VI rocznica Tragedii Smoleńskiej

TWOJE BRYLANTY

Twoje brylanty dobra inwestycja
Coś dla pań i nie tylko
kod polecający
JD9HRL

  • https://e-brylanty.pl/?mw_aref=169eed8de9fecdf123d6a14fc0d7307f


sobota, 19 marca 2016

Rola bioetyki w genetyce

Rola bioetyki w genetyce

"Rozwój techniki oraz naznaczony panowaniem
 techniki rozwój cywilizacji współczesnej,
domaga się proporcjonalnego rozwoju moralności i etyki.
Tymczasem ten drugi zdaje się , niestety, wciąż pozostawać w tyle".
Jan Paweł II[1]

Chociaż historia genetyki jest stosunkowo krótka, to ma ona coraz większy wpływ na człowieka. A wszystko zaczęło się od terapii genowej, czyli wprowadzania prawidłowego genu do komórki, która wykazywała brak tego genu lub miała jego zmutowaną formę. Potem powstawały różne sposoby, techniki i metody tej terapii. Wszystkie miały na celu eliminowanie groźnych chorób i poprawę zdrowia ludzkiego. Następnie genetycy uznali, że poprawianie jednego genu to za mało, więc zaczęli manipulować w całym zestawie genów, czyli w genomie i modyfikować informację genetyczną, inaczej mówiąc wprowadzać chirurgię genową, która stała się praktycznym zastosowaniem metody inżynierii genetycznej[2]. Chirurgia genowa może mieć charakter terapii czysto leczniczej, działającej w obrębie komórek ciała czyli komórek somatycznych lub komórek rozrodczych. Celem terapii somatycznej mogą być różne narządy np. wątroba skóra, płuca, serce, mózg, czy naczynia krwionośne a nawet szpik kostny. Chodzi wtedy o leczenie, ratowanie życia chorych i niesienie im ulgi. Ta technologia nadal jednak pozostaje w fazie eksperymentalnej i nie osiągnęła jeszcze odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Jeżeli chodzi o terapię genową komórek rozrodczych to obejmuje ona gamety żeńskie i męskie[3], więc zmiany w nich wprowadzone mogą być dziedziczone przez potomstwo, czyli jej celem jest poprawa lub zmiana genomu tak, aby jego ulepszona forma przekazana została potomkom w przyszłych pokoleniach. Chodzi wtedy o tzw. korzyści eugeniczne [4]polegające na eliminowaniu dziedzicznych chorób (upośledzeń fizycznych czy umysłowych).  Na razie takie modyfikacje dokonywane są wyłącznie na zwierzętach, ponieważ ta terapia u ludzi, budzi poważne obawy natury etycznej. Oprócz terapii genowej leczniczej inżynieria genetyczna zajmuje się ingerencją w genom organizmu w celach nieterapeutycznych, czyli w celach poznawczych, naukowych, eksperymentalnych czy eugenicznych. Są one realizowane w świecie roślin i zwierząt. Niestety, czasem są podejmowane także próby ingerencji w genom ludzki. W świecie roślin często dąży się do ulepszenia roślin ważnych dla rolnictwa. Stąd GMO[5], czyli Organizmy Modyfikowane Genetyczne. Są to organizmy, których materiał genetyczny został zmieniony sztucznie albo poprzez wybiórcze krzyżówki i reprodukcję. Ich modyfikacje nadają organizmowi pożądaną cechę , niewystępującą u niego naturalnie. Pierwszym organizmem GMO był tytoń, a pierwszym wprowadzonym do sprzedaży był pomidor Flavr Savr, który znosił transport i dłużej zachowywał świeżość. Często modyfikowanymi roślinami są; kukurydza, soja, pomidor, rzepak, tytoń i ziemniak. Kraje produkujące najwięcej GMO to USA, Argentyna, Kanada, Brazylia, Chiny i RPA. W Europie wykorzystywanie organizmów modyfikowanych genetycznie jest regulowane Dyrektywą 2001/18/EC Parlamentu Europejskiego I Rady Europy [6]z 12 marca 2001 r. W Polsce obowiązują dwie ustawy z 22 czerwca 2001r. i z 21 maja 2003 r. dotyczące tej problematyki. Modyfikacje u zwierząt nie są tak popularne, głównie ze względu na trudności w samym procesie, który jest bardzo skomplikowany, długotrwały i kosztowny. Doświadczenia przeprowadza się na nielicznych organizmach: muszce owocowej, doświadczalnych ssakach ( np. myszy, owce, króliki, świnie) i rybach. Chodzi o lepsze odmiany hodowlane i produkcję ważnych w lecznictwie białek.Inżynieria genetyczna może stanowić dla współczesnego człowieka zarówno wiele dobrodziejstw jak i wiele zagrożeń.  Może rozwiązać wiele problemów globalnych np. głód na świecie, choroby genetyczne, skażenie środowiska. Niestety, może też spowodować epidemie o podłożu genetycznym, powstanie nowych broni biologicznych, wreszcie eliminując choroby może pokusić się o „wyprodukowanie” człowieka doskonałego, czy uznać, że człowiek sam może pokierować ewolucją przyrody i człowieka.  A to nieuchronnie przybliża światu wizję apokaliptyczną. Stąd działania człowieka w zakresie manipulacji genetycznych ( tak jak każde inne działania ) muszą być świadome i dobrowolne, a więc odpowiedzialne, czyli podlegające także ocenie moralnej, w której należy wziąć pod uwagę zamierzone i zrealizowane cele, ich skutki oraz użyte środki.

Maria Szweda




[1] Cytat Papież Jan Paweł II
[2] Inżynieria genetyczna
[3] Gamety żeńskie i męskie
[4] Eugenika
[5] GMO -Organizmy Modyfikowane genetycznie
[6] Dyrektywa 2001/18/EC parlament Europejski I rady  Europy 12marzec 2001

DRZWI GNIEŹNIEŃSKIE

X ZJAZD GNIEŹNIEŃSKI
EUROPA NOWYCH POCZĄTKÓW Wyzwalająca moc chrześcijaństwa
11-13 marca 2016 r.

DRZWI GNIEŹNIEŃSKIE

Nawiedzając katedrę pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i świętego Wojciecha [1] w Gnieźnie przechodzimy przez drzwi Gnieźnieńskie [2]jest to jeden z najważniejszych zabytków sztuki romańskiej w Europie. Drzwi wykonane zostały Polsce w XII wieku i odlane w brązie. Fundatorem i autorem programu ikonograficznego był przypuszczalnie arcybiskup Jan z Brzeźnicy lub jego następca Zdzisław, zwany Zdziszkiem[3]. Po oględzinach kanonik Ignacy Polkowski w XIX wieku odczytał inskrypcje, że na drzwiach głównych wykonawcą drzwi był pochodzący z Francji albo z Włoch mistrz Piotr. Zatrzymajmy się na skrzydłach drzwi jak dostrzeżemy drzwi są różnej wielkości lewe wys. 328 x szer. 84 cm i prawe 323 x 83 cm). Odlane są z brązu metodą wosku traconego lewe, bardziej wypukłe w całości, a prawe w 24 częściach i zlutowane. W obu skrzydłach wmontowano kołatki w kształcie lwich głów z pierścieniami. Zauważymy też że w niektórych miejscach widoczne są pęknięcia spowodowane upadkami czy uderzeniami, oraz spawania i nadlewy powstałe podczas napraw. Ślady po kołkach wskazują na to, że metalowe drzwi były pierwotnie przymocowane do drzwi drewnianych. Dokonane badania pozwalają przypuszczać, że drzwi wykonano na miejscu za czasów Mieszka Starego około 1175 roku.[4] Przyjrzyjmy się strukturze drzwi które składają się na 18 prostokątnych kwater [5] po 9 na każdym skrzydle, które ukazują płaskorzeźbione sceny z życia świętego Wojciecha Kwatery zestawiono w ten sposób, że należy oglądać najpierw lewą stronę od dołu ku górze. I tak strona lewa przedstawia żywot świętego Wojciecha do chwili przybycia na ziemie polskie. Potem powinniśmy oglądać , od góry do dołu, prawą stronę, gdzie jest wyobrażona działalność misyjna Świętego. Narracja rozpoczyna się u dołu lewego skrzydła i kończy na dole prawego. Scena pierwsza osnuta jest wokół narodzin świętego Wojciecha, druga przedstawia ofiarowanie chorego Wojciecha w Kościele w Libicach, trzecia prezentuje oddanie Wojciecha na naukę do szkoły katedralnej w Magdeburgu, czwarta pokazuje Świętego zatopionego w samotnej modlitwie, piąta to wyniesienie Wojciecha na tron biskupi, szósta odnosi się do egzorcyzmów Świętego nad opętanym, siódma przedstawia objawienie się Chrystusa Świętemu podczas snu, a w związku z tym upomnienie przez Wojciecha czeskiego księcia Bolesława II Pobożnego[6], aby nie oddawać chrześcijan w niewolę za długi, dziewiąta to cud z dzbankiem podczas jego pobytu na Awentynie.
Prawe skrzydło [7]drzwi to sceny w całości poświęcone polskiemu epizodowi życia Świętego, a przedstawiają następujące sceny: dziesiąta – przybycie Wojciecha do kraju Prusów, jedenasta – chrzest Prusów, dwunasta – kazanie, trzynasta – ostatnią Mszę, czternasta – męczeństwo, piętnasta – wystawienie zwłok, szesnasta – wykupienie zwłok przez króla Bolesława Chrobrego[8], siedemnasta – przeniesienie relikwii świętego z Prus do Gniezna[9], osiemnasta pokazuje złożenie do grobu ciała Świętego. Tu warto zwrócić uwagę na charakterystykę sceny że można odczytywać także w linii poziomej. W ten sposób na przykład: narodziny Wojciecha dla świata doczesnego łączą się z narodzinami dla nieba, a podjęcie obowiązków duszpasterskich, usymbolizowane w pastorale, dopełnia ofiara z życia. Sceny otoczone są bordiurami, na których głównymi elementami są wici roślinne z odgałęzieniami i wplecionymi w nie różnymi motywami. Zostały tam umieszczone postacie ludzkie, gady, twory fantastyczne, ptaki i takie zwierzęta jak pies, wiewiórka, zając, kozioł i jeleń. Wśród osiemdziesięciu pięciu rozgałęzień wici rozmieszczono sześćdziesiąt cztery wyobrażenia zoomorficzne. Drzwi Gnieźnieńskie w roku jubileuszowym Miłosierdzia, a który ogłosił papież Franciszek [10] pełnią funkcję Bramy Miłosierdzia
Jacek Źróbek




[1] Katedra Gnieźnieńska
[2] Drzwi Gnieźnieńskie – zabytek romański ostatnia dekada XII wiek
[3] Fundatorzy arcybiskup Jan z Brzeźnicy lub jego następca Zdzisław
[4] Mieszko Stary – 1175 rok
[5] Płaskorzeźby to kwatery ukazujące żywot Świętego Wojciecha
[6] Upomnienie przez Wojciecha czeskiego księcia Bolesława II Pobożnego
[7] Prawe skrzydło to epizody poświęcone Polskiej części życia Świętego Wojciecha
[8] Wykupienie zwłok przez króla Bolesława Chrobrego
[9] Przeniesienie relikwii świętego z Prus do Gniezna
[10] Rok Miłosierdzia ogłoszony przez papieża Franciszka

Apel o interwencję Prokuratora Generalnego w sprawie śmierci dziecka w Szpitalu Świętej Rodziny

Apel o interwencję Prokuratora Generalnego w sprawie śmierci dziecka w Szpitalu Świętej Rodziny


Dołącz do naszej akcji i wyślij do Zbigniewa Ziobry apel o objęcie nadzorem przez Prokuratora Generalnego śledztwa w sprawie możliwości popełnienia przestępstwa w Szpitalu Świętej Rodziny w Warszawie.
Chcemy poznać prawdę o wydarzeniach nocy z 6 na 7 marca 2016 roku - o tym czy pracownicy szpitala uśmiercili dziecko, które narodziło się żywe w wyniku aborcji przeprowadzonej w 24. tygodniu ciąży. Nie pozwólmy, by w władze ignorowały kolejne sygnały mówiące o tym, że w Polsce bezprawnie odmawia się pomocy dzieciom, które wbrew zamysłom aborterów – rodzą się żywe.
 Nie przekonują nas zapewnienia przedstawicieli szpitala o tym, że wszystko przebiegło zgodnie z przepisami ustawy. Nie chcą oni stanąć w prawdzie i ujawnić choćby informacji odnośnie stanu dziecka w sytuacji sztucznego wywołania porodu.
 Mamy uzasadnione podstawy do stawiania pytań o to, czy publiczny szpital drastycznie złamał prawo. Jak wskazywał przy podobnych sytuacjach Instytut Ordo Iuris, ochrona życia dziecka narodzonego znajduje wyraz na gruncie polskiego prawa karnego, w art. 148 § 1 Kodeksu Karnego, który przewiduje odpowiedzialność karną za zabicie człowieka. „Człowiekiem” w rozumieniu tego przepisu jest również dziecko narodzone w wyniku błędnie przeprowadzonej aborcji. Orzecznictwo Sądu Najwyższego w tym zakresie jest jasne i konsekwentne. Pozostawienie samodzielnie oddychającego dziecka bez opieki w celu jego uśmiercenia stanowi zbrodnię zabójstwa!
link do protestu znajdziesz tu https://www.protestuj.pl/kampanie/potwierdz/uid/04e32832fa2592b52839de60e9f37da1

Szanowny Pan
Zbigniew Ziobro
Minister Sprawiedliwości
Prokurator Generalny

Szanowny Panie Prokuratorze,

zwracam się do Pana z apelem o objęcie bezpośrednim nadzorem postępowania, które prowadzone jest w sprawie śmierci dziecka narodzonego w wyniku nieudanego zabiegu aborcji, co miało miejsce w nocy z 6 na 7 marca 2016 r. w Szpitalu Świętej Rodziny w Warszawie.

Piszę do Pana, gdyż bardzo poruszyły mnie medialne doniesienia, mówiące o niesłychanym, haniebnym czynie, którego mieli dopuścić się pracownicy szpitala. Piszę także dlatego, iż wiem o zawiadomieniu, jakie w warszawskiej prokuraturze złożył ksiądz Ryszard Halwa (SAC) z Fundacji S.O.S. Obrony Życia Poczętego w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa polegającego na pozostawieniu bez jakiejkolwiek pomocy i opieki dziecka, co stało się bezpośrednią przyczyną jego śmierci.

Prawdopodobnie jesteśmy świadkami niewyobrażalnej tragedii, której dokładne zbadanie i doprowadzenie do ukarania osób za nią odpowiedzialnych powinno być jak najszybciej podjęte w imię prawdy i elementarnej sprawiedliwości.

Skandaliczne jest to, że placówka, która przyjęła za patronów Świętą Rodzinę, nie chce ujawnić publicznie pełnej prawdy o zdarzeniach, o których dowiadujemy się z nieoficjalnych informacji.

Dlatego bardzo Pana proszę o podjęcie starań na rzecz niezwłocznego wyjaśnienia tej bulwersującej sprawy i poinformowania opinii publicznej o tym, czy:
  • do wykonania zabiegu aborcji użyto zakazanych w Polsce środków wczesnoporonnych?
  • dziecko urodziło się żywe?
  • nie przystąpiono do ratowania życia dziecka, w wyniku czego umierało ono przez godzinę?
  • znane są osoby odpowiedzialne za te rażące naruszenia prawa?

Panie Prokuratorze, proszę zważyć na jeszcze jedną rzecz! Jeżeli potwierdzą się informacje przekazane prokuraturze przez ks. Halwę, będzie to oznaczało, że szpital, który ze swej istoty powołany jest do niesienia pomocy ludziom chorym oraz do ratowania życia, stał się miejscem haniebnego mordu dziecka.

Raz jeszcze apeluję do Pana o objęcie nadzorem postępowania w tej sprawie i udzielenie publicznej informacji o wynikach śledztwa.


LITANIA DO ŚW. JÓZEFA

LITANIA DO ŚW. JÓZEFA

Kyrie, elejson.
Chryste, elejson.
Kyrie, elejson.
Chryste, usłysz nas.
Chryste, wysłuchaj nas.
Ojcze z nieba, Boże, zmiłuj się nad nami.
Synu, Odkupicielu świata, Boże,
Duchu Święty, Boże,
Święta Trójco, Jedyny Boże, zmiłuj się nad nami.
Święta Maryjo, módl się za nami.
Święty Józefie,
Przesławny Potomku Dawida,
Światło Patriarchów,
Oblubieńcze Bogarodzicy,
Przeczysty Stróżu Dziewicy,
Żywicielu Syna Bożego,
Troskliwy Obrońco Chrystusa,
Głowo Najświętszej Rodziny,
Józefie najsprawiedliwszy,
Józefie najczystszy,
Józefie najroztropniejszy,
Józefie najmężniejszy,
Józefie najposłuszniejszy,
Józefie najwierniejszy,
Zwierciadło cierpliwości,
Miłośniku ubóstwa,
Wzorze pracujących,
Ozdobo życia rodzinnego,
Opiekunie dziewic,
Podporo rodzin,
Pociecho nieszczęśliwych,
Nadziejo chorych,
Patronie umierających,
Postrachu duchów piekielnych,
Opiekunie Kościoła świętego,
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata,
przepuść nam, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata,
wysłuchaj nas, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata,
zmiłuj się nad nami, Panie.
P.: Ustanowił go panem domu swego.
W.: I zarządcą wszystkich posiadłości swoich.
Módlmy się:
Boże, Ty w niewysłowionej Opatrzności wybrałeś świętego Józefa na Oblubieńca Najświętszej Rodzicielki Twojego Syna, spraw, abyśmy oddając Mu na ziemi cześć jako Opiekunowi, zasłużyli na jego orędownictwo w niebie. Przez Chrystusa, Pana naszego.
W Amen.


czwartek, 17 marca 2016

Niedziela Palmowa - II Niedziela Męki Pańskiej

Niedziela Palmowa - II Niedziela Męki Pańskiej

Liturgia Niedzieli Palmowej jest rozpięta między dwoma momentami: radosną procesją z palmami oraz czytaniem - jako Ewangelii - Męki naszego Pana Jezusa Chrystusa. W ten sposób Kościół podkreśla, że triumf Chrystusa i Jego Ofiara są ze sobą nierozerwalnie związane.
Bardziej uroczyste niż zwykle rozpoczęcie Mszy św. ma swoją wielowiekową historię. W Jerozolimie już w IV w. patriarcha dosiadał oślicy i otoczony radującymi się tłumami wjeżdżał na niej z Góry Oliwnej do miasta. Zwyczaj ten wszedł w powszechną praktykę na Zachodzie w wieku V i VI. Zwyczaj poświęcania palm wprowadzono do liturgii dopiero w wieku XI. 
W tradycyjnej liturgii jest zwyczaj, że celebrans wychodzi w Niedzielę Palmową przed kościół, a bramę świątyni zamyka się. Kapłan uderza w nią krzyżem trzykrotnie, wtedy dopiero brama otwiera się i kapłan z uczestnikami procesji wstępuje do wnętrza kościoła, aby odprawić Mszę świętą. Symbol ten ma wiernym przypominać, że zamknięte niebo zostało nam otworzone dzięki zasłudze krzyżowej śmierci Chrystusa.
Po reformie liturgii kapłan w Niedzielę Palmową nie przywdziewa szat pokutnych, fioletowych, ale czerwone. Procesja zaś ma charakter triumfalny. Chrystus wkracza do świętego miasta jako jego Król i Pan, odbiera spontaniczny hołd od mieszkańców Jerozolimy. Przez to Kościół chce podkreślić, że kiedy Chrystus Pan za kilka dni podejmie się tak okrutnej śmierci, to jednak nigdy nie pozbawi się swojego majestatu królewskiego i prawa do panowania. Przez mękę zaś swoją i śmierć to prawo jedynie umocni. Godność królewską Chrystusa Pana akcentują antyfony i pieśni, które śpiewa się w czasie rozdawania palm i procesji. 
W XI w. pojawił się zwyczaj święcenia palm. Wierni przechowują je przez cały rok, aby w następnym roku mogły zostać spalone na popiół, którym są posypywane nasze głowy w Środę Popielcową. Procesja z palmami jest z jednej strony upamiętnieniem wydarzenia sprzed wieków, z drugiej zaś - naszym kroczeniem wraz z Chrystusem ku ofierze, którą dzisiaj jest Msza święta. Ogłaszając Chrystusa Królem zgadzamy się w ten sposób na to, że nasza droga do Ojca prowadzi zawsze przez krzyż.


Chwalebne Misterium Męki Pańskiej Sanktuarium Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej w Piekarach Śląskich



   Porządek Nabożeństw w Wielkim Tygodniu
  20.03-27.03.2016
Chwalebne Misterium Męki Pańskiej
Sanktuarium Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej 
                                   w Piekarach Śląskich

Niedziela Palmowa Męki Pańskiej 20.03.2016
6.30 – odsłonięcie cudownego obrazu Matki Bożej Piekarskiej, Msza Święta
7.30 – Msza Święta
9.00 – Msza Święta
9.30 – KALWARIA – UL. BYTOMSKA – BAZYLIKA
             MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ
           Wjazd  Pana Jezusa do Jerozolimy
             Wypędzenie przekupniów
             Poświęcenie palm
             Procesja z palmami do Bazyliki  
10.30 – Msza Święta
12.00 – Msza Święta
14.00 – Msza Święta
15. 00 Gorzkie Żale z kazaniem pasyjnym
16. 00 – Msza Święta
18.00 – Różaniec
18.30 – Msza Święta i zasłonięcie cudownego obrazu

ŚWIĘTE TRIDUUM PASCHALNE
Wielki Czwartek 24.03.2016
9.00 – BAZYLIKA – RAJSKI PLAC – KALWARIA:
             Gorzkie Żale część  I i II
             Kazanie Pasyjne
             MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ
             Ostatnia Wieczerza
             Modlitwa w Ogrójcu
             Zdrada i pojmanie
             Jezus wtrącony do rzeki Cedron
             Poniżenie u Annasza
             Zaparcie się Piotra
             Sąd u Kajfasza i uwięzienie

18.30 – MSZA ŚWIĘTA WIECZERZY PAŃSKIEJ W BAZYLICE
               Przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Ciemnicy  -  Adoracja do 22.00

Wielki Piątek  25.03.2016
9.00  – BAZYLIKA  – UL. BYTOMSKA – KALWARIA:
            Gorzkie Żale część III
            Kazanie Pasyjne
            Misteria z udziałem abp Wiktora Skworca
            Formowanie procesji na ul. Bytomskiej
            MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ
             Lament Matki Najświętszej
             Procesja Pasyjna do pałacu Kajfasza
             Jezus przed Sanhedrynem
             Jezus pierwszy raz przed Piłatem
             Jezus przed Herodem
             Dekret Piłata (Wejście pokutne po świętych schodach)
             Biczowanie
             Droga Krzyżowa na  Wzgórze Ukrzyżowania
             Złożenie do Grobu
             Liturgiczne zakończenie Misterium
             Adoracja Krzyża i relikwii Krzyża Świętego
15.00 – RAJSKI PLAC:
               Koronka do Bożego Miłosierdzia
               Droga Krzyżowa

18.30 – LITURGIA WIELKIEGO PIĄTKU W BAZYLICE
          Przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Bożego Grobu, adoracja do 22.00
Wielka Sobota 26.03.2016
Poświęcenie pokarmów na Rajskim Placu
Adoracja Najświętszego Sakramentu w Bożym Grobie
20.00 - LITURGIA WIELKIEJ SOBOTY W BAZYLICE
               Procesja  Rezurekcyjna

         W CZASIE TRIDUM W BAZYLICE OKAZJA DO INDYWIDUALNEJ MODLITWY
                                         ORAZ SAKRAMENTU POKUTY I POJEDNANIA








„Chrzest święty Wojciech Polska dziedzictwo średniowiecznego Gniezna”

poniedziałek, 14 marca 2016

MODLITWA PRYMASA – RACHUNEK SUMIENIA POLSKIEGO CHRZEŚCIJAŃSTWA

MODLITWA PRYMASA – RACHUNEK SUMIENIA POLSKIEGO CHRZEŚCIJAŃSTWA
X ZJAZD GNIEŹNIEŃSKI[1]
11 marzec 2016 – Katedra Gnieźnieńska


Boże sprawiedliwy i miłosierny,
Który w 1050 rocznicę Chrztu twego sługi,
Księcia Mieszka I jego poddanych,
Pozwalasz nam trwać tu zjednoczonym na modlitwie w katedrze Gnieźnieńskiej u grobu świętego Wojciecha,
Patrona jednego niepodzielonego Kościoła,
Patrona Polski- daj nam odwagę nowego początku w życiu każdego z nas,
Naszych rodzin , naszych wspólnot, naszych parafii,
Naszej ojczyzny, naszej Europy, naszego świata,
W życiu całego Kościoła Chrystusowego.
Daj nam tę łaskę,
Aby trzecie tysiąclecie chrześcijaństwa stawało się czasem jednoczenia Twoich wiernych.
Pozwól abyśmy -każdy z nas osobiście i wszyscy razem – nieśli we współczesny świat wspólne świadectwo Ewangelii i miłosiernej miłości Boga. Spraw,
Aby dzięki Twojej łasce nasza rodziny,
Wspólnoty , miasta , kraje,
Kontynenty stawały się bardziej ludzkie i przez to bardziej chrześcijańskie.
Prosimy Cię o to przez Chrystusa, Pana naszego
Amen




[1] Katedra Gnieźnieńska nabożeństwo ekumeniczne -rachunek sumienia Polskiego chrześcijanina X zjazd Gnieźnieński 11 marzec 2016  Prymas Polski Arcybiskup Wojciech Polak 

niedziela, 13 marca 2016

Przesłanie X Zjazdu Gnieźnieńskiego - NOWY CZŁOWIEK W KAŻDYM Z NAS

NOWY CZŁOWIEK W KAŻDYM Z NAS
Przesłanie X Zjazdu Gnieźnieńskiego
„Europa nowych początków. Wyzwalająca moc chrześcijaństwa’’
11-13 marca 2016 roku [1]

Bez Chrystusa nie sposób zrozumieć polskiej tożsamości i historii naszego narodu. Przyjęcie chrztu przez księcia Mieszka I w 966 roku [2]było wydarzeniem przełomowym. Polska weszła na trwałe do rodziny państw europejskich tworząc Christianitas , wspólnotę oparta na humanizmie zrodzonym z kontemplacji Boga. Przy całej bowiem różnorodności Europy ciągle powinniśmy pamiętać , że „zrąb tożsamości europejskiej- jak przypomniał w Gnieźnie Jan Paweł II[3]- jest zbudowany na chrześcijaństwie”
Chrzest Polski zakorzeniony w wierze niepodzielonego Kościoła, w kolejnych wiekach owocował duchem ekumenicznej wolności i tolerancji. Nie było wojen między wyznaniami, lecz twórcze ich współistnienie. Dzięki temu ewangelicznemu impulsowi polska kultura tworzona była na przestrzeni dziejów przez chrześcijan-łacinników, prawosławnych, grekokatolików i protestantów – a jednocześnie przez Żydów, oraz muzułmanów, jak również przez ludzi niewierzących. [4]

Nowoczesność potrzebuje duchowych fundamentów

Świadomość chrześcijańskich korzeni i wdzięczność za przebyte już etapy duchowej drogi umacniają nas w przekonaniu, że postęp człowieka i całych społeczeństw wcale nie musi oznaczać głębokiej sekularyzacji. Wręcz przeciwnie, prawdziwa nowoczesność potrzebuje solidnych duchowych fundamentów[5]. Odcięcie się od nich jest przyczyną wielorakich napięć i kryzysów.
Doceniając zatem bogatą różnorodność tradycji tworzących współczesny kształt naszego kontynentu, pragniemy wyjść naprzeciw wyzwaniom, które niesie ze sobą wielokutrowe oblicze Europy Potrzeba nam jednocześnie odwagi i zaufania Chrystusowi, który jest Panem historii. Nie wierzymy bowiem historyczny determinizm, który nakazywałby iść w kierunku „kontrkulturowej rewolucji”, dążącej między innymi do osłabienia rodziny, relatywizacji płci , czy „wyzwolenia” człowieka z wszelkich, rzekomo krępujących go wartości. Wierzymy natomiast, że człowiek wewnętrznie wolny, odrodzony przez sakrament chrztu, wspólnie z innymi zdolny jest podjąć odpowiedzialność za budowanie ojczystego i europejskiego domu. Chcąc sprostać poważnym problemom dzisiejszej Europy, kontynuujemy refleksję i dialog na temat tego najgłębszego elementu naszej tożsamości.

Czas wdzięczności , czas pokuty

Piękno Ewangelii promieniuje w nas tylko wtedy, gdy oczyszczamy sumienie z tego, co było i wciąż jest jeszcze słabością, grzechem i antyświadectwem, zarówno w wymiarze osobistym, jak również społecznym i kościelnym. Jubileusz w tradycji biblijnej jest czasem pojednania i darowania win. Dlatego podczas Zjazdu, przeżywanego w ramach jubileuszu 1050 rocznicy chrztu Polski, nie tylko dziękowaliśmy za dar chrześcijaństwa, ale także dokonaliśmy rachunku sumienia. Wspólnie prosiliśmy Boga i ludzi o wybaczenie. Uznaliśmy wszystkie te sytuacje, w których zabrakło naszego wiarygodnego świadectwa o Chrystusie i Jego Ewangelii. Ufni w okazaną nam łaskę i Boże miłosierdzie, zaczerpnęliśmy siły do dalszej wspólnej drogi.
Jesteśmy przekonani, że jeśli ten błogosławiony czas wdzięczności za przyjęcie przez Polskę chrzest Polski święty , za „światło Ewangelii i moce Chrystusowego Krzyża” ( prymas kardynał Stefan Wyszyński)[6], ma być przez nas szczerze i owocnie przeżyty , to powinno się coś w nas samych zmienić. Nie będzie nowych początków Kościoła, Polski i Europy, jeśli nie będzie nowego człowieka w każdym z nas.

Przesłanie X zjazdu zostało przeczytane podczas uroczystej Mszy świętej [7] w 3 rocznicę wyboru papieża Franciszka [8]w Katedrze Gnieźnieńskiej kończącej obrady[9]






[1] Wnioski – przesłanie X zjazd Gnieźnieński , 11-13 marzec 2016
[2] Chrzest Polski książę Mieszko I, rok 966
[3] Papież -Jan Paweł II
[4] Ekumena
[5] Korzenie chrześcijaństwa
[6] „światło Ewangelii i moce Chrystusowego Krzyża” cytat - prymas kardynał Stefan Wyszyński
[7] Uroczysta Msza święta była sprawowana przez Arcybiskupa Celestino Migliore, nuncjusza apostolskiego w Polsce
[8]  3 rocznica wyboru papieża Franciszka
[9] zobacz: http://swiatznanyinieznany-jack.blogspot.com/2016/03/przesanie-x-zjazdu-gnieznienskiego-nowy.html