyjny. Niezbędny wydaje się nowy zapał do publicznego zaangażowania obywatelskiego. Polska potrzebuje nowego początkuZmęczona i bezradna jest także współczesna Europa. Brakuje wizji umożliwiającej rozwiązywanie poważnych problemów pojawiających się zarówno wewnątrz krajów Unii Europejskiej, [7]jak i na zewnątrz. Pojawia się strach przed przybyszami. Europa potrzebuje nowego początkuW roku 2016 mija 25. rocznica ostatecznego rozpadu Związku Radzieckiego i początków tworzenia nowego ładu w Europie Środkowo-Wschodniej. Kijowski Majdan [8]w 2014 roku potwierdził, że proces zdobywania wolności wciąż trwa. Pragniemy podczas Zjazdu podsumować te przemiany. Bratnie narody naszej części kontynentu są od ćwierć wieku wyzwolone, ale czy są już wolne?

POTRZEBUJEMY WYZWALAJĄCEJ MOCY CHRZEŚCIJAŃSTWA

Podejmując temat nowych początków, zapraszamy do Gniezna takich prelegentów, panelistów i ekspertów warsztatowych, którzy są jednocześnie świadkami. Zapraszamy ludzi, którzy swoją działalnością społeczną udowodnili już, że potrafią być dla innych źródłem twórczej inspiracji, umieją motywować innych do wychodzenia z obojętności, a najwięcej wymagają od samych siebie. Chcemy ich nie tylko słuchać, chcemy się od nich uczyć, jak przeżywać wiarę w wolności, jak być chrześcijaninem w pluralistycznym społeczeństwie. Chcemy w Gnieźnie doświadczyć wyzwalającej mocy Ewangelii i być jej świadkami.
Do udziału w X Zjeździe Gnieźnieńskim zapraszamy wiernych różnych Kościołów chrześcijańskich, uczestników ruchów i wspólnot religijnych, a także członków stowarzyszeń, fundacji czy innych organizacji pozarządowych, które za cel stawiają sobie pracę na rzecz dobra wspólnego. Zjazd to doskonała okazja do spotkania, poznania się i nawiązania więzi. Chcemy dostarczyć zwłaszcza liderom chrześcijańskim energii, inspiracji, wiedzy i umiejętności do dalszych działań dzięki aktywnemu obcowaniu z mądrością i pięknem.
Pragniemy, aby obrady Zjazdu dotykały realnych ludzkich problemów: od egzystencjalnych przez międzyludzkie, społeczne, kościelne i kulturalne aż po międzynarodowe. „Europa nowych początków” będzie angażować swoich uczestników w różnych wymiarach: duchowym – poprzez świadectwa i ekumeniczne modlitwy wplecione w program Zjazdu; intelektualnym – poprzez wykłady i dyskusje panelowe; kulturalnym – poprzez wydarzenia artystyczne. Zostawiamy miejsce w programie na spotkania międzyludzkie i możliwość wymiany doświadczeń. Dzięki specjalnym Warsztatom Chrześcijańskiej Wolności Zjazd to także swoista sesja formacyjna – praktyczna lekcja, jak zachęcać siebie i innych do nowych początków.
Zjazd Gnieźnieński to także jako miejsce nawiązywania międzynarodowych kontaktów pomiędzy środowiskami zaangażowanymi na rzecz budowy chrześcijańskich fundamentów społeczeństwa obywatelskiego. Pragniemy, aby w sposób szczególny obecni byli na tym Zjeździe obywatele Ukrainy, która z takim trudem buduje swoje nowe początki. Zapraszamy również Rosjan dążących do pojednania ze swymi sąsiadami, a także Białorusinów, Litwinów i przedstawicieli wszystkich narodów tworzących na nowo kształt swojej wolności. Zgodnie z tradycją poprzednich Zjazdów Gnieźnieńskich, chcemy wspólnie budować Europę ducha, dialogu, dla człowieka i rodziny, prawdziwie obywatelską.
 Zobacz  też http://zjazd.org/




[1] Tytuł X zjazdu Gnieźnieńskiego
[2] Rocznica Chrztu Polski -1050,
[3] Współczesny kościół
[4] Powrót do źródeł chrztu
[5] Papież Franciszek – o nawróceniu
[6] Polska idea wolności
[7] Kryzys- Unii i Europy
[8] Ukraina  zbrodnie na Kijowskim Majdanie 

sobota, 5 marca 2016

Leszek Miller stanął przed sądem za obrazę Bogdana Chazana

Leszek Miller stanął przed sądem za obrazę Bogdana Chazana

zdjecie

Dzięki staraniom prawników Ordo Iuris, przed sądem w Warszawie stanął Leszek Miller. Podczas audycji radiowej były premier publicznie znieważał prof. Bogdana Chazana, nazywając go m.in. „religijnym psychopatą”.
Prywatny akt oskarżenia w imieniu prof. Chazana przygotowaliśmy dzięki pomocy naszych Darczyńców jeszcze w 2014 r. Jednak od tamtego czasu Leszek Miller unikał konsekwencji swoich czynów zasłaniając się immunitetem.
Chociaż prawnicy Ordo Iuris złożyli w Sejmie RP oficjalny wniosek o uchylenie Leszkowi Millerowi immunitetu poselskiego, Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich nigdy nie zebrała się, aby go rozpoznać. Interweniowaliśmy w tej sprawie u Marszałka Sejmu oraz zainicjowaliśmy działania senatorów zaniepokojonych opieszałością parlamentu. Stworzyliśmy również internetową petycję o doprowadzenie do rozpoznania wniosku, pod którą podpisało się ponad 15 tys. osób.

Działamy dzięki pomocy naszych Darczyńców

W wyniku jesiennych wyborów Leszek Miller stracił mandat poselski, a jego immunitet wygasł. Dzięki finansowemu wsparciu od naszych Darczyńców, prawnicy Ordo Iuris mogli kontynuować swoje zaangażowanie w tę sprawę i 29 lutego br. odbyło się pierwsze posiedzenie sądu.
Ponadto 10 marca br. ruszy w Warszawie drugi proces przeciwko byłemu premierowi za analogiczne zniewagi pod adresem prof. Bogdana Chazana. Leszek Miller powtórzył je podczas konferencji prasowej w Sejmie RP. Równolegle prawnicy Ordo Iuris reprezentują prof. Chazana w sprawie przeciwko Piotrowi Ikonowiczowi, który siłą został doprowadzony do sądu za ubliżanie lekarzowi.
Postawienie Leszka Millera przed wymiarem sprawiedliwości to kolejny krok na drodze obrony wszystkich ludzi, którzy z odwagą bronią wyznawanego systemu wartości. Mamy nadzieję, że skutecznie zniechęci to całą klasę politycznej przed kolejnymi próbami zbijania kapitału na rozbudzaniu społecznych konfliktów wokół spraw sumienia.
Wyświetlanie

Dwudniowe święto Żołnierzy Wyklętych w Bazylice św. Krzyża

Dwudniowe święto Żołnierzy Wyklętych w Bazylice
św. Krzyża
Pobierz obrazki
Niezłomni Żołnierze Wyklęci
dolny kościół Bazyliki Św. Krzyża w Warszawie Krakowskie Przedmieście 3
Program:

5.marca 2016 r. 

godz. 15.00 

Przegląd filmów dokumentalnych Aliny Czerniakowskiej

W sprawie Generała "Nila" (rzecz o Auguście Fieldorfie)

Czy warto było tak żyć? (rzecz o Stanisławie Sojczyńskim "Warszycu")

Burta i inni (rzecz o Janie Leonowiczu i Jego żołnierzach)

Silniejszy od warunków (rzecz o Jerzym Smoniewskim)


Pomiędzy filmami spotkanie z Autorką, kawa, herbata i dyskusja.

6. marca 2016 r. 

godz. 13.00 

Spektakl Teatru Rapsodycznego Gryps – rzecz o Żołnierzach Niezłomnych

występują:

Mariola Orłowska,
Maciej Orłowski,
Paweł Piekarczyk

scenariusz ułożono z oryginalnych piosenek, wierszy– często więziennych – i wypowiedzi (listów, grypsów, mów procesowych, wspomnień) partyzantów i więźniów politycznych okresu stalinowskiego – m.in., Łukasza Cieplińskiego, Stanisława Sojczyńskiego, Tadeusza Płużańskiego, Jana Hoppe, Andrzeja Czaykowskiego.

godz. 15.00 

Pilecki reż. Mirosław Krzyszkowski – film fabularny 90 min.

godz. 19.00 
Msza św. Duszpasterstwa Akademickiego Bazyliki św. Krzyża w intencji Żołnierzy Wyklętych i Ich Rodzin

zapraszają: Bazylika św. Krzyża w Warszawie, Teatr Rapsodyczny, Reduta Dobrego Imienia, Alina Czerniakowska, Paweł Piekarczyk, współpraca: Grupa Historyczna Zgrupowanie Radosław, Kondrat Media

Wstęp wolny!

Uroczystość wręczenia nagrody im. Lecha Kaczyńskiego

       Uroczystość wręczenia nagrody im. Lecha Kaczyńskiego
7 marca 2016 roku  w Belwederze Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda weźmie udział w uroczystości wręczenia nagrody Ruchu Społecznego im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

„1966. Milenium chrztu Polski prymasa Stefana Wyszyńskiego. Perspektywa teologiczno-społeczna”

„1966. Milenium chrztu Polski prymasa Stefana Wyszyńskiego. Perspektywa teologiczno-społeczna”

Bez prymasa Stefana Wyszyńskiego nie byłoby obchodów milenium chrztu Polski.
Bez milenium chrztu Polski prymasa Stefana Wyszyńskiego nie byłoby 1050. rocznicy chrztu Polski.
Bez Marii Winowskiej nie byłoby milenijnych listów do episkopatów świata.

O tym i wielu innych wątkach Milenium Chrztu Polski prymasa Stefana Wyszyńskiego

na konferencji naukowej i konferencji prasowe
                             7 marca na UKSW, ul. Dewajtis 3, od godz. 10.00,
konferencja prasowa o godz. 11.45 z udziałem kard. Kazmierza Nycza, ks. prof. Zdzisława Kijasa, dr hab. Pawła Skibińskiego, dr Ewy K.Czaczkowskiej.

IV Niedziela Wielkiego Postu nazywana jest niedzielą Laetare.

IV Niedziela Wielkiego Postu nazywana jest niedzielą Laetare.

 Jej nazwa pochodzi od słów antyfony na wejście:
Laetare, Ierusalem: et conventum facite,
omnes qui diligitis eam:
gaudete cum laetitia, qui in tristitia fuistis:
ut exsultetis, et satiemini ab uberibus consolationis vestrae.
(Raduj się, Jerozolimo,
zbierzcie się wszyscy, którzy ją kochacie.
Cieszcie się, wy, którzy byliście smutni,
weselcie się i nasycajcie u źródła waszej pociechy.)
„Raduj się, wesel się Jerozolimo”. To wezwanie do radości wydaje się czymś niezwykłym, jeśli zważymy na fakt, że właśnie jesteśmy na półmetku Wielkiego Postu. A jednak – w tym czasie pokuty słyszymy nawoływanie do tego, by się radować. Kościół odpowiada na to wołanie. Dziś kapłani przyodziewają różowe szaty, porzucają wielkopostny fiolet. Dziś też można ozdabiać ołtarz kwiatami i podczas liturgii używać instrumentów muzycznych.
Tradycja niedzieli Laetare sięga do początków chrześcijaństwa. Zanim bowiem ustalono 40-dniowy post, czas pokuty rozpoczynał się od poniedziałku po IV niedzieli dzisiejszego Wielkiego Postu. Niedziela Laetare była więc ostatnim dniem radości.
Od XVI wieku tego dnia, zwanego również „Niedzielą Róż”, w Rzymie w Bazylice św. Krzyża papież święcił złotą różę i wręczał ją osobie zasłużonej dla Kościoła. Zgromadzeni w Bazylice wierni obdarowywali się kwiatami symbolizującymi piękno, ale i ból cierpienia.
Inna nazwa tej niedzieli to „Niedziela matczyna”. Dla chrześcijan ta niedziela upamiętniała nie tylko macierzyństwo ludzkie, ale także macierzyństwo Kościoła oraz matczyną godność Najświętszej Maryi Panny. Zwyczaj ten nawiązuje do fragmentu z czytania z Listu do Galatów 4,26 (w nadzwyczajnej formie rytu): „ […] górne Jeruzalem cieszy się wolnością i ono jest naszą matką.” Tradycyjnie w tym dniu służba otrzymywała dzień wolny, by udać się do swojego kościoła parafialnego, często z rodzinami. Ze względu na obciążenie pracą, był to jeden z niewielu dni w roku, kiedy cała rodzina mogła spotkać się razem. Liturgia Laetare zwyczajowo obchodziło się więc w kościele parafialnym, gdzie przynoszono kwiaty jako wyraz wdzięczności za „duchowe macierzyństwo” (później był to też dzień wręczania kwiatów matkom). „Niedziela Matczyna” jest nadal obchodzona w krajach anglosaskich (szczególnie w Irlandii) jako dzień matki. Warto też wspomnieć, że w starożytności obchodzono w tym dniu święto boginii-matki Kybele.
Czwarta Niedziela Wielkiego Postu to także "Niedziela wytchnienia". Ostry rygor postny był tego dnia łagodzony. W nawiązaniu do czytanego w liturgii słowa ewangelicznego fragmentu o nakarmieniu głodnych tłumów chlebem i rybami (w liturgii katolickiej obecnie tylko w formie nadzwyczajnej formie rytu), nazywano ten dzień również "Niedzielą pięciu bochenków". Ewangelia mówi tego dnia o opiece Chrystusa nad Kościołem podążającym drogą postu. Opowiada również o ludziach, którzy doświadczywszy cudu, chcieli obwołać Jezusa królem, On jednak „odszedl sam jeden na górę”. Kościół przypomina to wydarzenie jako na kolejny znak, ukazujący, na czym polega prawdziwe królowanie Chrystusa i jak nietrwałe było odkrycie w Nim przez ludzi zapowiadanego Proroka...
Słyszymy dziś zachętę, aby odstąpić od wielkopostnej zadumy, aby cieszyć się i radość tę czerpać od Pana. Kolekta przypomina nam o tym, że już niedługo będziemy przeżywać prawdziwą wielkanocną radość, że dni wielkiego świętowania są już blisko. Słowa psalmu zachęcają:
Wysławiajcie ze mną Pana,
wspólnie wywyższajmy Jego imię(…).
Spójrzcie na Niego, a rozpromienicie się radością,
oblicza wasze nie zapłoną wstydem.
Pan wysłuchuje naszych próśb, On nas uwalnia od złego, On jest naszą pomocą. Poznajemy dziś jeszcze inne oblicze Boga. W zwyczajnej formie rytu słuchamy Ewangelii o miłosiernym Ojcu, który nie potępia tych, którzy grzeszą, tych, którzy pogubili się na swych drogach. I równocześnie możemy tę dzisiejszą przypowieść potraktować jako opowieść o nas samych, jako zachętę do tego, byśmy nie bali się stanąć przed obliczem Ojca, który kocha nas takimi, jakimi jesteśmy naprawdę – słabych i grzesznych, wciąż upadających. Potrzeba tylko naszej prawdziwej skruchy. Potrzeba naszej szczerości, o czym mówi modlitwa po komunii: Boże, Ty oświecasz każdego człowieka na ten świat przychodzącego, oświeć nasze serca światłem swojej łaski, aby nasze myśli zawsze były godne Ciebie, a nasza miłość ku Tobie szczera.
Warto wsłuchać się w liturgię tej Niedzieli, warto przyjąć tę ewangeliczną radość, płynącą ze świadomości, że czas pokuty ma nas prowadzić ku nawróceniu, ma oczyścić nasze serca, odrodzić nas, byśmy mogli stanąć przed Bogiem. Ten, który pojednał nas z sobą przez Chrystusa (z II czytania) oczekuje na nasze nawrócenie i przygarnia nas w swoim miłosierdziu.


MODLITWA DO ŚWiĘTEGO JÓZEFA

MODLITWA DO ŚWIĘTEGO. JÓZEFA

Bądź pozdrowiony, święty Józefie,
 któremu powierzono bezcenne Skarby nieba i ziemi.
 Bądź pozdrowiony, przybrany Ojcze Tego, który karmi wszystkie stworzenia świata.
 Ty bowiem po Maryi, spośród świętych, jesteś godzien naszej największej czci i miłości, bo zostałeś wybrany do najwyższej godności wychowywania, karmienia, a nawet trzymania na rękach Mesjasza, którego tak wielu królów i proroków pragnęło choćby tylko zobaczyć.
O święty Józefie, ratuj moją duszę i wyproś mi u Miłosiernego Boga tę łaskę,
 o którą pokornie proszę….. (Należy wymienić swoją prośbę).
Uproś także dla dusz czyśćcowych ulgę w ich cierpieniu. Amen.

Chwała Ojcu..(3 razy)




19 marca Święty Józef Oblubieniec Najświętszej Maryi Panny

19 marca Święty Józef
Oblubieniec Najświętszej Maryi Panny

 W sprawie szczegółów życia św. Józefa musimy polegać na tym, co przekazały o nim Ewangelie. Poświęcają mu one łącznie 26 wierszy, a jego imię wymieniają 14 razy. Osobą św. Józefa zajmują się wprawdzie bardzo żywo także apokryfy: Protoewangelia Jakuba (z w. II), Ewangelia Pseudo-Mateusza (w. VI), Ewangelia Narodzenia Maryi (w. IX), Ewangelia Tomasza (w. II) i Historia Józefa Cieśli (w. IV), opowiadając o rodzinie Józefa, jego małżeństwie, pracy i śmierci; zbyt wiele w nich jednak legend, by można je było traktować poważnie. Niewiele mówią one także o latach dzieciństwa i wczesnej młodości Józefa.
 Józef pochodził z rodu króla Dawida. Wykazuje to św. Mateusz w genealogii przodków św. Józefa. Genealogię przytacza również św. Łukasz. Ta jednak różni się zasadniczo od tej, którą nam przekazuje św. Mateusz. Już Julian Afrykański (w. III) wyraża zdanie, że jest to genealogia Najświętszej Maryi Panny. Św. Łukasz, który podał nam tak wiele szczegółów z Jej życia, mógł nam przekazać i Jej rodowód. Na mocy prawa lewiratu św. Józef mógł być synem Jakuba, a równocześnie adoptowanym synem Helego, noszącego także w tradycji chrześcijańskiej imię Joachima, który był ojcem Najświętszej Panny. Tak więc genealogia przytoczona przez św. Łukasza wyliczałaby przodków Maryi rzeczywistych, a odnośnie do Józefa - jego przodków zalegalizowanych. Taka jest dzisiaj opinia przyjęta przez wielu biblistów.
 Mimo wysokiego pochodzenia Józef nie posiadał żadnego majątku. Na życie zarabiał stolarstwem i pracą jako cieśla. Zdaniem św. Justyna (ok. 100 - ok. 166), który żył bardzo blisko czasów Apostołów, Józef wykonywał sochy drewniane i jarzma na woły. Przygotowywał więc narzędzia gospodarcze i rolnicze. Autor Pseudoewangelii Filipa (w. III) nazywa Józefa stolarzem.
 Zaręczony z Maryją, Józef stanął przed tajemnicą cudownego poczęcia. Nie był według ciała ojcem Chrystusa. Był nim jednak według prawa żydowskiego jako prawomocny małżonek Maryi. Chociaż więc Maryja porodziła Pana Jezusa dziewiczo, to jednak wobec prawa żydowskiego i otoczenia Józef był uważany za ojca Pana Jezusa. Tak go też nazywają Ewangelie. W takiej sytuacji trzeba było wykazać, że Józef pochodził w prostej linii od króla Dawida, jak to zapowiadali prorocy.
Święty Józef, oblubieniec Maryi Kiedy Józef dowiedział się, że Maryja oczekuje dziecka, wiedząc, że nie jest to jego potomek, postanowił dyskretnie usunąć się z życia Maryi, by nie narazić Jej na zhańbienie i obmowy. Wprowadzony jednak przez anioła w tajemnicę, wziął Maryję do siebie, do domu (Mt 1-2; 13, 55; Łk 1-2). Podporządkowując się dekretowi o spisie ludności, udał się z Nią do Betlejem, gdzie urodził się Jezus. Po nadaniu Dziecku imienia i przedstawieniu Go w świątyni, w obliczu prześladowania, ucieka z Matką i Dzieckiem do Egiptu. Po śmierci Heroda udaje się do Nazaretu. Po raz ostatni Józef pojawia się na kartach Pisma Świętego podczas pielgrzymki z dwunastoletnim Jezusem do Jerozolimy. Przy wystąpieniu Jezusa w roli Nauczyciela nie ma już żadnej wzmianki o Józefie. Prawdopodobnie wtedy już nie żył. Miał najpiękniejszą śmierć i pogrzeb, jaki sobie można na ziemi wyobrazić, gdyż byli przy św. Józefie w ostatnich chwilach jego życia: Jezus i Maryja. Oni też urządzili mu pogrzeb. Może dlatego tradycja nazwała go patronem dobrej śmierci.
                Ikonografia zwykła przedstawiać Józefa jako starca. W rzeczywistości był on młodzieńcem w pełni męskiej urody i sił. Sztuka chrześcijańska zostawiła wiele tysięcy wizerunków Józefa w rzeźbie i w malarstwie.