VI rocznica Tragedii Smoleńskiej

TWOJE BRYLANTY

Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL

  • https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f


sobota, 10 października 2020

DAWNO TEMU 160 LAT KOLEI ŻELAZNEJ STACJA MYSŁOWICE

DAWNO TEMU W 160 ROCZNICĘ KOLEI ŻELAZNEJ W MYSŁOWICACH

13 lat temu w październiku 2007 roku do Mysłowic [1] przyjechał zabytkowy pociąg. [2] Dla wielu mieszkańców to atrakcja. Tak też licznie przybyli na peron. 160 rocznica kolei żelaznej [3]na ziemiach Polskich to świetna okazja, aby zapoznać się też z pracą kolejarzy.
Para buch!
 Tak widzieliśmy zmierzający od strony byłej kopalni „Mysłowice” zabytkowy pociąg. Stukotem lokomotywy dotarł na peron, gdzie grupka młodych ludzi prezentowała stroje emigrantów z Europy Środkowo-Wschodniej. [4] W dawnych czasach XIX wieku to właśnie z Mysłowic wyjeżdżali za chlebem do Ameryki.



Gości z pociągu przywitał Mysław i Jan Chrzciciel patron miasta. Zatrzymajmy się już na samej lokomotywie.

Historia tej zabytkowej lokomotywy [5] sięga 1943 roku kiedy to została wyprodukowana. Lokomotywa jest oznaczona symbolem Ty2. Warto tu dodać że te modele lokomotyw służyły na froncie drugiej wojny światowej. 





A sama lokomotywa waży 147 ton i uzyskuje prędkość 80 kilometrów na godzinę. Do przejechania 200 km zużywa 10 ton węgla i 30 ton wody. 13 października 1847 roku o godzinie 9:30 wyruszył z Krakowa [6] do Mysłowic pierwszy pociąg. Wtedy to pogoda była mglista Swoje słowo dla licznie zgromadzonej publiczności skierował biskup L. Łętowski [7], to ówczesny administrator diecezji Krakowsko –Kieleckiej. Potem pobłogosławił lokomotywę i tak punktualnie z uderzeniem godziny wpół do dziesiątej pierwszy parowiec Krakowski wyruszył do Prus. Jedną z pasażerek nowo otwartej linii kolejowej była jadąca do Wrocławia na spotkanie matka Juliusza Słowackiego, Salomea Becu [8].
Wśród uczestników przejazdu byli ówcześni Krakowscy posłowie Krzyżanowski, Lange i Jakubowski oraz hrabia Potocki. Ten pierwszy parowóz nosił swoją nazwę „Kraków” i model srebrnego parowozu zobaczymy w Muzeum Historycznym Krakowa. Początkowo do Mysłowic kursowały dwa pociągi. 13 października 2007 roku w Krakowie rozpoczęły się główne uroczystości 160 rocznicy kolei żelaznych.
Na peron 1 w kłębach buchającej pary wjechał pociąg retro z trzema wagonami, a o godzinie 12:16 wyruszył do Jaworzno Szczakowa. [9]
Gdzie o godzinie 14 spotkały się trzy pociągi z Krakowa, Sosnowca i Katowic. Tam też została odsłonięta tablica okolicznościowa. Dziś koleje Śląskie mają nowoczesny tabor napędzany już elektrycznie.
JZ [10]
DO GALERI FOTOGRAFII

Podróżnicy polecają sprawdzoną bazę noclegową





[1] Mysłowice -Miasto na Śląsku.
[2] Zabytkowy pociąg „retro” - do Mysłowic przybył o 13:55 13 października 2007 roku z Katowic.
[3] 160 rocznica kolei żelaznej na ziemiach Polskich 13 październik 2007 roku –uroczystość w Mysłowicach.
[4] Grupa młodych ludzi przebrała się  w stroje  epoki XIX wieku jako emigranci Europy Środkowo-wschodniej
[5] Lokomotywa  wyprodukowana w 1943 roku z nazwa Ty2 warzy 147 ton do wytworzenia pary zużywa 10 ton węgla na 200 kilometrów, samej wody potrzebuje 30 ton. Parowóz na trasie jeździł z prędkości 80 Km / godzinę.
[6] Kraków 13 października 1847 roku o godzinie 9:30 wyruszył z Krakowa do Mysłowic pierwszy pociąg
[7] Biskup Ludwik Łętowski urodzony 13 września 1786 roku w Borowej, zmarł 25 sierpnia 1868 roku w Krakowie  - administrator diecezji Krakowsko – Kieleckiej poświęcił lokomotywę.
[8] Salomea Becu – matka Juliusza Słowackiego – pierwsza pasażerka nowo otwartej linii kolejowej.
[9] Jaworzno Szczakowa  -odsłonięcie pamiątkowej tablicy w 160 rocznicę kolei żelaznej.
[10] Jacek Źróbek –Członek Archikonfraterni Literackiej od 2000 roku, podróżnik, fotograf, - udział w konkursach World Press photo, reporter pasjonat turystyki górskiej, miejskiej, pisarz, dziennikarz, Katolik blogowy redaktor parafialnego ,,Dzwonka Janowskiego” lata 2007- 2018, oraz współautor publikacji w gazecie „Co tydzień”, i innych, książkowych religijnych między innymi o Prymasie Józefie Glempie. Autor zdjęć i filmów podróżniczych.
Autor kilku wystaw. Między innymi wystawy o dekanacie Mysłowickim w 140 rocznicę istnienia.
W działalności publicznej- współpraca z Muzeum Miasta Mysłowice, dla Śląska – współpraca z Stowarzyszeniem –Solidarni 2010, oraz wspieranie patriotycznych inicjatyw dla Ojczyzny. Byłem fotografem kilku wielkich wydarzeń i uroczystości państwowych w Polsce i Europie. Moje szlaki przemierzone to południowe, północne , zachodnie, w niewielkiej część wschodnia.

środa, 7 października 2020

ŚLUZA ŁABĘDY INDUSTRIADA 2020

SZLAKIEM ZABYTKÓW TECHNIKI – GLIWICE
ŚLUZA ŁABĘDY - SZLAK KANAŁU GLIWICKIEGO

Na wodnym szlaku kanału Gliwickiego [1] zobaczymy 6 budowli hydrotechniczny nazywanych śluzami wodnymi.[2]
Jakie znaczenie mają te budowle ?
Hydrotechniczne budowle wznoszone są na rzekach, jeziorach do pokonywania różnic poziomu wody przez jednostki pływające.
Historia śluz jest dość stara, sięga czasów starożytnych w Azji, a Europie średniowiecza. Pierwsza śluza została wynaleziona w Chinach w 984 roku przez Qiano Weiyue [3] w prowincji Huainan. Wcześniej były to pochylnie. Łodzie wciągano w górę za pomocą lin naciąganych na kabestanach obracanych przez woły.
 Qiao zbudował konstrukcję z dwojgiem wrót przykrytym zadaszeniem. Wynalazek szybko się rozpowszechnił umożliwiając transport i przebudowę w XI wieku kanału Magicznego. [4] Pierwsza znana śluza komorowa w Europie pochodzi z 1373 roku. [5] W Polsce znajdziemy aż 108 śluz wodnych.[6]
Jedna z najciekawszych to śluza sucha [7] na kanale Ostródzko –Elbląskim i uznany jest za zabytek techniki. Sam kanał był budowany w latach 1844-1860.Wróćmy już do kanału Gliwickiego. 

Wypływając z Marini Gliwickiej pierwszą śluzą jest Śluza Łabędy. [8] 
Zatrzymajmy się na chwilę tam. 

Śluza Łabędy to jedna z 6 śluz Kanału gliwickiego znajdująca się na 38 kilometrze. Śluza ta jest dwukomorowa bliźniacza i przystosowana jest do śluzowania oszczędnego. 

Sam kanał jest zamykany zasuwą płaską, a głowice śluzy górne i dolne wykonane są jako konstrukcja żelbetonowa. Ściany wanny komór są kotwione Brusami laseronowymi.
A sam stopień wodny spiętrzenia wody wynosi 4, 20 metra .W czasie śluzowania zużycie wynosi 3900m³. I trwa niedługo.
JZ [9]




DO GALERI FOTOGRAFII



Podróżnicy polecają sprawdzoną bazę noclegową




[1] Dawny kanał Kłodnicki - to droga wodna łącząca Zabrze – Kędzierzyn –Koźle z niemieckiego Klodnitz – Kanal. Zbudowana w latach 1792 – 1892.
W zamyśle było uregulowanie rzeki Kłodnicy jako drogi wodnej. 12 lutego 1788 roku hrabia Karl Georg von Hoym ówczesny minister przedstawia projekt inspektorowi Gesche specjaliście od transportu wodnego. Warto tu dodać że aby upamiętnić budowę kanału połączenie Gliwic z morzem Bałtyckim na rynku Gliwickim zobaczymy przy ratuszu fontannę Neptuna autorstwa Johannesa Nitschego. Ostatecznie kanał Kłodnicki został zasypany, a w jego miejsce powstał kanał Gliwicki wybudowany w latach 1935-1939.
[2] Śluza wodna z Niemieckiego to Schleuse , Z łacińskiego to sclusa exclusa, co w znaczeniu ma wykluczać, wstrzymywać lub nie dopuszczać. Śluzy to budowle hydrotechniczne budowane na kanałach żeglugowych rzek jezior. Mają za zadanie pokonywać różnicę poziomu wody przez statki barki .
[3] Qiano Weiyue pierwszy wynalazł i wybudował śluzę tzw.: komorową w 984 roku w Chinach i znajdowała się na rzece Zachodniej w dzisiejszej prowincji Huainan. Konstrukcja ta miała długość 76,2 metra i umożliwiała pokonanie różnicy poziomów od 1,22do 1,50 metra .
[4] Kanał Magiczny – zwany też Lingqu  to pierwszy żeglugowy kanał na świecie Mieszczący się w regionie Guangxi w Chinach . Kanał ten był budowany na rozkaz pierwszego Cesarza Chin w 219- 214 roku przed naszą erą.
[5] 1373 rok pierwsza śluza wodna w Europie .
[6] W Polsce mamy 108 czynnych śluz wodnych.
[7] Jedyna w Polsce zabytkowa śluza sucha znajduje się na kanale Ostródzko-Elbląskim
[8] Śluza Łabędy to dwukomorowa śluza wodna znajdująca się  na 38 kilometrze kanału Gliwickiego i jest z zasuwą płaską.
[9] Jacek Źróbek –Członek Archikonfraterni Literackiej od 2000 roku, podróżnik, fotograf, - udział w konkursach World Press photo, reporter pasjonat turystyki górskiej, miejskiej, pisarz, dziennikarz, Katolik blogowy redaktor parafialnego ,,Dzwonka Janowskiego” lata 2007- 2018, oraz współautor publikacji w gazecie „Co tydzień”, i innych, książkowych religijnych między innymi o Prymasie Józefie Glempie. Autor zdjęć i filmów podróżniczych.
Autor kilku wystaw. Między innymi wystawy o dekanacie Mysłowickim w 140 rocznicę istnienia.
W działalności publicznej- współpraca z Muzeum Miasta Mysłowice, dla Śląska – współpraca z Stowarzyszeniem –Solidarni 2010, oraz wspieranie patriotycznych inicjatyw dla Ojczyzny. Byłem fotografem kilku wielkich wydarzeń i uroczystości państwowych w Polsce i Europie. Moje szlaki przemierzone to południowe, północne , zachodnie, w niewielkiej część wschodnia.

sobota, 3 października 2020

Modlitwa na każdy tydzień 4 październik 20

MODLITWA NA KAŻDY TYDZIEŃ

Wszechmogący, [1]
wieczny Boże,
Twoja hojność przewyższa zasługi
i pragnienia modlących się do Ciebie;
okaż nam swoje miłosierdzie,
odpuść grzechy,
które niepokoją nasze sumienia,
i udziel nam również tego ,
o co nie ośmielamy się prosić.
Amen.



[1] Modlitwa na każdy tydzień - GN 40

czwartek, 1 października 2020

SZLAK ZABYTKÓW TECHNIKI SZTOLNIA KRÓLOWA LUIZA W ZABRZU

SZLAKIEM ZABYTKÓW TECHNIKI – ZABRZE
SZTOLNIA KRÓLOWA LUIZA

 Na industrialnym szlaku Zabytków Techniki [1] - Śląska ziemia daje dość ciekawy szlak przemysłowy.
Dwa ciekawe zabytki - sztolnie mogą uchodzić za doskonały przykład wykorzystania natury w przemyśle. Najbardziej znaną sztolnią jest znajdująca się w Tarnowskich Górach sztolnia „Czarnego Pstrąga” [2] wpisana na światową listę UNESCO.
Ale my zatrzymamy się w innym kompleksie Zabrzańskiej „Sztolni Królowej Luiza” i kopalni.
Pierwotnie Zabrze [3] było małą rolniczą wioską. Leżącą pomiędzy dwoma szlakami Bytomia, a Gliwicami. Pierwsza wzmianka pochodzi z 1295 roku jako Sadbre sive Cuncznidorf - co ma oznaczać jako miejsce za debrami zarośniętymi dołami z płynącym wśród wzgórz strumieniem. Jeszcze w 1672 roku samo Zabrze zamieszkiwało tylko 34 gospodarzy.
Jest rok 1675 wtedy to nabywa ziemie Zabrzańskie kanclerz baron Jerzy Welczek (Wilczek) [4] i rozpoczyna się rozwój gospodarczy tych terenów. Gdzie powstaje browar, młyny wodne, tartaki. Ale najważniejszym odkryciem przez Salomona Isaaca (Izaak) z Brabantu [5] w 24 listopada 1790 roku, były pokłady węgla o grubości 1 metra. To właśnie Fryderyk Wilhelm von Reden [6] zlecił poszukiwanie węgla dla potrzeb przemysłu. Na północnych ziemiach Zabrza zwanych Carnall powstaje w 1796 roku pierwsza państwowa Kopalnia Królowa Luiza. [7] Tak rozpoczęła się historia rozwoju przemysłu ciężkiego na Górnym Śląsku. A sam obszar pola górniczego kopalni wynosił 19 km i wydobywano 3miliony ton węgla rocznie.
Chociaż pokłady węgla były blisko powierzchni ziemi, to dla górników problemem była woda. 

Tak też w czerwcu 1799 roku rozpoczęto budowę podziemnego szlaku wodnego [8] tzw. sztolni i służył do spływu węgla. Sztolnię budowano aż 64 lat do 10 października 1863 roku. Sama kopalnia z czasem stała się najnowocześniejszą kopalnią w Europie. 
W kopalni zamontowano wyciągową maszynę parową [9] w 1795 roku. 
Sama sztolnia była łącznikiem w transporcie wodnym. Woda spływała sztolnią w naturalny sposób, od najwyższego punktu do najniższego. Węgiel był ładowany na łodzie, transportowany do kanału Kłodnickiego i spławiany rzeką do dalekich Prus i innych zakątków Europy. Dziś część trasy wodnej jest udostępniona turystom i ma długość 14 kilometrów.
JZ [10]



Podróżnicy polecają sprawdzoną bazę noclegową





[1] Szlak Zabytków Techniki - to po industrialne obiekty przemysłowe  znajdujące  się w Województwie Śląskim mieszczące się 26 miastach .Szlak odwołuje się do tradycji kopal, hut, wody, czy prasy. Cechą wspólną są dawne maszyny przemysłowe - kiedyś napędzane parą wodną. 26 wrzesień 2020 roku – Święto szlaku zabytków Techniki - INDUSTRIADA 2020 - tytuł tegorocznej edycji to „Natura w Przemyśle”.
[2] Sztolnia Czarnego Pstrąga i kopalnia srebra – kompleks znajdujący się w Tarnowskich Górach i jest arcydziełem podziemnej hydrotechniki. Sama sztolnia dla turystów jest udostępniana w fragmencie.  Ulica Repecka, park Repecki Tarnowskie Góry.
[3] Zabrze –miasto na Górnym Śląsku znajdujące się pomiędzy Gliwicami, a Katowicami. Pierwotnie była to mała wioska. Pierwsza wzmianka pisana pochodzi z 1295 roku i mówiła „Sadre sive Cuncznidorf” - co w tłumaczeniu to miejsce za debrami i zarośniętymi dołami płynącym wzdłuż strumieniem. Samo miasto Zabrze  prawa miejskie  otrzymało dopiero niedawno 1 października 1922 roku i było to rozporządzenie Pruskiego Rządu Państwowego z dnia 22 września 1922 roku. Gmina nazywała się Hindenburg .
[4] W 1675 ziemie Zabrzańskie nabywa kanclerz baron Jerzy Welczek (Wilczek)
[5] Salomon Isaac (Izaak) z Brabantu - odkrywa pokłady węgla 24 listopada 1790 roku.
[6] Fryderyk Wilhelm von Reden ( Friedrich Wilhelm von Reden) urodzony 23 marca 1752 roku w Hameln, zmarł 3 lipca 1815 roku w Bukowcu - był niemieckim dyrektorem Wyższego Urzędu Górniczego we Wrocławiu ,póżniej ministrem w rządzie Pruskim. Zasłużył się w rozwój przemysłu na Górnym Śląsku. W 1786 roku otrzymuje tytuł hrabiowski z rąk króla Fryderyka Wilhelma II. W 50 rocznicę od uruchomienia pierwszego pieca Hutniczego w Królewskiej Hucie – dziś Chorzów powstał pomnik dwa razy został zburzony ostatecznie trzeci na Chorzowskim rynku postawiono 6 września 2002 roku i był autorstwa Tyskiego rzeźbiarza Augusta Dyrdy. W inskrypcji zostały zawarte słowa: (…) Miłośnicy Miasta Chorzów po zniszczeniach zrekonstruowali pomnik wielkiego człowieka twórcy przemysłu XVIII i XIX wieku na Śląsku, oddając tym cześć Fryderykowi Wilhelowi Hrabiemu von Reden.
[7] Królowa Luiza - Pierwsza kopalnia w Zabrzu powstała w 1796 roku znajdująca się na północnych ziemiach zwanych Carnall.
[8] W czerwcu 1799 roku rozpoczęto drążyć sztolnię ukończono dopiero po 64 latach w 1863 roku. Sama sztolnia ciągnęła się od kopalni „Król” w Królewskiej Hucie –dziś to Chorzów do kopalni „Królowa Luiza” w Zaborzu i do dzisiejszej ulicy: Miarki. Sztolnia służyła do transportu węgla i odwodnienia . W latach 1792 -1822  zbudowano kanał Kłodnicki co było przedłużeniem Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej.
[9] W maszynowni szybu Carnall - znajduje się parowa maszyna wyciągowa wyprodukowana w 1915 roku w hucie Eisenhütte Prinz Rudolfh w niemieckim Dülmen o mocy 2 tysięcy koni mechanicznych i jest uruchomiana dla zwiedzających.
[10] Jacek Źróbek –Członek Archikonfraterni Literackiej od 2000 roku, podróżnik, fotograf, - udział w konkursach World Press photo, reporter pasjonat turystyki górskiej, miejskiej, pisarz, dziennikarz, Katolik blogowy redaktor parafialnego ,,Dzwonka Janowskiego” lata 2007- 2018, oraz współautor publikacji w gazecie „Co tydzień”, i innych, książkowych religijnych między innymi o Prymasie Józefie Glempie. Autor zdjęć i filmów podróżniczych.
Autor kilku wystaw. Między innymi wystawy o dekanacie Mysłowickim w 140 rocznicę istnienia.
W działalności publicznej- współpraca z Muzeum Miasta Mysłowice, dla Śląska – współpraca z Stowarzyszeniem –Solidarni 2010, oraz wspieranie patriotycznych inicjatyw dla Ojczyzny. Byłem fotografem kilku wielkich wydarzeń i uroczystości państwowych w Polsce i Europie. Moje szlaki przemierzone to południowe, północne , zachodnie, w niewielkiej część wschodnia.

W MIGAWCE APARATU

Industriada -Natura w Przemyśle